HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En rörförstärkarodyssée
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:22:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Undertecknad har haft förmånen att i hemmamiljö kunna jämföra tre av Erik Anderssons rörkonstruktioner. Förstärkarna i fråga äro:

  • Edison 60

  • Audion Sterling EL34 SE samt

  • Edison Triod


Kringutrustning har vid samtliga lyssningstillfällen varit Rega Planet samt DIY-högtalare, se vidare http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23089.

Nedan återger jag min bild av ovan nämnda förstärkare.

Edison 60





Först ut alltså Edison 60. Få läsare torde vara helt främmande för denna förstärkare. Själv fick jag en köprekommendation på Edison 60 från en säker källa (... ) för några år sedan. Glad i hågen hittade jag ett ex på hifimagasinet. Maskinen i fråga såldes av Bengt på Vinylbutiken i hufvudstaden (en väldigt trevlig prick) och provlyssning inbokades. Det lät väl bra på de små Sonus Faber burkarna, men hakan stannade trots allt kvar i ansiktet. Väl hemkommen varmkördes 60:an varefter lite kritiskt lyssnande väntade. "Pladask" sa det; hakan dundrade med full kraft ner i golvet och jag var fast på bråkdelen av en sekund. För första gången under mitt då sexåriga hifiintresse spelades det musik därhemma. Detta fattade jag först när jag hörde det.

Idag, med lite distans till det hela, håller jag fortfarande Edison 60 för en makalös förstärkare. Musiken tillåts flöda i det närmaste obehindrat och prisvärdheten kan inte uttryckas i jordliga termer. Med mer kritiska öron så kan man emellertid önska sig en lite mer definierad basåtergivning. Min varmaste köprekommendation på denna förstärkare.

Audion Sterling EL34 SE





Audion Sterling är i princip en halv Edison 60. Effekten är i detta fall 12 rena och sublima klass A Watt, i jämförelse med 30 W för Edison 60. Komponentkvaliteten är aningen högre i Audion Sterling.

Personligen har jag endast hittat ytterst små skillnader mellan Edison 60 och Audion Sterling. Den sistnämnde har ett förvånansvärt bra driv i relation till den förre; att effekten sjunkit med hela 18 W är svårt att tro. Ljudmässigt upplever jag Sterling lite mer förfinad, lite mer nyanserad medan Edison 60 har lite mer jävlaranamma över sig. Effektskillnaden märks emellertid en aning i de lägre registren, där 60:an har lite mer att ge.

Sammanfattningsvis så är även Audion Sterling en mycket kompetent förstärkare som behandlar musiken med yttersta finess. Får du köpläge så slå för guds skull till.

Edison Triod





Slutligen Edison Triod. Nu tar vi klivet upp på 300B i single end koppling. "Klivet" är f.ö. ett passande ord, ty att gå från Edison 60 eller Audion Sterling till Edison Triod är som att rensa bort en decimetertjock vaxpropp (ok, centimeter kan väl räcka...). Grundkaraktären, d.v.s. den musikaliska, finns fortfarande kvar men ett lyft finns här i alla register. Detaljer som aldrig förr "funnits" på skivorna kommer fram och basen når en helt ny dimension. Den blir plötsligt tydlig och artikulerad. Effekten har nu ytterligare sjunkit, denna gång till 10 W, vilket inte alls upplevs. Drivet och attacken känns istället mycket bättre. Musiken flödar och som lyssnare uppmuntras man att spela symfoniorkestrar och liknande, musik som verkligen är musik helt enkelt. Framgår det att jag är nöjd med denna förstärkare?

Som sammanfattning; jag hävdar inte att Edison och Audion är livets mål och mening. Det finns säkerligen förstärkare som spelar både ikapp och förbi dessa. Däremot tror jag det är mycket svårt att hitta något som straffar Edison och Audion i den prisklass vi befinner oss. Möjligen ASL, som jag tyvärr aldrig hört. Undertecknad har för samtliga av ovanstående förstärkare betalat (relativa) fjantsummor. Prisvärdheten är, som sagt, obeskriv

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/03/02 23:23:50

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:12:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Trevligt! Dock gjorde du det inte lättare för mig, den dagen jag skall välja rör-vän.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:23:00  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Zalve, vad hade du för planer då?

