Visst kan SACD vara trevligt, men en MYCKET bra CD-spelare spelar fortfarande så pass bra att det nästan känns som att Sony, Pioneer mm känns som rena leksaker med dålig byggkvalitet ( visst några tillsynes välbyggda modeller finns det), Jag menar att varför fortsätter folk att köpa CD-spelare i den utsträckningen som vi ändå gör om nu SACD är så underbart? Sedan så ska vi kasta ut våra högtalare Tex(sonus faber, Magnepan, JMlab osv) blir de då värdelösa när de inte kan återge de höga frekvenserna?
Detta är bara en reflektion som jag har efter att lånat hem olika spelare & testat mina kompisars maskiner.
Efter att ha hört DVD-Audio uppspelat på ett digitalt Meridian system kan jag bara säga att den kapaciteten som DVD-A har är brutal.
Vad jag förstår av CES 2004 så är det DVD-Audio formatet som mest är på frammarsh. Men det här med diskanter med ultra high freq. response känns som totalt båg och försäljnings snack för att sälja nya högtalare.. Det är ju upplösningen på ljudet (främst av toner med låg amplitud) inte omfånget som är den svaga länken först och främst..
På CES är det framförallt Vinyl som spelades och i andra hand Cd med SACD som 3,e alternativ. DVD-Audio fanns det knappast något av och det är väl därför att det är ett mycket litet utbud av skivor. Och också av den anledningen att DVD-Audio är svårt eller näst intill omöjligt att spela utan att ha en tvskärm för att se vad man spelar. DVD-Audio har ingen standard vad det gäller vilka spår som är 2-kanal eller flerkanal. Därför måste man ha en tvskärm för att se vilket spår man ska spela.