HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Dynaudio 52SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:14:07  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Tänkte dela med mig lite av mina nyinförskaffade högtalare. Jag har under en tid varit på jakt efter ett par ersättare till mina gamla Kef Q55.2´or.
Efter jag har varit sugen på nya högtalare ett tag så kollade jag på lite olika alternativ i 5000 - 15000 kr klassen. Där jag bla. lyssnade på Audiovector, Infinity kappa, JM Lab Electra m.m. tänker dock inte göra någon ingående jämförelse utan mitt val hamnade på Dynaudio 52SE.


Högtalare
Dynaudio 52SE
+ Dynaudio Stand2

Övrig utrustning:
Primare I-20
Marantz DV6200
Nordost magic 1
Kimber Cabel xxx (vet ej modellen, kanske någon annan vet?)


Lyssningsintryck:
Mitt första lyssnings intryck efter att ha packat upp dem, var till en liten besvikelse. Lät inte alls som dem jag hade lyssnat på i affären. Lät tråkigt och hade inget släpp alls, lät väldigt instängda.

Efter att ha spelat in dem några timmar så beslöt jag mig för att byta ut mina gamla stativ (Atacama xxx, se bild) till ett par Dynaudio Stand2, OJ vilken skillnad! Nu började det hända grejjer, basen började spela luftigt och upplösningen blev bara bättre.

Nu har jag spelat in dem i cirkus 120 timmar skulle jag tro. Men för varje dag som går så släpper dem allt mer. Så det där med 200 timmars inspelnings är att rekommendera till dem.

Till en början var jag lite rädd att min I-20 skulle få problem att driva dessa högtalare. Kan nu konstatera att den funkar bra och att Primare låter fantastikskt tillsammans med dessa högtalare. Spelar man väldigt högt så kan de dock låta lite ansträngda, vilket troligen beror på att effekten är lite i det minsta laget.

Dynaudio´s styrka är den mycket bra diskant och mellanregister som den har. Den är väldigt bra på att ta fram nyanser ur instrument och röster, har alltså en bra detaljskärpa. Dem har en mycket bra ljudbild och de spelar avslappnat. Diskanten kan dock vara lite vass vid högre volymer, men jag hoppas den blir bättre efter spelat in dem helt.
Basen är den som övveraskar en mest, den spelar riktigt luftigt och djupt!

Jag tycker ljudet är mjukt och behagligt, nästan lite för mjukt att de ibland låter lite väl försiktiga för min smak, jag saknar lite "attack" i ljudet. Vilket jag hoppas jag ska kunna få efter att ha bytt mina kablarna.


Sammanfattningsvis kan man säga att detta är en högtalare som är rolig att lyssna på, aldrig har min skivor varit så här bra De har en bra upplösning och bra 3D ljud. Högtalaren enligt mig är ett fynd, jag har inte hört någon annan högtalare för dessa pengar låta bättre.


(Jag återkommer med mer kommentarer när de är fullt inspelade.)




Vad kan det vara som döljer sig här i måntro?




Väl paketerade i lådan.


Den första högtalaren ser äntligen dagsljuset.








Här med de nya stativen (Dynaudio Stand2, kan rekommendera dem varmt, mer välljudande med dessa än de gamla Atacama stativen. Ljudet öppnade sig och basen blev mer djupar och fastare.







tackar Meyer för den föträffliga servern och platsen på ftp´n.

Edited by - ErikJ on 2004/03/01 19:42:55

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:19:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lycka till, det ser ut att bli trevligt det där.

Bravo
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:55:12  Show Profile Send pesa a Private Message
Grattis! Tjusiga högtalare! Kabeln ser ut som en Kimber 8PR om jag inte ser helt fel...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:58:35  Show Profile Send långhåret a Private Message
Trevliga högtalare, blev mycket läckert med dynaudio's egna stativ må jag säga. Ser fram emot en recension. Föresten... Hur väl tycker du att I-20'n lyckas driva 52:orna?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/02/18 :  17:24:57  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Hur låter grejerna?! Orkar inte att vänta länge till. Hur låter de oinspelade? Kom med kommentarer!
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:18:07  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Lugn Det kommer det kommer , det tar ju sin tid med inspelning, är ju tvungen att sova ibland också

Till helgen så ska dock inspelningen vara klar, jag ska då sätta mig ner och skriva ihop något av en recension.

Kan säga att de låter riktigt bra förtillfället och de låter bara bättre för varje dag som går. En riktigt prisvärd högtalare. Skulle lite snabbt kunna beskriva ljudet som mjukt och behagligt, detaljrikt. Basen är fast och djup.
Saknar dock lite "attack" i ljudet, men det kan bero på så mycket annat.

Primare I-20 funkar utmärkt till dessa högtalare, men självklart så finns det alltid bättre.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/19 :  09:35:17  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Har själv ett par likadana, med samma typ av stativ.
Kan inte säga så mycket om ljudet ännu då det tar ca 200timmar innan dom är riktigt "inspelade". Men efter ett tag "släpper dom " och ljudbilden blir bättre.