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2004/03/03 00:23:12
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/03 :  05:26:42  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Sitter själv, grymt nöjd, på en Edison 60:a. Har själv aldrig hört ovan nämda stärkare, förutom 60:an, men är Erik Andersson inblandad så kan det aldrig vara fel.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/03/03 05:27:51
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/03/03 :  10:24:20  Show Profile Send bassman a Private Message
Tjena Ekan,
kul att läsa dina intryck.
Har själv en Audio Innovations Series 500, 2x25W PP klass A, designad av EA, men som han tydligen inte vill kännas vid.
Jag har bara jämfört den kort med Edison triod, och 500:an låter klart fylligare, något som jag föredrar, andra föredrar tydligare detaljer.
Det är något visst med rör i alla fall.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:51:53  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Först hade jag nog tänkt mig en Edison 60, fast nu kanske en Audion...USCH! Tur att jag inte skall handla nu...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:55:59  Show Profile Send ayayay a Private Message
mycket kul läsning

Gläjder mig att höra att min gamla Triod hittat ett bra hem

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:37:33  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
ayayay, den får SÅ mycket kärlek . Slår dig en signal framöver.

MVH


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:41:28  Show Profile Send ayayay a Private Message
Va bra!

Gör gärna det

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:34:45  Show Profile Send Johnny a Private Message
Vill bara lägga ett gott ord för Edison Triod. Om någon går i rörtankar, och kan få tag på en sådan, slå till!

Tycker själv den sopar mattan med Edison 60, och spelar lätt i samma nivå som Audions Silver Night stereosteg. Som sagt, så låter det i mina öron iaf.

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:24:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Kan bara instämma med dig Johnny. Edison Triod spelar kusligt bra i alla register.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Ron
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/03/07 :  15:54:27  Show Profile Send Ron a Private Message
Någon som vet hur kombinationen Edison One + Edison 12 står sig mot dessa?

Ron
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:13:05  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ron, jag har inte hört Edison 12 och One. Min gissning är emellertid att de stegen har en (bra) bit kvar till ovan recenserade. Innan jag köpte min Sterling talade jag med Erik Andersson ang. gamla Edison-modeller. Han framhöll inte direkt dessa, om jag säger så. Tar du ett litet kliv uppåt i pris så får du en Edison 60 eller Audion Sterling som du kan sitta nöjd med i åratal.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/04/05 :  10:46:09  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Ingen av er som lyssnat till Amplifon?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/04/05 :  11:41:04  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Nope, frågade dig i en annan tråd hur Amplifon står sig mot Audion och Edison ...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/04/05 :  16:44:20  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Är det någon här på forumet som har testat ovan nämnda förstärkare ihop med elektrostat hörlurar jag funderar på att köpa någon rörförstärkare och köra ett litet egoistsystem i vardagsrummet.
Mvh
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:20:45  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
vad sugen jag blev på Edison 60 eller Trio =))) jag är så plågad över att jag måste uppgradera mina crappy högtalare innan jag kan skaffa rör. Jag är ganska bestämd att det blir 60 eller Trio. Jag är dock fortfarande helt förvirrad när det gäller högtalare. vet inte alls vilka jag ska välja.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/31 :  06:12:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Rör är trevligt, önskar jag kunde ha två kompletta system, transitórer och rör.

Bravo
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/05/31 :  09:41:07  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Nisse83, du är välkommen på lyssning om du vill skaffa dig en bättre uppfattning om dessa prylar. PM:a vid intresse, anläggningen finns i Småland.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/06/01 :  10:57:59  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Mr Ekan:

Finns i Småland säger du... lite nyfiken blir man då, som inflyttad smålänning, på var i smålands mörka skogar du huserar...

Undrar,
Georg, som för övrigt bor 2,5 mil söder om Kalmar och gärna skulle prova en triod tillsammans med sina HFLS-1:or...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2004/06/23 :  18:13:43  Show Profile Send Bardis a Private Message
Kan bara hålla med Mr Ekan. Sitter just i skrivande stund o lyssnar till din triod.
Låter fantastiskt. Vilka detaljer.
Skall försöka hitta ett försteg som matchar mina Silver Night.
Erik är en klurig kille.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000