Som sagt, hur skall jag bära mig åt Är inte direkt någon elektriker så ber om en ganska pedagogisk förklaring...
Det funkar väl inte att bara mäta rätt av på terminalerna mellan plus och minus med en multimeter inställd på Ohm Man måste väl ge högtalaren någon signal/ström Jag menar, alla högtalare har ju olika dippar beroende av frekvensen som högtalaren matas med, ex 50Hz = 4,3 Ohm, 1,5KHz = 6,1 Ohm
Jag behöver alltså veta hur mina högtalare beter sig för att kunna välja slutsteg lättare.
DIYamps, Det måste finnas ett enklare sätt?! Varför blanda in datorn räcker det inte med en hederlig multimeter längre? Ingen annan som gjort liknande mätningar?
Gson76 Jo du kommer ganska långt med en multimeter. Det som oftast sätter impedansen är baselementet. När du ohmmäter direkt på lådans anslutning är det med stor säkerhet baselementet i serie med någon spole du mäter. Ett åttaohms element brukar ligga på ca sex ohm dc. Spolen lägger till ca 0.5 till 1 ohm. Ett fyraohms element ligger på strax under fyra ohm. Nu kan det ju vara så illa att tillverkaren har tokat sig med filtret och på det sättet hamnat på en låg impedans vid någon frekvens. Det kan du inte se med den här mätningen. Då bör man mäta mäta med datorn och ett program och svepa över hela frekvensområdet. Det går också att mäta manuellt med tongenerator och ett skåp och multimeter.