Author |
Topic  |
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 20:57:13
|
Saxat ur annonsen:
"Den magnetiska oljekylda 1” Soft domen har kraftig magnet vilket är av högsta kvalité för maximal skärpa."
Det är nog ett klipp....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Totem
Member

223 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 21:25:43
|
Lite svårt för oss andra att uttala oss, speciellt vi som inte lyssnat på högtalaren.
Tycker du det låter bra så är det säkert en jättebra högtalare för dig. Det är ju inte någon stor summa pengar heller, så någon dålig affär kan du knappast ha gjort.
/T
|
 |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 22:06:39
|
Okey. Vad innebär bi-wiring terminal?
|
 |
|
hali
Member

374 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 22:31:36
|
Bi-wire terminal betyder att det är två par kontakter för högtalarkabel, ett par till diskant/mellanregister och ett för bas.
Mer saxning: "Högkvalitétsfilter med luftlindade spolar och polyester kondensatorer monterade på Bi-wiring terminal garanterar en högtalare utan svagheter."
WOW! Snacka om att detta måste vara den ultimata högtalaren, helt utan svagheter. Det måste ju betyda perfekt ljudgång från 10hz-100khz 
- Say's who |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 22:43:36
|
hmm, nej nu ska vi inte va såna, den är säkert bra för de pengarna, men förvänta inga storverk i jämförelse med värre saker..
"Errare humanium est" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 23:49:22
|
Moderatorer skall väl inte vara spydiga? eller? Slant kanske lite där... ?
/lenwac
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/17 : 23:54:23
|
Slant inte alls. är råtrött på detta bondfångeri med "look a like" högtalare.
Jo, dom låter säkert och kanske dessutom ganska bra för pengarna men vad farao....
Så länge inte medlemmarna drabbas utan annonsören så kan det väl funka?
Snälla lenwac, pliiiise?.....
 |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 09:19:36
|
Över till Bi-wiring terminalen. Vad för typ av kablar ska jag använda till denna högtalare om den har två ingångar? Jag pratar inte prisklass, utan vilken typ av kabel skall användas? Jag har bara, som amatör, bekantat mig med "vanlig" högtalarkabel (som används i bilen etc)
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 10:16:31
|
Du kan använda vilka högtalarkablar du vill. Om du skall biwira så behöver du dubbel uppsättning. Vill du köra med singelwire så låter du "blecken" sitta kvar på terminalen och gör som vanligt.
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 10:22:23
|
Kör med dubbel uppsättning av den billigaste elkabeln från din järnhandlare.
 Kund inte hålla mig, förlåt....

Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P |
 |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 11:36:41
|
Tack för informationen. Blir det rent ljudmässigt bättre när man väljer Bi-wiring?
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 11:59:58
|
Det kan bli bättre, sämre eller ingen skillnad alls.
En fördel är att man kan använda olika kablar till dom olika registren, men på dessa högtalarna hade jag inte brytt mig om biwiring.
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
megadeth
Member

