Har nu tillverkat en korskopplad högtalarkabel enligt Risch´s (Loesch´s) recept. Med två koaxialkablar som korskopplad med innerledare från en till skärm på den andre.
Jag körde en snikvariant, köpte RG62 kabel från ELFA för ca 11:- /m istället för Belden kabeln som Risch rekommenderar, den kostar trots allt 56:-/m så kostnaden drar iväg.
Resultatet, tja jag är supernöjd. Blev en klar förbättring från den Supra Ply 3,4 jag använt tidigare. Tycker att både diskanten blev lenare samt basen mer fast. Har en anläggning där vassa "s" ljud förekommit. Troligen pga. mitt sk försteg som inte är av bästa kvalisort. Med denna kabel blev de dock betydligt mjukare. I det stora hela är det en klar förbättring mot tidigare på det mesta.
Vet ej hur stora förbättringar man kan förvänta sig med Belden kabeln, men jag kan konstatera att denna RG62:a duger fint i snikprojekt.
Totalkostnad för 4*2,5 /m kabel för biwiring landade runt 650:- komplett med Ixos banankontakter och krympslang etc. De blev hyffsat snygga(kan kompletteras med skyddsslang som döljer att det är 4 st kablar) och betydligt mer välljudande än både Supran och Linn K20. Om man orkar i framtiden kanske man testar med Belden för att se om den verkligen ger mer.
Ganska kul att dessa små projekt till ganska små kostnader kan höja kvaliten på ljudet ganska mycket.
OBS, har inga vetenskapliga "bevis" att den verkligen är bättre, litar i detta fall helt på min hörsel.
Schyystt!! Nu när grovjobbet redan är gjort skulle du sedan eventuellt kunna testa LTS-kabeln´s:
( bilden inte LTS´s men kanske, m´s presumtiva lådda utav ädelträ??;), -"svartalåda" i slutändan på dina eminenta DIY-kablar( det ska iaf A* göra( när han får tid vs, ed ;)).
Dock inte på A*`s egna kablar utan, på dina förstås... därefter kan ju A* testa även på sina egna.