HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stefan by..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/13 :  15:07:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

HUR går det med dina hoejtallere?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:05:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En bild säger väl mer än tusen ord........

"Går den att tweaka?
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:11:34  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Jag är inte så jättebevandrad när det gäller HIFI och ställer därför en väldigt dum fråga (kan tyckas för er), men jag måste ju börja någonstans även jag.

Varför går det 4st(2*2) kablar till högtalaren?

Mvh Tobias
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/13 :  17:21:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Att det går 4 kablar till högtalaren är för att den biwiras. Vad detta är bra för och hur det funkar kanske någon av forumets tekniker kan förklara.

För er som inte förstår bilden så kanske ni kan gissa vad som ligger i lådan brevid högtalaren. Om ni sedan ser mejselsettet där brevid så förstår ni vad jag pysslar med på min fritid numera.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/13 :  17:39:39  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Hejsan

Ah, de där elementen känner jag igen Så du kör 8545or till både bas och mellan numera...interesant. Blev det någon skillnad mot de gamla SS'arna?

mvh T-rex

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:03:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej T-Rex!

Visst är det dina gamla 8545:or som sitter i mellanregistret numera. Sedan har AKKELIS fått släppa ifrån sig 8535:orna till basen. Jag har just fått igång ett simuleringsprogram så nu simulerar jag filter för fullt. Jag tror att detta kommer att bli jättebra, frågan är bara när ........

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:28:09  Show Profile Send P.P a Private Message
Biwiring sägs ju vara bra men man kan ju också säga negativa saker om det...
Det kan ju sägas neutrala saker som är sanningsenliga också. De kan man läsa här bl a:
http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:54:23  Show Profile Send nl a Private Message
Hej Stefan

Har du något bra sätt att ändra volymen på lådorna? kanske med en lucka på baksidan som du kan lyfta i och ut sandpåsar eller något annat
Mycket snygga högtalare du har byggt

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/09/13 :  22:24:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Det kan ju sägas neutrala saker som är sanningsenliga också. De kan man läsa här bl a:

Den artikeln är skriven av Ingvar och översatt av Per Arne Almeflo, allt enl. eftertexten på siten. Ingvar, han står väl för den ena sidan i denna diskutionen? Så neutralt är det ju inte, men det var kul ironi!!

Kolla in: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1623. Där diskuteras just denna artikeln och det finns ett intressant citat av Jon Risch där han analyserar den.

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/13 :  23:06:17  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Tjenare

Är det någon speciell anledning till att du använder respektive element på dessa platser? Har fått för mig att de är nästintill identiska, förutom storlek på magnet då.

Föresten, kan du skicka över de mätningar du har? Det skulle vara interesant o se hur mycket baffel förlusten ändras från de mätningar jag har. trex81@telia.com

mvh T-rex

Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/09/13 :  23:29:54  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Stefan, har du fått det att bli bättre? Spelar de bättre
än dina ProAC snart?

mkt fula högtalarkablar föresten

Hoppas det löser sig, håll oss väl underrättade om
hur det löser sig med delningsfiler.

Det är intressant faktiskt.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/14 :  01:06:58  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

quote:

Den artikeln är skriven av Ingvar och översatt av Per Arne Almeflo, allt enl. eftertexten på siten. Ingvar, han står väl för den ena sidan i denna diskutionen? Så neutralt är det ju inte, men det var kul ironi!!

Kolla in: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1623. Där diskuteras just denna artikeln och det finns ett intressant citat av Jon Risch där han analyserar den.

Tycker att Risch verkar lite fel ute. Skrev ett svar i tråden du refererar till.

Mvh

markih
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/09/14 :  07:37:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Tycker att Risch verkar lite fel ute. Skrev ett svar i tråden du refererar till.

Mvh

markih

Hej Markih!
Jag skall kolla på vad du skrev. Skall vi fortsätta i den tråden så slipper vi köra OT här?
Mvh, P

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/14 :  18:16:10  Show Profile Send markih a Private Message
quote:
Originally posted by PAC

quote:

Mvh

markih

Hej Markih!
Jag skall kolla på vad du skrev. Skall vi fortsätta i den tråden så slipper vi köra OT här?
Mvh, P

Det låter bra att köra i den andra tråden.
Mvh

markih
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/15 :  10:00:36  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
T-ReX, huvudorsaken till att jag kör 8535 i basen är att den har en lägre känslighet, det skiljer ca 1½ dB. Ser man sedan hur de är specade så är frekvensomfånget för 8535 26-3500 Hz och 8545 28-400 Hz. Den passar nog bättre i mellanregistret av de två. Tyvärr har jag inga mätningar att dela med mig av. Men om allt går väl så skall det kunna ordnas framöver.

Niklas Nord, fula kablar De är fetare och coolare i verkligheten än på bild så mesiga kanske jag kan gå med på, men fula

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/16 :  22:01:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Nu börjar filtren låta riktigt bra i GALTIS. Tack vare Ekpeng och Flint och så kanske jag har en liten del i det själv. Det mäter dessutom riktigt trevlit, vid simulering. Tyvärr saknar jag möjlighet att mäta på riktigt, ännu Såhär ser det ut för tillfället.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Niklas Nord

6152 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:31:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

trevligt, fick du hjälp av Per vid mässan mistänker jag.
Tänker du låta bli att byta baselement nu?

Intryck av diskanten just nu?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000