Author |
Topic  |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 22:38:10
|
sitter & funderar lite varför jag inte får till ljudet som jag vill hemma. Jag vill ju att ljudet ska fylla HELA rummet & inte som nu ha en bred stereo ljudbild, känns lite som ludet fastnar i högtalarna just nu.
Är det så att man behöver fetare slutsteg för att få ljudet att fylla mitt öppna rum på 30m2 (hmmm jo det är en 1:a :) ).
Sitter just nu med B&W N805 + REL Storm III som drives med Marantz MM9000 slutsteg.
Hjäääälp behöver tips på förbättringar.
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 22:42:30
|
testa att flytta runt högtalarna lite, det kan göra rätt mycket. |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:16:08
|
Ambiofoni!!!!
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:28:25
|
Det kan i alla fall inte vara högtalarna eller suben, jag har för mig att det finns två sätt att ansluta den senare, direkt till högtalaruttaget skall vara bäst. Du kan naturligtvis pröva att flytta dem men om de inte står helt tokigt (i bokhylla) är det troligten något annat. Annars kan det vara det mesta. Vet knappast inget om slutsteget mer än att det tydligen är multikanal. Kanske bättre med ett stereoslutsteg, men handlar nog mest om kvaliteten snarare än antal watt (om du har 100+) och kanaler. Det finns säkert förstärkare som är bättre men kan lika väl vara CD och kablar. Eftersom du inte nämner något om dem kan man misstänka att du satsat mest på högtalare och förstärkare. Känner igen att ljudet fastnar i högtalare. Kan ibland bero på en kabel som mjukar upp ljudet och har en återhållen karaktär. Men kan också vara en kombination av flera komponenter. Man kan försöka hitta den svagaste länken (inte lätt!) och testa med annan utrustning. Om det blir en väsentlig förbättring har man i alla fall hittat en felande länk i kedjan.
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:51:12
|
Man får skilja på dynamik och ljudbild. Ambiofoni är ett enkelt sätt att få ljudet att sprida sig runt i rummet utan att den omedelbara ljudbilden blir förvanskad. För att få bättre dynamik så måste man ha lågdistande högtalare av format (läs tråden "Hur gick lyssningssessionen hos Knoppen?")....
|
Edited by - P.P on 2002/09/13 23:52:12 |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 11:20:31
|
aha, är det så det ligger till.
Man är ju ingen hifi-guru, vill bara att allt ska låta bra med minsta möjliga meckande :)
Kan väl inte påstå att jag har världens bästa transport för ljud då jag använder en DV-737 (dvd), man kanske skulle testa sin gamla cd från pioneer PD-någonting, skulle fan inte förvåna mig om den är bättre.
|
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:40:31
|
Börja om från början, börja om på nytt...
Sven Ingvars kanske.. Bästa Lech
|
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 13:03:39
|
Hellre Black Ingvars... eller för all del Ing. Öhmans.
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:39:38
|
det blev inget, skulle skrivit n..-. ¨Bästas Lech
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 15:52:40
|
Det blir ganska tydligt nu. På högtalarsidan har du saker i toppklass medan förstärkare och CD är av mellanklass (jag menar nu tvåkanals och CD prestanda på dessa). Dessa gör inte rättvisa åt högtlarna och visar inte vad de kan gå för. Jag skulle tro att du tappar bort en massa detaljinformation som är nödvändig för att man skall få fram en tredimensionell ljudbild och då låter det burkigt. Jag har känt många som tror att allt ordnar sig bara man skaffar ett par bra högtalare, tyvärr är det inte så.
Burkigt var nog inte bra: jag menar platt eller instängt
|
Edited by - Anders47 on 2002/09/14 15:54:19 |
 |
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 21:31:20
|
Det är sällan jag skriver här på hifi-forum nu för tiden, men i den här tråden dyker ett ämne upp som jag känner att jag inte redan kommenterat. (Anledningen till att jag inte skriver så ofta är att jag helt enkelt tycker det är jobbigt att ideligen se samma gamla diskussioner upprepas)
Nåväl, nu till frågan: Dynamik! Vad är egentligen dynamik? Enkelt kan man se det som en statistisk sak, nämligen avvikelse från medelvärde. Håller sig ljudet inom ett begränsat intervall så har det låg dynamik, och är växlingarna större så är det mer dynamiskt. Så långt allt självklart.
Vad är det då i anläggningen som sätter begränsningarna för dynamiken? Ja, först och främst så har vi ju högtalarna, som har en viss inneboende begränsning i sin förmåga att göra linjära konutslag, och så den medeleffekts-beroende dynamiska kompressionen som bland annat kommer utav uppvärmning av talspolen. Förstärkaren kan förstås också utgöra en begränsning, eftersom den helt sonika börjar klippa vid en viss uteffekt.
