Author |
Topic  |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 16:02:22
|
Hur kan man (om man kan) mäta sig fram om en transistor är trasig? Jag har en transing med plåtkapsel och på ett av benen (tror det är basen) så leder den till höljet. Är det ett tecken på att den är paj?
Finns det några andra sätt att mäta hur en transistor är hel/paj. Om man inte vet några värden vill säga. Med en vanlig DMM.
Mvh Tobias |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 16:52:04
|
Om den leder ström åt båda hållen så kan man nog misstänka att den är paj.men P.P misstänker att den är det ändå eftersom de trissor med metallkapsel (TO-3) som P.P har precis kollat på så är kapselhöljet kopplat till kollektorn och därifrån så ska det inte ledas någon ström till eller ifrån om man inte har alla ben inkopplade på något vis.
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 18:23:40
|
Låter som om det är en TO3 kapslad transistor du mäter på är det en bipolär så skall det vara ett spännings fall på ca 600mV från bas till emmiter likadant från bas till collector sedan om den leder negativt eller possitivt beror på om det är en npn eller pnp dopad trissa är det en TO3 så är höljet och skruvanslutningarna collector och något av benen collector är det en darlington trissa så har du ett spänningsfall mellan basen och emmitern på ca 1.3V. Kortslutning mellan någon är ett tecken på att trissan är kortsluten.
lättast är att ställa in DMMen på att göra diod mätning.
MVH Mikael
|
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 20:03:00
|
Jag hittade en sida där det står att kapseln för en BFT79 är en TO39 http://www.nooraelectronics.com/transistor-data/tr-data6.htm
Saken är den också att jag mätte den mot den som sitter på kanal två i steget och den visade samma sak. Mätte dock när de var lösa och utan spänning och med ohm, från ett ben som jag inte är säker på om det är basen, då jag inte vet hur benkonfig. är på trissan.
Kanske skall tillägga att steget det gäller är SENTEC PA77 och alla komponeter är riktigt gamla. Sympotem är följande att när man slår på steget går säkringarna direkt på en av kanalrena.
Mvh Tobias |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 20:45:42
|
Ok det är en liten småsignalare ett ben på dom skall vara kortslutet mot höljet det är collectorn så den är nog hel.
Har du mätt sluttrissorna och kollat lödningar.
Mikael Lyly
|
 |
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:11:25
|
Bipolära transistorer kan man mäta upp med en Ohmmeter. En bipolär transistor är npn eller pnp. Varje np kombinationen ohm mätes med ett univeralinstrument. Åt ena hållet skall en np kombinationen leda ström och tvärtom inte leda ström åt andra hållet. Mina ohmmeterar visar 1Kohm när pn övergången leder, oändligt motstånd när den inte leder.
|
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 11:27:42
|
Jag har mätt sluttrissorna och kommit fram till att en är paj....men förut när jag böt dem så gick säkringarna och sluttrissorna pajade. Så jag tror att det är något fel före det.
Eftersom det går direkt så kan man ju tänka sig att det är någon kortslutning mot polerna (+32 <-> -32) eftersom det sitter säkringar på bägge matningarna.
Har du någon idé?
Jag kanske kan maila schemat till dig, och få lite fler tips om vad du tror?
Mvh Tobias |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:07:04
|
quote: Originally posted by tkiuru
Jag har mätt sluttrissorna och kommit fram till att en är paj....men förut när jag böt dem så gick säkringarna och sluttrissorna pajade. Så jag tror att det är något fel före det.
Eftersom det går direkt så kan man ju tänka sig att det är någon kortslutning mot polerna (+32 <-> -32) eftersom det sitter säkringar på bägge matningarna.
Har du någon idé?
Jag kanske kan maila schemat till dig, och få lite fler tips om vad du tror?
Mvh Tobias
Du har kollat drivtransistorerna väl? hmm vore konstigt om sluttransistorerna går om det skulle vara kortis innan.. |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:27:32
|
Jag har försökt men jag skall kolla en gång till för att se om jag kanske mätte fel förra gången. Men de stämde den här gången också. De ledde/spärrade som de skulle.
Antar att jag får arbeta mig bakåt i schemat.
Det kan inte vara så att det är någon gammal kondensator som det är kortis i eller inte fungerar som den skall?
Mvh Tobias |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:38:11
|
Om man mäter (utan att veta ben konf) så borde man iaf hitta två dioder på en transistor (eller minns jag helt fel).
Om man då gör som jag (diod mäter) och får ett värde på 0,00 så är ena dioden paj va?
Mvh Tobias |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 13:00:00
|
Under förutsättning att du resistansmäter med diodstäckan ja, och transistorn är bortlödd eller att du är säker på att det inte ligger någon komponent och kortsluter den diodsträckan.

