HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur gick lyssningssessionen hos Knoppen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:23:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är intressad att veta hur det lät med 15 m2 dämpning och 26 högtalarelement (?). Ni som var där, skriv gärna om era lyssningsintryck.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:31:45  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja, hur lät det?

/Johan

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/13 :  17:14:18  Show Profile Send mag a Private Message
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=2479&whichpage=2

Har jag skrivirt vad jag tyckte

//Magnus
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:44:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Kul med en liten Ino recension i hemma mijö. Det är inte så många här som hört dem. Hmmm 26 element? 10 element till sidosystemen, 4 till subbarna, och hmmmm 6 bakkanaler med två element i varje.

Kan det stämma?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/13 :  20:18:06  Show Profile Send mag a Private Message
bakkanalerna har faktiskt 3 element (2 diskanter och 1 mellan/bas) i varje ??? dom ser roliga ut.
Specielt då Johan låtit några olika konstnärer leka med dom....

//Magnus
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/13 :  20:20:39  Show Profile Send mag a Private Message
Hmm blev lite förvirrande kanske, jag lägger in min mini recension här:

Tackar Johan och Ulf för en mycket trevlig kväll.

Kort recension:

Förmodligen det bästa jag hört, vilket dock inte är så mycket. Ska lyssna runt lite och se vilket ljud som är mitt "hifi nirvana", det kan ha varít det hos Johan. Ska dock få tillfälle att lyssna på ett par Bethoven så vi får väl se vad jag säger då......

Ljudet kändes väldigt realistiskt, vi tittade bla på en live inspelning på DVD (kommer inte ihåg vad den hett, var dock från Nalen) och när publiken apploderade så var jag också på väg att göra det......(hejdade mig dock i sista stund). Ulf hade även med sig Mike Oldfield på DVD (Turbular bells) otroligt bra ljud man skulle kunna tro att den är inspelad i studio !!

Det enda jag har att anmärka på är att jag tycket man satt lite för nära högtalarna, men smaken är ju bekant som baken.

Det gick förövrigt bra att lyssna riktigt högt utan att det lät illa (nåja Johan måste fixa sina skallrande dörrhandtag mm).

Nackdelar med dämpning är nog att skillnaden mellan att sitta i sweetspoten och lite brevid blir mer markant, men det låter med största sannolikhet inte sämre än odämpat, bara att det låter så ruggit mycket bättre med än utan i centrum.

Johan har mätt frekvensgången i rumet och den ligger ca +/- 3 db från 20-20k Hz på lyssnings platsen!!!. Om han däremot kopplar ur 2 (av dom 4 basmodulerna) så blir det några (eller var det ett par?) ganska kraftiga toppar under 80Hz. Så har man plats satsa på 4 baslådor !!! jag är övertygad efter att sett Johans mätning, jag ska ha 4 moduler i vart fall.

Högtalarna (ino i56) var förövrig väldigt tilltalande i mina ögon, väldigt maskulina men dock fina. Mina favoriter just nu, får se hur länge det håller i sig .

Förutom att det var trevligt ljud så var det förövrigt trevligt umgänge . Och Johans visade sig vara en duktig kock vi fick avnjuta en italiensk/indisk anrättning. Tydligen var det väldigt trevligt att vara där (Farsta) då jag inte åkte förens 2 på natten och hämtade upp en aningens iriterad flickvän i Spånga 2:20 Hmm.......lite trafik var det i vart fall.

mvh

//Magnus

//Magnus
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/13 :  22:48:22  Show Profile Send markih a Private Message
Intressant!
Hade jag bott i Stockholm så hade jag bett om en lyssning. Ändå lite kul att höra vad andra tycker.

markih
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/09/14 :  00:48:03  Show Profile Send ulf a Private Message
Tack Knoppen för en trevlig kväll!!

Några korta intryck:
Mycket bra dynamik-gick att spela mycket högt med full behållning.
Mycket bra fokus. Vokalinslagen satt som en smäck i mitten utan att flyta ut till en meters käft som i de flesta anläggningar.
STOR ljudbild med livekänsla.
En påtaglig "mörk" klang. Varm o gosig och aldrig "digitalhård" men jag föredrar en ljusare "luftigare" klang.
Bra upplösning som jag dock tror skulle kunna bli ännu bättre. Skulle vara intressant att sätta in mina Silversmith kablar i anläggningen istället för Supra och RG.

