HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förvirrade funderingar om Carlsson?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

maGot
Member

69 Posts

Posted - 2002/09/16 :  22:40:08  Show Profile Send maGot a Private Message
Riktigt kul och läsa vad Ing. Öhman mfl skriver. Skälv sitter jag mest och stirrar på skärmen och undrar om jag är den enda som känner sig som en idiot.

Man får väll hoppas att man lär sig nått.. Blir till o plugga hela natten.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/16 :  22:48:47  Show Profile Send Flint a Private Message
j.persson
quote:
Det här var något av det otrevligaste jag läst på bra länge. Vare sig dina svordomar, påhopp eller spekulationer hör hemma på detta forum! Usch!

Var så god!!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/16 :  22:57:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Vänligen, locka inte in den "där" Ohman mer för då är kriget snart igång igen och därmed forumet förstört.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/16 :  23:03:06  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
MaGot, studera mina tidigare inlägg
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/16 :  23:08:06  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Vänligen, locka inte in den "där" Ohman mer för då är kriget snart igång igen och därmed forumet förstört.

rätt kul att läsa detta inlägg och inlägget ovanför...

Tycker det vore kul om Öhman tittar in ibland. Han svarade ju på en del intressanta frågor i denna tråd.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/16 :  23:54:25  Show Profile Send falukorv a Private Message
Medhålles Norman.

Flint, du kan väl bara ignorera honom om du inte kan med honom ?
Synd att ni kommit på kant med varandra.

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:12:27  Show Profile Send Flint a Private Message
falukorv

Givetvis har du rätt. Jag tycker bara att när han blandar sig i så fastnar diskussionen i detaljer och tolkningar. Efter ett tag har man (åtminstone jag) glömt vad som diskuterades och vad målet med vår hobby är, nämligen att ha kul. Det blir istället en kamp om rätt och fel. Man kan inte frälsa dom som inte vill bli frälsta. Jag väljer det som jag tycker låter bäst i rimliga prisnivåer, dvs. rörförstärkare. Att andra väljer något annat är deras sak. Det accepterar jag. Vad som är rätt och fel i dom subjektiva sammanhangen struntar jag i.
Förmodar att en del uppfattar mig som en vidrig buffel men jag undviker att "tjöta ihjäl". Jag klipper till och sen får det vara bra.

Jag skulle acceptera Öhman och LTS om han och dom intog en mer jordnära attityd. Tveklöst är gänget duktiga och drivna. Jag önskar bara slippa utdraget tjat med pekpinnar och klyschor.
Sammanfattning. Det luktar unket även när Kungen och Drottningen fjärtar.

FlintMail
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:28:17  Show Profile Send lenwac a Private Message
Själv tycker jag att Ing. Öhmans inlägg tillhör dom klart mest läsvärda.
Sen att jag inte riktigt hänger med i allt det tekniska spelar väl ingen roll.
Karln besitter ju en otroligt kunskap.

mvh lenwac

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:56:31  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Bäste Strmbrg, för att inte säga ende Strmbrg!

1. Det finns goda skäl (som dock framstår som mindre goda när man går på djupet*) att gå in för guldsnittet i akustiksammanhang, men det är för kompliserat att gå in på det här. Möjligen skulle man kunna ägna några timmar åt frågan på ett LTS-möte för endast de lite extra tokiga medlemmarna...

2. Ett minisvar (för den klurige) presenteras dock härmed: Jämför talserierna 1, 2, 3, 4, 5... och 0,5, 1,5, 2,5, 3,5, 4,5... med talserien 1, (1/0,618), (1/0,618^2), (1/0,618^3), (1/0,618^4)...
Klarnar det?

*såpass mycket mindre goda att man för det mesta helt bör avstå.

Vh, Ing. Öhman

Klarnar?

Mjae, jag är ganska lealös när det gäller att räkna å de å sånt.
Jag är mer inne på konkreta modeller som Wachtmeisters läsk-backs-metoder och andra infantila byggkloss-liknade illustreringar av sakernas sammanhang.

Men, eftersom jag gått och trott att jag städat undan basresonanserna med min metod, så har jag äfven upplevt att basresonanserna försvunnit.
Inte illa pinkat! En snygg parabel urin, som trots den estetiskt tilltalande kurvaturen, ändå hamnat på terra firma, och nu ligger där och stinker...