88 Posts |
Posted - 2002/08/18 : 17:00:14
|
Du får ursäkta men jag tänker vara lite dum.
quote: Dubbla kraftiga 6,5” basar med stor och kraftfull magnet som har gummiupphängning, vilket garanterar en hög verkningsgrad , hög mekaninsk effekttålighet och renhet .Den magnetiska oljekylda 1” Soft domen har kraftig magnet vilket är av högsta kvalité för maximal skärpa.
Skoj med en högtalare som har gummiupphängd magnet   Den har även en magnetisk softdome, hur nu det fungerar?   Dessutom är det tydligen kvaliteten på diskantmegneten som ger maximax skärpa. Se där, det visste jag inte  
Dom låter säkert bra för dom pengarna, men inte mera.
---------- /Every breath leaves me one less to my last |
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 07:48:31
|
quote:
Slant inte alls. är råtrött på detta bondfångeri med "look a like" högtalare.
Jo, dom låter säkert och kanske dessutom ganska bra för pengarna men vad farao....
Så länge inte medlemmarna drabbas utan annonsören så kan det väl funka?
Snälla lenwac, pliiiise?.....
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Sladden, hånar du ut folk som (kanske inte har det så fett??, ungdomar??, vad vet jag??), men som ändå vill ta ett steg ut i "hifi":ns värld, med dylika glåpord, samtidigt lägger du stenar på locket och tycker dig vara seriös, ju mer trista påhopp våra unga nybörjare?? får, desto mindre skriver dom på forumet, men det är kanske så ni vill ha det, en klubb för inbördes beundran??, eller..., man kan faktiskt skriva på ett seriöst och förklarande sätt, även om man är skeptisk mot vissa produkter, annars är det ju faktiskt inte nödvändigt att skriva något alls.
mvh
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 08:17:47
|
Hej Sopwith!
Annonsen är ett ett enda stort skämt och lyckas inte ens förklara vad det hela handlar om, se Megadeth inlägg ovan.
Prylarna har en embarmlig ljudkvalitet, ett passande lågt pris och om vi skulle göra något konstruktivt kunde vi ju anordna någon form av jättelik majbrasa dit man kunde släpa sina liknande "look a like" högtalare. Ta med dessa små designade "stereoanläggningar" i silver och glas med plastträsidor också för tusan som inte är något annat än itumonterade klockradios tillverkade i Vietnam med lite flashig utsida.
För det är vad detta handlar om. Flashig utsida.
Vill man medverka till att leda in fler i denna återvändsgränd?
Trancelerate kunde - enligt mig - gjort en bättre affär men sånt är livet. Han är välkommen att skriva här och få råd och så men det hade varit enklare att vänta ett par veckor och be om råden i förskott så att säga. Jag har också poängterat att han själv inte skulle känna sig utpekad utan att det handlade om annonsören.
Jag har också funderat en stund på var de två Shaktina jag har på CD-spelaren kommer in i bilden men går bet. Du får gärna förtydliga hur du menar.
 |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 09:04:54
|
Ville bara påpeka att jag har inga hifi öronen utan var ute efter ett par brukshögtalare till min lägenhet. Reciver, som är en pioneer VSX 409 kostar 2995:- Av att döma är jag alltså inte ute efter några storverk till högtalare med förstaklassigt hifi-ljud. Dessutom spelar jag mycket mp3, ett kraftigt komprimerat format. Jag tror i alla fall att de nya högtalarna kommer vara mycket skönare än mina två Genexxa GX 1000. Ni pratar om flashig utsida men obefintlig insida. Är verkligen de högtalarna som jag tänker köpa, så flashig? Det tycker jag inte själv.
|
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 09:09:35
|
quote:
Hej Sopwith!
Annonsen är ett ett enda stort skämt och lyckas inte ens förklara vad det hela handlar om, se Megadeth inlägg ovan. jaja, noga då, märka på små ord, alla med ett litet hum om saken vet ju ändå vad dom menar, eller?
Prylarna har en embarmlig ljudkvalitet, ett passande lågt pris och om vi skulle göra något konstruktivt kunde vi ju anordna någon form av jättelik majbrasa dit man kunde släpa sina liknande "look a like" högtalare. Ta med dessa små designade "stereoanläggningar" i silver och glas med plastträsidor också för tusan som inte är något annat än itumonterade klockradios tillverkade i Vietnam med lite flashig utsida. ok!, det är tidigt på morgonen, jag förstår.
För det är vad detta handlar om. Flashig utsida. Är det något fel på en flashig front?, synen är ett sinne.
Vill man medverka till att leda in fler i denna återvändsgränd? Enkelspårig och tunnelsynt som vanligt,
Trancelerate kunde - enligt mig - gjort en bättre affär men sånt är livet. Han är välkommen att skriva här och få råd och så men det hade varit enklare att vänta ett par veckor och be om råden i förskott så att säga. Jag har också poängterat att han själv inte skulle känna sig utpekad utan att det handlade om annonsören.
Jag har också funderat en stund på var de två Shaktina jag har på CD-spelaren kommer in i bilden men går bet. Du får gärna förtydliga hur du menar. DET, får du lista ut själv, jag är övertygad om att du vet vad jag menar.
mvh - - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
quote:
|
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 09:34:48
|
Jag håller faktiskt med Sladd här ...
Med argument som "Högkvalitétsfilter med luftlindade spolar och polyester kondensatorer monterade på Bi-wiring terminal garanterar en högtalare utan svagheter" så tycker jag att annonsen ljuger. Finns det överhuvudtaget några högtalare "utan svagheter"
Däremot om man ska svara på trancelerate's ursprungliga fråga ... "Är detta en bra högtalare?" så är det förmodligen en hyffsad högtalare för det pris som han betalade? Det är dock en ganska kontroversiell fråga som trancelerate ställer eftersom den kommer rendera ett svar som är beroende på olika individers uppfattningar. Sladd's kommentarer speglar hans uppfattning även om kommentarerna möjligen kan uppfattas lite åt det sarkastiska hållet ... Personligen lider jag visserligen av dyslexi men jag kan inte se att Sladd "hånar" någon, annan än kanske möjligtvis annonsören ...
Edited by - neriks on 2002/08/19 09:35:1 |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 10:09:11
|
Tack Neriks.
Vi kan gärna lyfta debatten en smula och se på vad som pågår.
Till Trancelerate vill jag gärna återigen försäkra att du är välkommen här och om du kände något "stänka" på dig så ber jag om ursäkt.
Sopwith har inställningen - vad jag kan se - att eftersom jag har Shakti så är jag inte seriös. Vidare så kanske han kan hålla med om att annonsen inte är så bra - om man skall läsa noga och vara petig då...
Med det uttalandet gjort ev en som citat: Posted - 2002/08/14 : 17:21:04
"Hej
Va f.n är Shakti när det finns "The Hallograph Soundfield Optimizer", på Jormas sidor, klart mycket häftigare, ser väldigt spacade ut, orkade dock inte läsa texten så jag skall inte uttala mig, än...., däremot texten i Shakti pat.dokumentet är häftigt mycket dravel, oj oj oj, skall grunna på detta, som den totalt PURE Teoretiker och elektroniker som jag är....odyl odyl. Absolut ingen kritik Jorma, tvärtom, fräckt att någon vågar ta till helt nya grepp för att fösöka nå de himmelska tonerna, keep on...
mvh" (Sopwith) Slut citat
Om man är PURE Teoretiker och elektroniker så BRUKAR det vara religiöst noga med texters innehåll, jämför svar från Nordost och hur man - om man riktigt VILL - kan missförstå precis allting...
"enkelspårig och tunnelsynt" var det ja, vad menar du med det Sopwith? Är det enkelspårigt att ge råd om att lyssna själva och inte spåra in på ett märke, en dogm, en "tro"? Att inte bli blåst av billig och direkt dålig reklam?
Jag tycker det handlar om yta och inte innehåll. Annonser av detta slag riktar sig enbart till människor utan större kunskap eller vana. Ofta går det hand i hand med mindre plånbok men inte alltid. I ingendera fallet är det berättigat att angripa den som handlar. Det är annonsören som skall belysas.
Ett råd från mig om man hade 2 lapp i fickan vore att handla en begagnad stativare som för 3-4 år sedan kostade det dubbla. Dessutom ett kul projekt att genomföra när man letar runt och lyssnar!
Men det är väl tunnelsynt kan tänka. För jag har Shakti på CD-spelaren.....
 |
|
sopwith
Member