Ulf

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/14 :  00:57:50  Show Profile Send markih a Private Message
Den "mörkare" klangen kan nog bero på avsaknad av reflexer i rummet, gissar jag. Det kan nog vara lite ovant när man ofta hör anläggningar med parkettgolv och nakna väggar i lägenheter.

markih
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/14 :  07:09:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jädrans! Jag missade denna afton. Har haft fullt upp. Jag har visserligen hört Johans anläggning förr men eftersom det är trevligt att träffas så säger jag jädrans!

Jag får se till att hänga med i svängarna till nästa träff!

John
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:12:21  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag tror också att det finns en generell ovana att lyssna till ett rum med dämpad bakvägg. Jag fick också intrycket på Studio Blue att ljudet blir "mörkare" på något sätt, men ändå känns det rakare pga av av basen är "rak". Samt att frånvaro av reflexer bidrar till att ljudet ibland inte blir lika öppet. Mer "rakt på", live känsla.

Samma känsla har jag fått hemma med den dämpning jag har. Det blir större skillnad mellan olika plattor. Fokuset blir mer påtagligt.

T

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/18 :  23:53:10  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by ulf

Tack Knoppen för en trevlig kväll!!

Några korta intryck:
Mycket bra dynamik-gick att spela mycket högt med full behållning.
Mycket bra fokus. Vokalinslagen satt som en smäck i mitten utan att flyta ut till en meters käft som i de flesta anläggningar.
STOR ljudbild med livekänsla.
En påtaglig "mörk" klang. Varm o gosig och aldrig "digitalhård" men jag föredrar en ljusare "luftigare" klang.
Bra upplösning som jag dock tror skulle kunna bli ännu bättre. Skulle vara intressant att sätta in mina Silversmith kablar i anläggningen istället för Supra och RG.

Ulf

Hej ulfSt!

Jag hade just skrivit ett jättelångt svar. Och så sitter jag just nu vid en MAC och skulle kopiera allt genom att trycka på Ctrl + C, och vad händer då? Allt markerat blev då till en liten fyrkant! Det blir till att börja om. Fast nu blir svaret lite kortare och förmodligen helt annorlunda.

Bra och insatt omdöme. Jag upplever det ungefär likadant. Det du nämnde men inte skrev om att ljudet kändes något för "nära inpå" (ung.) kan jag ibland hålla med om. Högtalarna är ganska stora och närgränsen att lyssna för att frekvensgången skall vara tillräckligt rätt är ungefär 2,5 m, vilket just nu också är det faktiska lyssningsavståndet. Jag skulle kunna ha ett längre lyssningsavstånd men måste då fixa en delay till de bakre basmodulerna. Nuvarand elyssningsplats är också vald med tanke på bakhögtalarna, men det kan nog gå att få bra även från dessa med en lyssningsplats 0,7 - 1 m längre bak också.

Det är intressant med ditt resonemang kring "mörkt" och "luftigt". Som jag har försått det har du under lång tid mycket medvetet komponerat en anläggning i ett rum som ger ett mycket "luftigt" ljud. Jag har kanske gått i motsatt riktning. Om jag försöker vara en neutral bedömmare är det lustigt att båda anläggningarna subjektivt låter mycket bra, men på så totalt olika vis.

För att försöka sig på en förklaring till vad "luftighet" är så skulle det kunna vara massor av saker. Antingen är det detaljer i ljudet som finns i inspelningen som kommer fram "bättre", eller så kan det vara andra fenomen såsom resonanser i elementen som ger längre utklingning och/eller reflexer från rummet. Om jag tänker tillbaka till hur ljudet var hemma hos mig tidigare innan den omfattande akustikregleringen, så vill jag minnas att det nog var ett "luftigare" ljud tidigare. Numera bidrar rummet med väldigt lite av tidiga reflexer vilket gör att det känns väldigt "tyst" från rummet. Kanske är det detta som gör att ljudet känns "mörkt". Senare reflexer finns det inte direkt gott om, men de finns, vilket gör att rummet känns ganska behagligt att vara i respektive lyssna i. Jag har även kunnat avnjuta ett subjektivt "luftigare" ljud hos dynamikkomprimerad musik. Det är den mycket avancerade dynamikkompressionen i digitalradion (DAB) som går att ställa i olika lägen. Det finns förstås även "Off"! Svaga detaljer i musiken görs starkare och kan då ge en upplevelse av ökad "spelglädje", "luftighet", "rumslighet", eller andra liknande termer.