Övriga komponenter får anses ha begränsad förmåga att hindra dynamiken. Förvisso har man ett brusgolv att ta hänsyn till, men de flesta komponenter uppför sig ganska linjärt och utan dynamikbegränsning - i jämförelse med de enormt mycket större begränsningarna som sker i högtalarna.
MEN, jag tycker inte att du i första hand skall byta högtalare. Det finns nämligen en form utan dynamikbegränsning som är kollossalt mycket värre än allt vad högtalare kan orsaka! Rummets efterklang!
Ett vanligt vardagsrum brukar ha en efterklangstid (enligt mätnormen RT-60) på omkring 0.5-1.5 sekunder, beroende på möblering. Efterklangen gör att väldigt mycket utav den energi öronen mottar - kanske 99 procent eller så - kommer ifrån lyssningsrummet, inte direkt ifrån högtalarna. Rumsklangen är utdragen i tiden, och består av en salig röra av gammalt ljud och ljud av färskare datum. Efterklangen är en slags halvt kaotisk smet utav ljud från olika riktningar, med olika tidsskeden av musiken, med olika klangpåverkan i olika register beroende på ojämnt fördelad absorbtionskoefficient. Efterklangen gör att medelnivån i muciken hamnar mycket högt, så att starka ljud inte höjer sig så högt ovanför denna "yta", och så att svaga ljud drunknar i klangen av det som hände för ett par ögonblick sedan.
Efterklangen gör att man förlorar upplösning, förlorar artikulation, förlorar upplevd dynamik.
Det absolut mest effektiva du kan göra för att få ett mer fysiskt ljud, med kraftigare och tightare anslag och bättre förmåga att tydligt återge de allra svagaste passagerna lika väl som de allra starkaste, är att se till att sänka efterklangstiden i lyssningsrummet.
Man kan göra som Johan "Knoppen" Lindroos och smälla upp 15 kvadrat mycket tjocka absorbenter på väggarna - gärna kombinerat med någon form av effektiv tubetrap i basregistret. Eller så satsar man på några fler tubetraps, eller på någon kombination av olika absorbenter och basabsorbenter.
För den hugade så vill jag föreslå ett lyssningseperiment. Ställ dig med en kompis och prata i ett trapphus i ett höghus - gärna ett med betongväggar. Ställ er sedan och samtala utomhus i en störningsfri miljö långt ifrån alla väggar och hårda ytor. Var låter det bäst? Samma skillnad är det mellan ett obehandlat lyssningsrum och ett akustiskt korrigerat.... Fast lite mindre i det sista fallet då ;)
Den i särklass mest prisvärda hifi-komponenten är just akustisk behandling av lyssningsrummet!
Lycka till!
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 21:59:24
|
Morgan: lyfter på hatten för det svaret, undra bara när man ska få tid till att flytta om allt i lyan :) samt testa div. tubetraps m.m
|
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:08:12
|
Har Dr. Ö. spelat in en skiva ?
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:28:17
|
testa med att möblera rummet på diagonalen till att börja med (om möjlighet finnes såklart) detta gör i min mening att man slipper mkt av förstareflexerna från väggen bredvid högtalarna.....
jag har testat med att köpa en bäddmadrass från jysk bäddlager som ser ut somen typisk dämpmojäng (sånadär sinusberg o dalar i skumgummi) den kostade väl ett par hundra kronor och räcker utan större problem till för att få bort massa brus i ljudbilden. placeras alltså med fördel på sidoväggen lite framför högtalaren (den position där du ser högtalaren i en spegel från sweetspoten)
Detta är ju ett billigt alternatvi för att testa om ditt problem har med rumsklangen att göra. upptäcker du ngn skillnad vid detta experimetn så kan du säkert med fördel fortsätta att modda rummet.
/n
despite all the rage, I'm still just a rat in a cage |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:34:36
|
quote: Originally posted by ryst
sitter & funderar lite varför jag inte får till ljudet som jag vill hemma. Jag vill ju att ljudet ska fylla HELA rummet & inte som nu ha en bred stereo ljudbild, känns lite som ludet fastnar i högtalarna just nu.
Är det så att man behöver fetare slutsteg för att få ljudet att fylla mitt öppna rum på 30m2 (hmmm jo det är en 1:a :) ).
Sitter just nu med B&W N805 + REL Storm III som drives med Marantz MM9000 slutsteg.
Hjäääälp behöver tips på förbättringar.
nej du behöver inte fetare slutsteg du behöver rör!
sayonara |
 |
|
|
Topic  |
|