595 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 10:17:37
|
Hej
Jepp!!
Mvh
|
 |
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 14:16:15
|
Har ingen erfarenhet av just den modellen, köpte ett par Proson reality 5 B-sort för att testa (700:-) mkt bra kvalitet för pengarna och hyffsat ljud. En kompis brorsa köpte reality 66 och är kanon nöjd.
Beror givetvis hur man själv är beskaffad och vad man skall ha dom till, lyssna efter micro detaljer är väl inte det man skall göra med dom.
Men speciellt reality serien är mkt prisvärd (speciellt i B-sortering som bara är yttre mindre skönhetsfel)
För många Citroener är inte nog |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 14:31:13
|
Kolla mitt sista inlägg på: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1272 Där skriver jag lite om vad jag tror om högtalare* för 2000 SEK, läs och fundera själv...!
*=faktiskt framförallt dessa Proson, som det har tjaffsats om tidigare...
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 14:50:04
|
Hej! ( A´s understrykning)
quote: "Fick dem för 1995:- / Är verkligen de högtalarna som jag tänker köpa, så flashig?"
-Håll fast vid V1.0 och vad som än händer så vik inte en endaste mm ifrån den  .
Mvh A. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 15:04:15
|
haha A
jag funderade ocksa lite pa detta =) folk ar roliga
|
 |
|
Froggy
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 15:40:19
|
Jag kan inte låta bli göra jämförelser med denna tråd och tråden om Nordostkablar (numera stängd). Även sladd verkar göra detta men från en anna vinkel.
Högtalarna kritiseras hårt av Sladd och så även dess marknadsföring. Ofta frågas det på detta forum om kritiker har lyssnat på produkten de kritiserar. Hur är det i detta fall?
Nordost's marknadsföring ifrågasätts av andra deltagare på forumet som finner den villseledande eller rentav felaktig. Svar från Nordost ändrar inte denna uppfattning och motivering ges till detta.
Vad händer då? Jo tråden stängs och det hela förklaras med att vissa personer har bestämt sig för att inte låta sig övertygas.
Är det bara jag som funderar i dessa banor?
|
 |
|
Topic  |
|