För övrigt, apropå språktest:
En annan tycker'e vore smutt å språktesta even SVENSKA kisar å böner. Asså dom från vischan, innan 'rom får komma å röja här i huvestan, asså! 'Rom måste ju klyka tugge' för å kunna greppa va' politikerna jiddrar'om, å sånt.

Å i vardasslive'...
Ja' menar, kommer en annan fram ti'n såndär inknallad grönsakshandlare från nån jävla buske nånstans, å vördsammast frågar:
"Öh, polarn! Va' gäspar skorpan, öh?"
Då vill man ju få ett sjysst svar, å inte behöva bli sne' på'n, å tvingas lappa till'an i plyte', asså!

Mvh
:-)

Edited by - Strmbrg on 2002/09/17 08:59:11
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:45:07  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv
Bästa Dr. Ö.
...eftersom jag har snöat in på den Bulgariska antiken när det gäller högtalarelement och du vet förbenat mycket så kommer här några nyfikna frågor om saker som plågat mitt sinne ett tag:
1. Har du någon gång fipplat med piezodiskanter och fått dem att låta schysst för något ändamål ?
2. Har hört att man övergav bextrenecoatingen för länge sedan p.g.a. deras kvackiga distortionsform, ev. kamfilterbehov etc...
Men..Varför tycker jag då att farbror Bosses Audiotronic burkar brukar låta himla bra ?
Eller är min hjärn/öron kombination fel ?
3. Vet du hur nämnda farbror Bosse moddar Gamma VLD:arna ?
4. Det finns en person som heter Folke Andersson som bygger lite högtalare, bl.a. med 2 st. Gamma BBK 200 och 1 st. vld 13 i basreflexlådor, vet du hur hans filter är utformat och hur han moddar sina Gamma horn (VLD 13) ? Han vill nämligen inte tala om det.
5. Är intresserad av dina pIP, har du något sjabbigt par till fyndpris ?
6. Förresten har du gjort pyttesmå pIP:ar också ?, såg någon som sålde ett par 3 liters pIP:ar ?

Bästa hälsningar
Dr Falukorv

1. Nej, det går nog inte. Lika svårt som att laga god mat på gamla skor. Fast för en subjektivist kanske inte återgivningsäktheten spelar så stor roll. Det kan säkert finnas någon som gillar dem.

2. Svår fråga att svara på. Personligen är jag en stor fan av Bosse, både som författare (han skrev i HiFi&Musik, mycket insatta artiklar) och som idérik allmänpurist. Förtjust i B200 (i valfri form) har jag dock aldrig varit. Dessutom har jag svårt att gilla CM3 i någon annan form än den allra, allra första (som knappt finns) med bara ett baselement. De senare versionerna varken mäter lika bra eller låter bra i mina öron. Allra värst i mina öron är den bullrande feta CM3 pro. Megatrendarna däremot har jag faktiskt vid några tillfällen njutit av, men det är inte en högtalare jag skulle vilja leva med.

"Bextrenecoating" finns det förresten inget som heter. Det är själva membranet som är i plastmaterialet Bextrene. Den coatingen som KEF lade på (både på fram och baksidan av membranet var en hygroskopisk gucka som möjligen förbättrade någon egenskap, men som ställde till andra... Detta element B200 (jag talar om standardversionen, inte den specialbersion som Bosse använda i megatrend med om jag minns rätt 19 mm talspole) är det utan jämförelse sämsta baselement jag någonsin träffat på med avseende på modulationsdistorsion.

3. Han gjorde ett eget aluminium(besläktat i v f)membran. Jag tror tillåme att han gjorde en egen membranveckningsapparat. Jag är inte helt insatt i vilka företräden det nya membranet hade, men jag har stött på två exemplar som vid 11-12 kHz hade en tonkurveknyck om 11 dB p-p! Mycket smalbandig dock, hördes faktiskt förvånansvärt lite. Även standardelementet hade en liten ojämnhet där, men den var inom +/- 2 dB. Detta kan mycket väl ha varit ett olycksfall i arbetet dock, kanske fanns felet bara i de två element jag mätte? Jag är ingen expert på AudioTronic-högtalarna och har i själva verket bara erfarenhet av några få par.

