HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förvirrade funderingar om Carlsson?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/14 :  22:13:32  Show Profile Send Lennart a Private Message
malare: Tack för svaret!
Nej, frågan handlade inte om OA5 från 60-talet. Frågan handlade om hans 70-tals serie: OA12, -14, -116 och -2212.

Om man ska ta bort gallren eller inte förstår ju inte jag heller. Det var lite av det som var kärnan i frågan. Men om det är "ett problem" så kan man ta bort dem. Det skrev jag ju!

Basportar: Jag tänker på att en port inte blir linjär i luftflödet om den är olikformad i äderna. Luften går ju faktiskt inte bara utåt. Luften går som en kolv fram och tillbaka...

<Allt som inte låter bra låter dåligt!>
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/14 :  22:42:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Lennart

quote:
Jag vet inte vilket svar jag vill ha men jag vet att jag inte vill ha en massa hemsnickrade teorier och trosuppfattningar.
Jag blir besviken på detta forum!

Du är en gnällig jäv.. Tror du att det här är något fråga Lund där vi ska stå på knä för dina onödiga frågor? Varför är du så tjurig?
Jag blir förbannad.
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/14 :  23:25:48  Show Profile Send Lennart a Private Message
Flint: Ja, jag trode väl kanske att det var Fråga Lund. Men jag har ändrat mig.
Nej, jag är inte gnällig men jag är en jäv... ;-) Och tjurig är det minsta jag är - jag är bara vetgirig...
Onödiga frågor? Om mina frågor är onödiga - varför bryr du dig då om att svara?
Och, nej! Jag blir inte särskilt nöjd med killar som står på knä för mig och bara vill och vill ha. Men gärna brudar! :-)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/15 :  00:00:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej m!
quote:
Om dessa effekter uppkommer så beror det inte på det P.P påstår, utan något annat fenomen.

-Trots att,
teoretisk kunskap helt saknas så finns det alltså resurser att hemmavid kunna mäta på detta:
quote:
För säkerhets skull så kontrollerade jag på mina basreflexsystem och där står konen helt stilla vid avstämningsfrekvensen och har inte flyttat sig ens en tiondels millimeter från viloläget.

...Hmmmmm !!!

Mvh A*.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/15 :  00:01:11  Show Profile Send P.P a Private Message
Hej Målare och Flint:

Naturligtvis så menade P.P allvar med sitt påstående - det var kanske det enda allvarliga som P.P skrev ner igår... Naturligtvis så kan det finnas olinjäriteter i m,agnetsytemet och upphängningen som kan orsaka dylika förskjutningar men det borde vara ett problem med även en assymetriskt utformade portar Naturligtvis så ska P.P försöka visa detta men ingenting lovas! Det kan ju faktiskt vara så att P.P har överdrivit värdet av detta. Men det kommer i så fall också berättas! P.P ska först leta fram en basreflexlåda med en lagom liten port och med icke avfasade portöppningar där den ena öppningen sitter fritt och den andra i lådväggen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/15 :  00:14:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Lennart!

Om du redan vet varför frågar du då?, ändå**?? För de som vill besvara dig
skulle de underlätta om du, mer direkt kunde precisera vilka svar du vill, resp
inte vill ha... redan i de frågor som du ställer.
F har rätt, du är faktiskt ganska gnällig samt, kanske även lite kinkig?

** Ger känslan av att vara ngt som är s.a.s... mindre meningsfullt/smart.

Mvh A*.
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/09/15 :  01:33:07  Show Profile Send Lennart a Private Message
Audio...: Jag skrev att jag INTE vet svaret och att det är därför jag frågar...

Jag har bara en massa hemska teorier om ditten och datten som jag inte kan få att gå ihop på ett fysiskt vettigt sätt i min lilla skalle! Det fattar till och med jag trots min hjärnvolym. Det är därför jag frågar!

Jag hoppades att det skulle finnas nån här som kunde ge mig svar på mina frågor.

Var är Ingvar Ö?

