HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Proson Conquest 66II
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/08/19 :  17:36:18  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
[quote]
Jag kan inte låta bli göra jämförelser med denna tråd och tråden om Nordostkablar (numera stängd). Även sladd verkar göra detta men från en anna vinkel.

Högtalarna kritiseras hårt av Sladd och så även dess marknadsföring. Ofta frågas det på detta forum om kritiker har lyssnat på produkten de kritiserar. Hur är det i detta fall?

Nordost's marknadsföring ifrågasätts av andra deltagare på forumet som finner den villseledande eller rentav felaktig. Svar från Nordost ändrar inte denna uppfattning och motivering ges till detta.

Vad händer då? Jo tråden stängs och det hela förklaras med att vissa personer har bestämt sig för att inte låta sig övertygas.

Är det bara jag som funderar i dessa banor?

Nej det är inte bara du som tänker i dessa banor!
Hade jag varit trancelerate så hade jag nog blivit lite ledsen över bemötandet på det här forumet.

Alla har inte råd att t ex köpa "Linns" högteknologiska prylar etc.
Jag tror nog att hans nya "burkar" för 1995 är mer prisvärda per krona än vad t ex Linns Komriks för 400000kr är.
När det gäller hans högtalare så kan han gott och väl testa Supras billigare kablar för biamping.
Håller dock med Sladd mfa att annonsörerna gott kunde vara lite mer seriösa i reklamen, tycker dock självt att de flesta försäljare av hifi är att likna med gamla tidens dammsugarförsäljare.
Glöm inte att trancelerate lagt mindre pengar på sina högtalare än vad en viss berömd "sten" kostar.
Mvh
Kenth

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  18:17:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Läste en gammal test i EV (finns på nätet) om Proson 62. De testade då:

ALR Jordan Entry 3M
Audio Pro A3.20 Live
B&W CDM1
Proson Reality 62

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:18:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Jag kan inte låta bli göra jämförelser med denna tråd och tråden om Nordostkablar (numera stängd). Även sladd verkar göra detta men från en anna vinkel.

Högtalarna kritiseras hårt av Sladd och så även dess marknadsföring. Ofta frågas det på detta forum om kritiker har lyssnat på produkten de kritiserar. Hur är det i detta fall?

Nordost's marknadsföring ifrågasätts av andra deltagare på forumet som finner den villseledande eller rentav felaktig. Svar från Nordost ändrar inte denna uppfattning och motivering ges till detta.

Vad händer då? Jo tråden stängs och det hela förklaras med att vissa personer har bestämt sig för att inte låta sig övertygas.

Är det bara jag som funderar i dessa banor?

Hej Froggy!

Det var ett initierat och offensivt inlägg du startade din bana med här på HifiForum.nu Välkommen hit föresten!

I min värld, den må vara inskränkt och begränsad, men ändå, i den världen så är den kunden som köper Proson högtalare, för en tusenlapp eller två, relativt oerfaren hifikonsument och har förmodligen en relativt begränsad budget.

Däremot, kunden som köper Valhalla för tiotusentals kronor metern är nog ingen nybörjare, tvärt om, han/hon är förmodligen en ganska van lyssnare och rutinerad hifi konsument som lyssnat sig fram till att det är Valhalla han/hon vill snöra upp sin anläggning med.

Vilka av dessa två hifikonsumenter tror du är lättast att "lura" med sin marknadsföring? Och vem kommer att behöva byta sin inköpta vara först?

----------------------------------

"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:38:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jadu Pjotre,

quote:
Vilka av dessa två hifikonsumenter tror du är lättast att "lura" med sin marknadsföring? Och vem kommer att behöva byta sin inköpta vara först?

Har du något generellt svar på det? Alla är väl inte uppgraderings freak? Olika är vi allihopa...

En marknadsundersökning:

Hur många "erfarna HiFi intresserade" tänker byta kablar inom två år?

Hur många "initierat HiFi intresserade" Proson köpare tänker byta högtalare inom två år?

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Froggy
Starting Member

15 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:43:18  Show Profile Send Froggy a Private Message
Majjen03:

Så jag var inte helt ensam då....

Pjotre:

Tack för välkomnandet!
Vad gäller resten av ditt resonemang så må det vara rätt eller fel. "Ljudkvalitet"/krona är ju svårt att definiera och en ganska personlig värdering. Det var dock inte riktigt det som jag var fundersam över. Mer i klartext:
Varför kan Sladd tala med så starka ord i denna tråd medans nordost tråden stängs? Resonemangen har ju liknande karaktär fast olika angreppsvinklar.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:53:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Det kan vara för att han är moderator.
Eller ännu värre, Administrator
Man har liksom rätt till det då.

När Flint går in i väggen dammar det till

Edited by - Flint on 2002/08/19 19:56:2
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/19 :  19:59:07  Show Profile Send Bland a Private Message
quote:

Majjen03:

Så jag var inte helt ensam då....

Pjotre:

Tack för välkomnandet!
Vad gäller resten av ditt resonemang så må det vara rätt eller fel. "Ljudkvalitet"/krona är ju svårt att definiera och en ganska personlig värdering. Det var dock inte riktigt det som jag var fundersam över. Mer i klartext:
Varför kan Sladd tala med så starka ord i denna tråd medans nordost tråden stängs? Resonemangen har ju liknande karaktär fast olika angreppsvinklar.