4. Har ingen aning.

5. Alla säljs till fyndpris! 3 450:- om man monterar dem själv istället för 79 000:- som de borde kosta.

6. Nej, piP är precis så stora som de är, men det finns ett system som heter ip som är toppsystem (avsedda att arbeta med basmodul) baserat på piP. Jämför i14s som är baserade på pi60s eller i5 som är baserade på pi24.

Vh, Ing. Öhman

PS. Detta var definitivt mitt allra sista inlägg, kanske.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:37:50  Show Profile Send falukorv a Private Message
Tack för ditt svar.
Härligt, då ser jag en utmaning i att fippla vidare med anrättningar baserade på skosulor.
Har provat att coata Piezo membran med damarfernissa utblandad med terpentin i några lager och måste säga att tillsammans med dämpning av de billiga plastchassierna, bitumen, kallasfalt mm. så verkar det ganska lovande. Naturligtvis också delade högre upp en de 3-4 KHz de brukar falla av vid. För priset ca: 80:- är resultatet helt OK i mina öron, även om jag i detta fall som stor subjektivist inte gjort några mätningar. Vilket kan tyckas helt oseriöst.

Men det är jäkligt kul att med små medel kunna få billigt "junk" att låta ok, om det nu gör det vilket jag naturligtvis i nuläget inte kan ge några belägg för än rent subjektivt tyckande.

De Audiotronicar jag tycker låter alla bäst är faktiskt gamla CM-2:an (sluten låda) om man undantar megatrendarna som ju är "något mera" rumsberoende. Har inte hört de där allra första...vad var speciellt med dem ? Hade de ett annat baselement ?

Tack för rättelsen ang. bextrene.

Menar du Intermodulationsdistortion när du säger modulationsdistortion ? Kan du ge några jämförande skräcksiffror ?

3 och ett halvt tusen för pIP:ar låter ju..., ingår lådor då ?

För övrigt vore jag tacksam om du inte låter dig nedslås av tarvliga kommentarer på forumet utan fortsätter att bidra med dina extraordinära kunskaper på detta forum.

Nu ska jag lägga mig i soffan och fundera på vad du använder för TÄ.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  19:47:07  Show Profile Send Flint a Private Message
falukorv

Du svansar mer än nödvändigt för herr LTS (eller vad det nu är).
Jag trodde att du var man. Du verkar vilja påskina det.

FlintMail
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:33:59  Show Profile Send falukorv a Private Message
Hejsan Flint
Näej jag gillar hans stil och inte minst hans kunnande, även om jag gillar din benhårda stil också.
Jag anar ett gott hjärta bakom den blytunga fasaden.
Det har väl också varit några övergrepp på honom tidigare som inte var så snygga eller schyssta. Inte minst i Hifimagasinet.
Ingen fjäskis här, bara en liten falukorv som vill att alla är med.
Lite som på rödvinsvänsterns tid när alla satt i ring och höll varandra i händerna i nätbrynjor.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:35:04  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P trodde att F var en falukorv!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:40:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Körven och Push-Pull

Ni är shysta båda två. Jag gillar humor.
(och lite fight)

FlintMail
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:45:18  Show Profile Send P.P a Private Message
Lite fight är kul även om det kan såra en och annan. P.P är dock inte så otålig!

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:50:26  Show Profile Send falukorv a Private Message
F är en reslig Falukorv PP.

Flint, tack för de vänliga orden.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:02:52  Show Profile Send Flint a Private Message
Körven och Push-Pull

Flint med vidhängande forehead nuddar jordplanet i vördnad.

FlintMail
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:04:47  Show Profile Send P.P a Private Message
Flint:
Du är flexibel!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:46:00  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P

quote:
Flint: Du är flexibel!

Är det bra eller fegt?

FlintMail
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:47:44  Show Profile Send falukorv a Private Message
Manligt !

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:51:14  Show Profile Send Flint a Private Message
Dito

FlintMail
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:19:38  Show Profile Send falukorv a Private Message
F + F = FF

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:26:12  Show Profile Send P.P a Private Message
FF=255 Är det så mycket man får om man slår ihop Flint med falukorv?

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/18 :  00:36:22  Show Profile Send falukorv a Private Message
256 :-)

256 färger frigör förfinade frågor från fel forum.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000