Stig S är tyvär i graven så honom kan jag ju knappast förvänta mig att få ett rakt svar från.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/15 :  01:52:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Lennart!
Du är konstig!( tom med A´s öga** sett ;).

Du säger( skriver, ed) att du inget vet o ställer därefter ett antal frågor. När sedan dessa,- dina
frågor besvaras så är du plötsligt 1st expert som är djupt missnöjd med den, enligt dig***
patetiska nivån dessa svar ligger på men, för att kunna komma fram denna slutsats ges nu således
vid hand att kunskapen om vilka de "rätta" svaren var redan fanns, varvid nu frågan inställer sig...
... Lennart, om du redan vet varför frågar du då?, ändå****??

** Cyklop, ed ;).
*** Den nyblivne experten.
**** Ger 1st känsla av att vara ngt som är s.a.s... mindre meningsfullt/smart.

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/09/15 12:18:48
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/15 :  09:01:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Lennart

Så här tror jag att det ligger till.
Bakom din signatur döljer sig en av dom, vet ej vilken, som under patetiska förhållanden har lämnat forumet med sin mer verkliga identitet men som gärna återkommer och gör allt för att driva med dom av oss som inte ingår i klanen runt ett sällskap av viss extrem karaktär. Mycket tyder på det eftersom ett gäng likasinnade gärna kommer till stöd.
Du säger att du är missnöjd med forumet redan efter tre fyra svar på en meningslös fråga. Jag läser mellan raderna att du enbart vill svärta ner detta suveräna forum som nu efter att det inte längre är en propagandakanal för LTS är bland det bättre man kan läsa. Stig fram med din rätta identitet eller sluta ställa till bråk. Ett alternativ är förstås att du startar ett eget forum. Jag kommer gärna över där och gör samma charad som du gör nu. Jävlar va kul jag ska ha. He, he…

Mitt sista inlägg i frågan. Fy fan…

A. Du är en reko kille.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/15 :  15:06:24  Show Profile Send celef a Private Message
Lem: Såvitt jag förstår har Per på CarlssonPlanet frågelåda angående Carlsson-skapelserna som vidareskickas till nämnda IÖ - varför inte prova den kanalen? Eller ännuhellre, bytt högtalare till Shainian eller Direct Acoustics eller Allison!

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:05:32  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Lennart
Jag menar inte att förstöra din tråd men lite intressant
blev det. Dock anar jag en liten vetenskaplig kullerbytta á la
Öhman. En sån där sak som kanske har lite grund men som är totalt ointressant i sammanhanget. Som termisk resistans i motstånd
som sitter i ett delningsfilter.

Vore väldigt glad om du Flint kunda sluta upp med dina oförskämdheter. Jag är ganska trött på dem.

Om det finns något du undrar övar så är du välkommen att fråga. Baserat på dina inlägg så är du inte rätt person att avgöra vad som är ointressant i sammanhanget. Du förstår uppenbart inte ens sammanhangen. Som sagt - skicka ett email så lovar jag att svara på dina undringar.

Jag är förresten inte alls någon motståndare till passiva filter, tvärtom - passiva filter (rätt utformade, i sammanhang) är överlägsna aktiva filter på alla vis. Fast det beror väldigt mycket på sammanhanget. Att t ex åstadkomma en brant delning vid 80 Hz med hjälp av passiva filter avråder jag från å det bestämdaste. Man bör som alltid låta fysikens lagar bestämma vad som är bäst lösning i varje sitation.

i
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:22:42  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
"Shejk Ohman"!
Trevligt!

Låt oss nu dryfta något annat:

Låt oss (mej) få ta del av din åsikt om den så kallade "Cardas-metoden"!!
Alltså den högtalarplaceringsmodell som bygger på det gyllene snittet och talet 0,618. Jag kan inte begripa (och ingen har heller förklarat) vad detta tal skulle med akustik att skaffa.
Gyllene snittet handlar ju om estetik-proportioner i bildkonst, arkitektur etcetera!