Tweaken som jag kan rekomendera är SD kuddar-ljudet lyfte ytterligare. Rekomenderas!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:46:08  Show Profile Send byggarn a Private Message
Vilka högtalare jämförde du med innan du beslöt dig för DA52SE
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:21:40  Show Profile Send ErikJ a Private Message
200 timmar

Tack för tipset Dr Moureau! SD kuddar, måste prövas.

Jag jämförde främst med JM Lab Electra 906, Dynaudio Contour 1.3SE/A72/52 och Infinity Kappa 600. Men i slutändan stog det dock mellan 906 och 52SE. Då de andra inte riktigt passade min smak.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:38:01  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Köpte mina på HiFi Stellet i Göteborg.
Enligt Anders på HF-stället låter dom bäst efter ca 200 timmar inspelning - Vi får väl se!!!


"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:26:19  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Nu har vi väntat ett tag! Kan man få ett första utlåtande? Det skulle vara intresant att höra era åsikter. Har tänkt att köpa ett par stativare för runt 8000-9000 begagnade. 52se är kanske ett alternativ?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:56:17  Show Profile Send ninja a Private Message
Marcus007: Testa även VR-1 (10-11k kr nya)
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/02/26 :  15:48:42  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Det finns som sagt en del att välja på. Tänker då främst på Dynaudio 52se, Jamo Concert8, Audivector M1, Avance 8mk111?. Ni kan säkert komma på fler. Vad jag prioriterar är öppenhet, transientsnabbhet och ej ett analytiskt ljud. Vet med mig att Concert8 är lite väl analytiska men de är dock jävligt öppna med bra 3d. Kanske kan man fixa det med kablage? Har haft Dynaudio 1.3se som jag aldrig fick till det med. Vad jag söker är helt enkelt en bra allround burk.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/02/26 :  16:05:08  Show Profile Send ninja a Private Message
Här säljs nya A52se för 12000:- och då kommer med A42C.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8432
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/02/26 :  16:13:25  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Jag såg det. Har tyvärr ej kunnat lyssna på 52se. Vill ju inte köpa grisen i säcken.
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/26 :  18:02:34  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Ursäkta att jag inte har skrivit någon recension ännu, kommit en del annat ivägen. Men jag tänkte börja skriva lite smått idag!
Hoppas ni orkar vänta

Marcus007:
De är värda att provlyssnas, du kommer inte bli besviken.


Mvh
/Erik J.

Edited by - ErikJ on 2004/02/26 18:03:51
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/02/27 :  14:37:25  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Det känns gott att veta. Ser fram emot ditt utlåtande. Den kommer säkert att vara med på min lyssningslista, men det är ju en hel del burkar att välja mellan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:12:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Lyssnade lite på 52SE på High End mässan, och de låter otroligt bra. Men jag måste även ha en Center och den kostar 12.000kr Så även om 52SEorna låter otroligt bra för pengarna så blir det inte så prisvärt i slutändan misstänker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:50:23  Show Profile Send marbrink a Private Message
FBK: Men då är det väl en Contour center du får i och för sig??
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:51:39  Show Profile Send FBK a Private Message
marbrink! Visst är det en Contour center, men 12.000kr är mycket pengar för en center!. Tror inte att jag kommer att ha råd med 52SE pga centern är så dyr.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ErikJ
Member

88 Posts

Posted - 2004/03/01 :  10:39:33  Show Profile Send ErikJ a Private Message
Kommentarer och frågor är välkommna
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:33:35  Show Profile Send långhåret a Private Message
*Väntar på recensionen*

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

odling
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:53:48  Show Profile Send odling a Private Message
Duger inte Audience 122C som centerhögtalare till 52SE? De kostar ju bara hälften jämfört med Contour-centern.
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:00:23  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Undrar bara när recensionen kommer? Mitt tålamod är begränsat!
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/03/10 :  22:15:06  Show Profile Send Poe a Private Message
Har ett liknande system själv http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20379&whichpage=2 precis skaffat ett par 52 SE. Mycket imponerad av dessa. Nu efter ca 20 timmar börjar de verkligen släppa (fast det finns mycket kvar att hämta). Basen har blivit riktigt torr och djup, (inte visste jag att Madonnas "Ray of light" innehöll så mycket grymma bastoner och detaljer...) Upplever dock ingen skrikighet i diskanten, däremot är den grym mot taskiga inspelningar än så länge (låter mycket komprimerat), men det blir nog bättre. Primare I20 tillsammans med Thule CD 150B är utmärkta partners..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/03/12 :  08:16:05  Show Profile Send teflon a Private Message
Mja, eftersom jag varit utan en vettig anläggning i ca 10 år och mestadels lyssnat med ett par Sennheiser HD600 och lite annat krafs som datorhögtalare, så har jag nog bestämt mig för att bli "involverad" igen i denna dyra hobby med ett par 52 SE och lämpligt förstärkeri och såvidare.

I början lutade det emot en hel 5.1 surround inkl. förstärkare (typ, jmlab sib+cub och lite annat). Sen fick jag lyssna på ett par gamla hederliga Dynaudio i Contourserien och vips var allt tänk om surround som bortblåst. Fast det var inte sant, eller nåt.. för därimellan kom ett samtal med en viss person från Audionord som fick in mig på ett helt annat spår. :)

Edited by - teflon on 2004/03/12 08:16:38
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000