förresten. hur mkt brum på anodspänningen brukar vara ok i ett försteg. är 100mV ungefär möjligen acceptablet=)? beror förstås på kopplingen osv.. men ändå?
Skulle vilja ha rörkurvor för att svara på strömmen. Här: Strömmen bestäms av katodmotståndets värde, i det här fallet 1400 ohm. När strömmen går genom katodmotståndet ökar katodens spänning i förhållande till gallret, tills jämvikt uppstår. Anodspänningen blir cirka 150V eftersom två rör delar på hela spänningen. Snabbt testat med ett par gissningar hamnar vi på cirka 6 mA anodström. Det är ganska lågt för 5687 och enligt min mening knappast optimalt. (Han har dock gjort detta med flit, han skriver att rören går på 1/3 potential så det kanske låter bra) 100mV brum låter rätt mycket. Men jag minns inte hur känslig SRPP är för brum i nätdelen.
Instämmer med Bernt. Jag har inte spice till 5687 men tog ett rör som gav samma spänningar som var angivet i ett annat schema med 5687. Det blev 5.5mA enligt kopplingen du tänker bygga. Det ligger lågt som bernt säger men jag tror inte att det påverkar ljudet så mycket. Jag har testat olika strömmar med ECC82 och inte märkt några direkta ljudskillnader. SRPP-kopplingen balanserar förmodligen bort ev. oliniaritet. Det påverkar däremot klippningsnivån (max. utnivå) en del men den är ändå tillräckligt hög. Däremot tycker jag att 6uF som katodkondensator verkar lite lågt. Kurvan börjar falla redan vid 100Hz. Jag skulle välja minst 47uF. Sen kan förstärkningen vara aningen för hög om du ska köra det som linjesteg. 100mV brum på anodasp. är lite för mycket. Ner under 10mV. Jag ser ingen nackdel med två drosslar på 5H mot en på 10H.