Mvh
:-)

PS Du kan maeyla mej på lars.stromberg@okq8.se om du föredrar den vägen.

Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:28:45  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Lennart

Audio...: Jag skrev att jag INTE vet svaret och att det är därför jag frågar...

Jag har bara en massa hemska teorier om ditten och datten som jag inte kan få att gå ihop på ett fysiskt vettigt sätt i min lilla skalle! Det fattar till och med jag trots min hjärnvolym. Det är därför jag frågar!

Jag hoppades att det skulle finnas nån här som kunde ge mig svar på mina frågor.

Var är Ingvar Ö?

Stig S är tyvär i graven så honom kan jag ju knappast förvänta mig att få ett rakt svar från.

Okej då, jag svarar.

Låt mig dock börja med att jag har full förståelse för din irritation/frustration Lennart. Du ställde en fråga och fann att alla ville svara på frågan med en massa spekulationer som det tar en massa tid att läsa.
(Därmed inte sagt att jag klandrar A för A's frustration över L's frustration. Alla har rätt att vara frustrerade! )

Nu är det ingalunda säkert att jag minns alla frågor som funnits här men jag skall göra mitt bästa.

1. Gallret: Ett galler utformat som det som sitter på 70-talslådorna är förhållandevis transparent. Det räcker inte att titta på andelen hål/icke hål. Storleken har också betydelse! Ju större hål vid en given kvot, desto bättre genomsläppning av lågra frekvenser och stora ljudtryck, men i gengäld blir högre frekvenser mera diffuserade.

Använder man ett material med lika stor andel hål per yta, men med mycket tätare stuktur (t ex något tyg) så beter sig ytan mera frekvensoberoende, men förlusterna ökar och blir dessutom amplitudberoende (alltså olinjära). Bästa frontmaterial är gles skumplastfront (ála Wilson) eller glest galler (ála 80-talsCarlsson). Eller förstås ingen front alls (ála jag själv).

Gallerslutkläm (tekniskt inriktad): Om 15-20 procent av ytan täcks av gallertrådar och gallret sitter förhållandevis nära högtalarelementen (mindre än 2 dm vid medelhöga frekvenser, närmare vid riktigt höga) så är transmissionen i storleksordningen 95-98%. Denna förhållandevis höga siffra beror på att den akustiska impedansen nära ljudkällorna är starkt reaktiv (utom vid stora planmembran ála elektrostat eller magnetostst). Den rådande missanpassningen gör att gallrets inverkan kompenserar sig själv. Dess tendens att förbättra den akustiska anpassningen kompenserar i regel dess förluster ganska väl. Det går faktiskt till och med att utforma galler som ökar verkningsgraden från elmentet vid medelhöga och höga frekvenser, men då måste det placeras mycket nära membranet.

2. Det är riktigt att Carlsson inte beräknade inverkan av avståndet mellan port och golv, men mätningar gjordes med de faktiska högtalarna vid dimensioneringen - avstämningen är alltså den avsedda. Men golvets inverkan är inte försumbar, så förändringar av högtalarnas fötter påverkar högtalarens funktion. Speciellt hos OA2212 bör man tänka på det om man vill ta bort länkrullarna (hjulen) på dem. Personligen tycker jag absolut att man skall låta hjulen sitta kvar! De är ju hur hippa som helst.

3. Dynamisk offset: Först och främst vill jag säga att PP har helt rätt i att en port med bara ena ändan strömningsanpassad blir asymmetrisk, det säger sig ju förresten nästan själv kan man tycka. Det är mycket lätt att mäta att strämningsförlusterna blir olika inåt och utåt.

Men, huruvida detta ger upphos till mätbar membranoffset beror på många saker. Det första som måste vara uppfyllt är att det inte finns några andra olinjäriteter som drar åt andra hållet, det andra som måste vara uppfyllt är att högtalaren skall utsättas för så stor insignal att snedkraften överstiger 1/compliansen hos högtalarelementet.