>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:00:20
|
Jag har ett speciellt läge för att mäta dioden på DMM (en diodsymbol). När jag mäter en vanlig diod som är hel så får jag ca 0,6V (var tyvärr lite otydlig där förut) så jag antar att den tar spänningsfallet över en diod. På transistorn som jag mäter på, som för övrigt är bortlödd, så får jag 0,00 i både fram- resp backspänning där en diodfinns (inne i transistorn).
För närvarande håller jag på att löder bort varje transistor i steget och mäter den för att sedan lokalisera vilka som är trasiga/hela. Efter det så får jag gå över till dioder sedan motstånd/kondensatorer.
En liten följdfråga. Måste man mäta på bägge kanalerna? Eftersom de sitter ihop, och kan det således vara att fel på kanal 1 kan generera att säkringarna går i kanal 2?
Mvh Tobias |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:05:47
|
Jag har ett speciellt läge för att mäta dioden på DMM (en diodsymbol). När jag mäter en vanlig diod som är hel så får jag ca 0,6V (var tyvärr lite otydlig där förut) så jag antar att den tar spänningsfallet över en diod. På transistorn som jag mäter på, som för övrigt är bortlödd, så får jag 0,00 i både fram- resp backspänning där en diodfinns (inne i transistorn).
För närvarande håller jag på att löder bort varje transistor i steget och mäter den för att sedan lokalisera vilka som är trasiga/hela. Efter det så får jag gå över till dioder sedan motstånd/kondensatorer.
En liten följdfråga. Måste man mäta på bägge kanalerna? Eftersom de sitter ihop, och kan det således vara att fel på kanal 1 kan generera att säkringarna går i kanal 2?
Mvh Tobias
du behöver (troligen) bara mäta på ena kanalen, dom är nog skilda åt även om de sitter på samma kort (speciellt om det var separata säkringar för varje kort). Om din diodmätare visar 0 i bägge riktningarna så är transistorn paj.
om sluttransistorerna går brukar det leda till att även drivtransistorerna går, men att det går ännu fler har iaf jag inte råkat ut för... även om drivtransistorerna är hela efter att sluttrissorna gått kan det vara en bra idé att byta dom ändå eftersom de kan ha fått en knäck och vara på väg att gå sönder... |
Edited by - norman on 2002/09/14 14:09:52 |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:19:56
|
Ok då blir det att höra med ELFA om en ekvivalenter, om de nu har. Eller om det är någon här som har nummret till konstruktören Johan Bernström. Finns SENTEC fortfarande?
Hur är det att ersätta med ekv. finns det risk för att steget inte kommer att fungera pga ändrade värden mm?
Mvh Tobias |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:26:46
|
Ok då blir det att höra med ELFA om en ekvivalenter, om de nu har. Eller om det är någon här som har nummret till konstruktören Johan Bernström. Finns SENTEC fortfarande?
Hur är det att ersätta med ekv. finns det risk för att steget inte kommer att fungera pga ändrade värden mm?
Mvh Tobias
Om transistorn är ekvivalent skall den ha (i stort sett) samma värden så att man kan byta till den utan problem (det är det som är vitsen ), såg att dom hade TIP33 och 34 på elfa, fast det var inget A efter men jag vet inte vad det är för skillnad...
Det du behöver göra efter att ha bytt transistorer är att justera tomgångsströmmen, det borde stå i schemat vad den skall vara eller så jämför du med andra kanalen. |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:36:01
|
[/quote] Det du behöver göra efter att ha bytt transistorer är att justera tomgångsströmmen, det borde stå i schemat vad den skall vara eller så jämför du med andra kanalen. [/quote]
Nu gick det över min kunskap ...tomgångström? Hur mäter man den? Hur justerar man den?
(En som sitter och löder och tänker febrilt)
Mvh Tobias |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:55:30
|
Nu gick det över min kunskap ...tomgångström? Hur mäter man den? Hur justerar man den?
(En som sitter och löder och tänker febrilt)
Mvh Tobias
Vill du köpa mitt PA77? (skojar bara)
tomgångsströmmen är till för att få transistorerna att leda lite lite grann så att det inte blir "glapp" när en signal går genom noll.. (oj vad kass jag är på att förklara..) Hade du schema? skulle kunna kolla vilket motstånd man skall mäta på för att ta reda på tomgångsströmmen om det går att maila över eller nåt. |
Edited by - norman on 2002/09/14 14:57:10 |
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 17:03:14
|
Du kan maila schemat till hepcat1968@hotmail.com om du vill så kanske jag kan hjälpa till fast det är inte lätt när man inte har apparaten framför sig du kan även ta på ICQ 109987894 så det blir eventuellt snabbare svar där jag har även msn messenger på samma adress som ovan. det här skall vi nog lösa.
MVH Mikael
|
 |
|
|
Topic  |
|