Likaså skulle ett "mörkt" ljud kunna vara en fallande frekvensgång vid högre frekvenser som gör ljudet mörkare. I mitt fall är dock så inte fallet. Eller så skulle det kunna vara att svaga detaljer i musiken inte återgavs överhuvudtaget, ungefär som att svaga ljud drunknar i tystnad, lite som en dynamikexpansion. Eller att förstärkarna inte klara av att återge ljud svagare än en viss lägsta nivå. Fast på något vis känns det som om att jag kan höra massor av mycket svaga småljud i min anläggning.

Någon mer som har synpunkter på vad "luftighet" kan innebära?

Det vore intressant att prova ditt specialkablage.

/Johan

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/19 :  13:39:29  Show Profile Send markih a Private Message
Väldigt fristående högtalare med sena reflexer från bakvägg som ger ett extra djup, kanske det kan uppfattas som mer luftigt?
Eller di/Bipolära högtalare som ger en extra konstgjord rymdkänsla?

Annars tycker jag att knoppens beskrivning av möjliga förklaringar täcker rätt bra. Kan tillägga att jag ett tag hade ett par högtalare, vars ljud jag uppfattade som extra luftiga och vitala, i varje fall ett tag. Jag tror att det berodde på att elementet(Audax HDA) hade resonanser och uppbrytningar som lade till något extra. Detta fann jag till en början tilltalande, kanske beroende på att mina tidigare högtalare hade varit mer resonansdöda men också lite livlösa. Sen fann jag "bättre" högtalare som bara lät naturligt, som kunde förmedla livfullhet när så var påkallat, men som inte hade det där tilläggande och lite onaturliga som Audaxhögtalarna uppvisade.

markih
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/19 :  20:18:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Väldigt fristående högtalare med sena reflexer från bakvägg som ger ett extra djup, kanske det kan uppfattas som mer luftigt?
Eller di/Bipolära högtalare som ger en extra konstgjord rymdkänsla?

...

Jag tror att det ofta kan vara så. För att inte rundstrålande/dipoler ska uppfattas ge en grötig ljudbild, bör de ha stort avstånd till bakväggen. Då kommer reflexerna så pass sent att de tycks ge väsentligt ökad "luftighet" och ge ett större "djup". Ljudbildens "djup" förstoras av högtalarnas spegelkällor från bakväggsreflexen. Spegelkällornas ljudnivå är på lyssningsplats nästan lika starka som direktljudet om det är en reflekterande vägg bakom, men upplevs inte så eftersom reflexerna kommer så pass sent och hörselmekansismen kan urskilja reflexerna från direktljudet (om man har tillräckligt långt avstånd till väggen bakom högtalarna). Jag skrev ung. detta tidigare i det svar som jag råkade radera p g a Apple.

Tilläggas bör att Ulf har dipoler under 3 kHz ända ned till 10 Hz. Över 3 kHz strålar de ljudet som en vanlig högtalare.

Det var kul att ses i Götet.

/Johan

Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2002/09/20 :  00:20:26  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag hade innan Audio Artistrys högtalare (Dvorak o nu Beethoven) kom in i bilden QLN Artec. En stor konventionell högtalare med fantastisk dynamik. Artec hade en klangfärg som påminde om Knoppens anläggning; varm mörk gosig . Jag köpte sedan Dvorak som hade en betydligt ljusare klang och något högre upplösning (dåvarande kablage Kimber PJB och Van den Huul högtkablar) men var inte helt nöjd. Ljudet var lite torrt o analytiskt. Fick då prova superdyra Silversmith (bara prova- skulle aldrig tänka mig att köpa dyra kablar). Men ljudet förvandlades. Blev fantastikt vackert och den ljusa klangen kändes nu helt rätt. PÅ köpet fick jag en mycket hög upplösning. Andra anläggningar kändes nu "tråkiga" och lite instängda. Det blev att bita i det sura äpplet o betala dyrt för lite oansenliga kablar.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000