När jag läser att Målare (Hej Per!) säger att membranet inte ens rörde sig en tiondel millimeter (!) måste jag dra slutsatsen att ineffekten till högtalaren måste ha varit pytteliten, det vill säga att experimentet inte betyder något. För att kunna avgöra att offsetförflyttningen understigit en tiondels millimeter (utan lasermäthjälpmedel) kan på sin höjd några volt körts in i högtalaren. Lagom insignal är snarare 80 volt p-p. Då ser man i regel offseter om de finns.

Dock skall man vara varse att det finns en i regel värre källa till dynamisk offset är portarna, nämligen de olinjäriter som finns i högtalarelementets motorsystem. Att förklara dessa fenomen tar alldeles för stor plats för detta forum, men i korthet kan jag säga att även ett helt symmetriskt motorsystem kan uppvisa dynamisk offset när ineffekten är så stor att membranaccelerationskrafterna överstiger de centrerande krafterna (1/C). Ekvationerna man kan roa sig med att sätta upp för dessa fenomen påminner lustigt nog väldigt mycket om de som beskriver vad som händer om en måne kommer för nära sin moderplanet, och börjar slitas sönder. Själva fenomenet (nu är jag tillbaka till elementet igen) skapas av en virtuell kraft som ligger i motfas med de verkliga motorkrafterna som en konsekvens av den ändliga slaglängden.

Som en sista kommentar i detta ämne kan jag tillägga att man inte alls når Re vid avstämningsfrekvensen Man når en impedans av Re + Rp + Rle. I regel är både Rp och Rle ganska små, men på ett motorstarkt element och eller en högtalare medstora portförluster kan Rp + Rle uppgå till flera ohm. Har elementet fyrlagers talspole kan man vara ganska säker på att Rle är långt ifrån försumbar vid Fh.

4. Angående strömningsanpassade portändar: Att som PP antyda att raka protar är olinjära medan strömningsanpassade protar är linjära är förvisso ett snabbt svar, men riktigt sant är det inte.

Olinjäriteterna ser olika ut bara. En rak port är typiskt klart mera förlustbehäftad, och dessutom tilltar förlusterna dramatiskt med ineffekten, men även avrundad protar har egenheter. De har typiskt vid svaga signaler förträffligt låga förluster, och förlusterna ökar inte alls så kraftigt som raka postars när signalnivån stiger, men däremot ändrar sig avstämningsfrekvensen!

Detta är ett av de mäskligaste fenomenen man måste hantera när man arbetar med basreflexlådor. Man bedrar sig gravt om man tror att porten blir bättre och bättre ju mer man rundar kanterna på den.

Som Buddha sa: Det gäller att hitta den gyllene medelvägen - den absoluta mittpunkten mellan ytterligheterna. Det är inte samma sak som lagomsvenssons medelvärdesbildande av förekommande uppfattningar. Den verkliga gyllene medelvägen ligger ofta långt utanför allas uppfattningar...

Min ambition är att alltid hitta de allra sinnrikaste lösningarna, de som helt undviker kompromissande och hittar vägar runt - lösningarna som erbjuder synergieffekter istället för kompromisslösningar, men ibland, som med utformningen av basreflexproter, får man acceptera att det är en optimal kompromiss man måste hitta. Det viktiga är ju resultatet.

Man kan dock glädja sig åt att det bara är kapitel ett i basreflexboken som handlar om sådana trivialiteter som portens utformning. Det finns sedan 80 kapitel till som hanterar de esoteriska dimensioneringsparametrarna, och där finns hur mycket synergieffekter som helst att finna...

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/16 :  12:24:53  Show Profile Send P.P a Private Message
Kul att du svarade Öhman. Då behöver P.P inte bygga sin DC-lufttrcksmätare för att göra bedömningen om luft verkligen pumpas in i lådan p g a olinjäriteterna i portöppningarna. P.P gillar att bygga men mäta..nja in P.P's melodi!

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:09:25  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Tack Ingvar för ett uttömmande svar. En lagom portion av lite nya kunskaper att ta till sig.

Det stämmer att jag inte provade med hög nivå. Jag var lite för lat för att göra en omfattande kontroll så jag körde direkt från tongeneratorn. Någon gång ska jag nog prova vid så hög nivå som mina högtalare tål

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:14:55  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message

En sak till.

Det påstods/antyddes i ett tidigare inlägg (jag tror det var av Per Målare) att Stig Carlsson i sina tidiga konstruktioner (gjorda före Thile Small) inte skulle ha gjort korrekta dimensioneringar eftersom fysiken och matematiken ännu inte var känd.

Detta är dumheter! För det första har fysikens lagar inte förändrats väsentligt på tusentals år, och de som behövs för att beräkna högtalare har varit kända i varje fall sedan förra sekelskiftet.

Stig Carlsson tog på 50-talet fram egna ekvationslösningsmodeller baserade bl a på hans egen uppfinning volymparametern (som kan användas för att exakt beräkna relativa amplituden vid avstämningsfrekvensen). Stigs ekvationer är förvisso ickekontinuerliga, men ger exakt samma svar som om man räknar med det modernare T/S-systemet.

Överkurs: VP = (V*Mm*(2*pi*fo)^2)/(Acorr*142800*(Sd)^2)

Detta med T/S är antagligen ett av de mera svårartade missförstånden inom högtalarkretsar; att man tror att T/S har bidragit till att förklara beteendena hos högtalarlådor. Det är helt fel.

För den stora massan av "konstruktörer" som inte visste hur något fungerade (och fortfarande inte vet det, men kan använda förefintliga beräkningsprogram) är det möjligen riktigt att T/S i någon mån förklarat beteenden hos högtalarlådor, men sett ur ett generellt fysikaliskt/vetenskapligt perspektiv stämmer det inte alls. Allting som T/S gör anspråk på att hantera har varit beräkningsbart i över 100 år. Att få i praktiken kunna beräkna något spelar mindre roll, det är faktiskt ganska få som kan räkna än idag (med papper och penna) trots Thile och Smalls arbete.

Vad T/S gjorde, alltså deras stora insats, var att föreslå en konsekvent nomenklatur och därav följande lämpliga ekvationsuppställningar. Det kan förvisso vara en mycket bra insats eftersom det är enklare att kommunucera med varandra om alla kallar saker för samma sak. Nen den som tror att det stora mörkret rådde före T/S tar gravt miste.

Jag använder förresten fortfarande inte T/S-parametrar för mina egna beräkningar och har aldrig gjort det. Ehuru korrekta är T/S-systemet upplagt så att förståelsen för de verkliga beteendena fördunklas i de ologiska eller i varje fall otympliga ekvationsuppställningarna. Grundparametrarna är mycket smidigare att hantera, dessutom är det vanligt med fruktansvärt dåliga toleranser och stora variationer på några av de grundläggande T/S-parametrarna såsom Vas, Qt, Fo. Dessa är komplexa parametrar (icke grundparametrer) och så vanliga att hitta okorrelerade i databald att de är synnerligen olämpliga att utgå ifrån, om man vill ha noggranna svar.

Vh, Ing. Öhman

PS. Nu har jag skrivit färdigt. Kommer dock självklart fortsätta att läsa forum.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:26:41  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
kul å ha dig tillbaka Öhman!

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:51:12  Show Profile Send markih a Private Message
Imponerande och gedigen koll Ö!

markih

Edited by - markih on 2002/09/16 13:52:14
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:25:11  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by Ing. Öhman
Det påstods/antyddes i ett tidigare inlägg (jag tror det var av Per Målare) att Stig Carlsson i sina tidiga konstruktioner (gjorda före Thile Small) inte skulle ha gjort korrekta dimensioneringar eftersom fysiken och matematiken ännu inte var känd.

Jag vill göra ett förtydligande. Jag påstod/antydde att det ofta tillverkades basreflexsystem med "trial and error" metoden.

Jag kan ju inte veta lika mycket om vad Stig Carlsson gjorde som du gör, eller hur?

Att jag sen lyckades trigga din "besserwisser-mentalitet" ytterligare en gång tycker jag är intressant därför att jag tycker det påvisar vad som gör att diskussioner ofta spårar ur i det här forumet.

Min åsikt är att det handlar om att den person som reagerar oftast inte har läst ordentligt vad som kombattanten skrivit och satt sig in i vad denna andre(a) person kan tänkas mena med sitt inlägg.

Om alla som skriver här på forumet skulle läsa inläggen flera gånger och tänka efter lite innan man skriver ett svar så kanske det blev lite mindre skitsnack.

PS. Menar du att OA5'orna verkligen var beräknade, med dessa hål i botten, enligt dessa formler som du anser vara överlägsna dagens beräkningsmetoder?

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:31:57  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
I.Ö du är min idol, 300 högskolepoäng (iofs i helt andra ämnen)och jag är helt lost .
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/16 :  16:38:05  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by malare

quote:
Originally posted by Ing. Öhman

Jag vill göra ett förtydligande. Jag påstod/antydde att det ofta tillverkades basreflexsystem med "trial and error" metoden.

Jag kan ju inte veta lika mycket om vad Stig Carlsson gjorde som du gör, eller hur?

Att jag sen lyckades trigga din "besserwisser-mentalitet" ytterligare en gång tycker jag är intressant därför att jag tycker det påvisar vad som gör att diskussioner ofta spårar ur i det här forumet.

Min åsikt är att det handlar om att den person som reagerar oftast inte har läst ordentligt vad som kombattanten skrivit och satt sig in i vad denna andre(a) person kan tänkas mena med sitt inlägg.

Om alla som skriver här på forumet skulle läsa inläggen flera gånger och tänka efter lite innan man skriver ett svar så kanske det blev lite mindre skitsnack.

PS. Menar du att OA5'orna verkligen var beräknade, med dessa hål i botten, enligt dessa formler som du anser vara överlägsna dagens beräkningsmetoder?

Mvh. Per Målare

Bäste Målare!

Ta't inte personligt. Du är solklart på min good guy-lista!
Du har helt rätt i att det "ofta tillverkades basreflexsystem med "trial and error" metoden", ofta är tillåme en underdrift!

Blev bara lite upprörd (fast mest spelat) å Stigs vägnar (som inte kan försvara sig) över att han inkluderades i trial and error-gänget. Beskyll mig gärna för besservisser-tendenser om det är viktigt för dig att själva diskussionen skall vara mitt fel, det står jag ut med, men beskyll inte Stig för något som dels inte är sant och som han dessutom inte kan försvara sig mot.

Vad gäller OA5's dimensionering måste man ha klart för sig både sammanhanget och förutsättningarna. Den som anser sig kunna krama en väsentligt bättre bas ur ett gammalt 9710-element i icke-eq-assisterad basreflexlåda får gärna demonstrera det. Men visst, OA5 lämnar väldigt mycket övrigt att önska. Man bör dock skilja på den riktiga OA5, otaliga feldimensionerade OA5-kloner, hemmabygget popboxen samt alla mer eller mindre fria fantasier som gjort anspråk på att vara OA5.

Den som verkligen är intresserad av vad Stig ville göra med basregistret på 60-talet kan lyssna på OA6-typ1 (med rördrivning av baselementet), än idag en basåtergivning som många högtalarkonstruktörer borde avlyssna och ta lärdom av...

Nu vill jag inte höra en massa skeptiska synpunkter från folk som inte hört OA6-typ1 men vill tycka något om dem ändå baserat på att de tror att så gamla högtalare inte kan ha låtit bra, och inte heller synpunkter på OA6 typ2 som var en helt annan mycket, mycket sämre högtalare.

Vad säger ni? Finns det någon som kan förmedla några erfarenheter av OA6-typ1 och vill berätta för de vetgiriga?

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:10:11  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Lennart

Så här tror jag att det ligger till.
Bakom din signatur döljer sig en av dom, vet ej vilken, som under patetiska förhållanden har lämnat forumet med sin mer verkliga identitet men som gärna återkommer och gör allt för att driva med dom av oss som inte ingår i klanen runt ett sällskap av viss extrem karaktär. Mycket tyder på det eftersom ett gäng likasinnade gärna kommer till stöd.
Du säger att du är missnöjd med forumet redan efter tre fyra svar på en meningslös fråga. Jag läser mellan raderna att du enbart vill svärta ner detta suveräna forum som nu efter att det inte längre är en propagandakanal för LTS är bland det bättre man kan läsa. Stig fram med din rätta identitet eller sluta ställa till bråk. Ett alternativ är förstås att du startar ett eget forum. Jag kommer gärna över där och gör samma charad som du gör nu. Jävlar va kul jag ska ha. He, he…

Mitt sista inlägg i frågan. Fy fan…

A. Du är en reko kille.

Det här var något av det otrevligaste jag läst på bra länge. Vare sig dina svordomar, påhopp eller spekulationer hör hemma på detta forum!

Usch!

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/16 :  18:09:04  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

"Shejk Ohman"!
Trevligt!

Låt oss nu dryfta något annat:

Låt oss (mej) få ta del av din åsikt om den så kallade "Cardas-metoden"!! Alltså den högtalarplaceringsmodell som bygger på det gyllene snittet och talet 0,618. Jag kan inte begripa (och ingen har heller förklarat) vad detta tal skulle med akustik att skaffa.
Gyllene snittet handlar ju om estetik-proportioner i bildkonst, arkitektur etcetera!

Mvh :-)

PS Du kan maeyla mej på lars.stromberg@okq8.se om du föredrar den vägen.

Bäste Strmbrg, för att inte säga ende Strmbrg!

1. Det finns goda skäl (som dock framstår som mindre goda när man går på djupet*) att gå in för guldsnittet i akustiksammanhang, men det är för kompliserat att gå in på det här. Möjligen skulle man kunna ägna några timmar åt frågan på ett LTS-möte för endast de lite extra tokiga medlemmarna...

2. Ett minisvar (för den klurige) presenteras dock härmed: Jämför talserierna 1, 2, 3, 4, 5... och 0,5, 1,5, 2,5, 3,5, 4,5... med talserien 1, (1/0,618), (1/0,618^2), (1/0,618^3), (1/0,618^4)...
Klarnar det?

*såpass mycket mindre goda att man för det mesta helt bör avstå.

Vh, Ing. Öhman
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/16 :  18:28:22  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Ännu mer lost...
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/16 :  18:57:40  Show Profile Send falukorv a Private Message
Sena krappar !
Hmmm...tycker mig ana lite tjaffs på gång.
Var nu snälla och trevliga mot varandra.

Bästa Dr. Ö.
...eftersom jag har snöat in på den Bulgariska antiken när det gäller högtalarelement och du vet förbenat mycket så kommer här några nyfikna frågor om saker som plågat mitt sinne ett tag:
1. Har du någon gång fipplat med piezodiskanter och fått dem att låta schysst för något ändamål ?
2. Har hört att man övergav bextrenecoatingen för länge sedan p.g.a. deras kvackiga distortionsform, ev. kamfilterbehov etc...
Men..Varför tycker jag då att farbror Bosses Audiotronic burkar brukar låta himla bra ?
Eller är min hjärn/öron kombination fel ?
3. Vet du hur nämnda farbror Bosse moddar Gamma VLD:arna ?
4. Det finns en person som heter Folke Andersson som bygger lite högtalare, bl.a. med 2 st. Gamma BBK 200 och 1 st. vld 13 i basreflexlådor, vet du hur hans filter är utformat och hur han moddar sina Gamma horn (VLD 13) ? Han vill nämligen inte tala om det.
5. Är intresserad av dina pIP, har du något sjabbigt par till fyndpris ?
6. Förresten har du gjort pyttesmå pIP:ar också ?, såg någon som sålde ett par 3 liters pIP:ar ?

Bästa hälsningar
Dr Falukorv

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000