Jag skall inte gå in och svara för någon men jag tycker att det var rätt att stänga nordost tråden. Ödmjukhet är en egenskap som är svår att äga. Om man nu mot förmodan får ett svar ifrån en tillverkare bör man visa en viss ödmjukhet. Varför då kan man undra? Enkelt. Har man ett intresse för ljud så är det roligt att läsa hur tillverkare tänker. Hifi är ett nöje. Det är inte en religon, arbete eller något annat, utan ett nöje. Det är en viss skillnad med en sund kritisk konsument och en person som anser sig ha "löst alla gåtor" eller endast ser företag som penningmaskiner utan intresse för de varor de tillverkar. Att avförda allt som inte överensstämmer med sina åsikter/kunskaper är faktiskt direkt löjligt. Det finns klåpare och det finns de som för ljudet framåt. Framåt vill jag.......

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:34:53  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Jadu Pjotre,

quote:

Har du något generellt svar på det? Alla är väl inte uppgraderings freak? Olika är vi allihopa...

En marknadsundersökning:

Hur många "erfarna HiFi intresserade" tänker byta kablar inom två år?

Hur många "initierat HiFi intresserade" Proson köpare tänker byta högtalare inom två år?

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmark

Min "point" var att om man kommit upp till Valhalla klass (INTE lägre kabelklasser)har man gjort en resa genom kabelvärlden... Jag tror inte den som köper Valhalla har behov av någon uppgradering på kabelsidan på väldigt lång tid.

Vad det gäller Proson konsumenten beror det ju naturligtvis på vem han är och vilka preferenser han har. Men eftersom frågan ställdes på HifiForum.nu så är det ju vi här som svarar... Och många av oss tycker inte att det är en bra högtalare, om han sedan är nöjd med ljudet den presterar för de kommande 10 åren så är det ju jättebra, MEN om han så som så många av oss här har gjort, fastnat för det här med hifi och välljud så kommer han ganska snart att vilja byta ut dem mot något annat.

Så din marknadsundersökning är lite felformulerad...

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:44:28  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Pjotre:

Tack för välkomnandet!

Ljudkvalitet per krona är väldigt svårt att definiera...

Att Nordosttråden stängdes var i våra ögon en självklarhet, då den ballade ur i "titta vad bra vi är och vad korkade dom är på Nordost" Vi la ut den tråden från början för att vi trodde att Morello & Co skulle kunna förklara för oss icke teckniker vad Nordost svarade på ett enkelt och begripligt sätt. Men tyvärr så föll & Co (Morello vart ju utelåst i samband med att det skulle förklaras) in i gammalt mönster och bara letade fel och häcklade den som svarat.
Det är inte detta forums syfte att vara någon plattform för att svartmåla varken affärer eller producenter inom hifi. Eu gjorde ju din första postning här idag så jag kan rekomendera dig att kika på forumets policy läs och begrunda så förstår du nog vad jag menar...

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:46:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Ödmjukhet är en egenskap som är svår att äga. Om man nu mot förmodan får ett svar ifrån en tillverkare bör man visa en viss ödmjukhet. Varför då kan man undra? Enkelt. Har man ett intresse för ljud så är det roligt att läsa hur tillverkare tänker. Hifi är ett nöje. Det är inte en religon, arbete eller något annat, utan ett nöje. Det är en viss skillnad med en sund kritisk konsument och en person som anser sig ha "löst alla gåtor" eller endast ser företag som penningmaskiner utan intresse för de varor de tillverkar. Att avförda allt som inte överensstämmer med sina åsikter/kunskaper är faktiskt direkt löjligt. Det finns klåpare och det finns de som för ljudet framåt. Framåt vill jag.......

Kloka ord från en man som förstått varför vi driver detta forum!!

Go to Top of Page

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:50:12  Show Profile Send trancelerate a Private Message
Till A:

Jag skrev tänker köpa eftersom jag inte fått dem ännu, dem levereras till mig på torsdag. Det är fullständig returrätt på dem så det är väl inte så mycket att tjöta om än att koppla in dem och provlyssna dem några timmar och se vad jag tycker. Uppfyller de inte mina förväntningar efter att spenderat 2000kr på dem så skickas de omedelbart tillbaka.

Till Neriks:

Jag var medeveten om att min fråga skulle rendera svar som är beroende på olika individers uppfattningar. Det var detta jag var ute efter. Jag var ute efter kritik. Förhoppningsvis både av bra och dålig sort.

Majjen03:
Tack, du inviger i alla fall lite hopp. Jag vet knappt vad som låter "bra" ändå. Mina reference-högtalare är ett par Genexxa GX1000 och det är inget man skryter med. Jag är bara ute efter lite väljud, i den nedre prisklassen. Man kan köpa en borrmaskin för 199kr på Ekohallen eller så kan man köpa en från Hilti som kostar 15 000. Visst finns det stora skillnader mellan dessa men allt beror på vad för krav man som kund har. En för 199:- kan fortfarande uppfylla sitt syfte för vissa människor. Vill bara påpeka att jag inte är ute efter att införskaffa en Hifi anläggning. Jag är bara en fattig student som vill ha lite musik på kvällarna. Och ordet prisvärdhet är A-O i en students budget.

Cittroman: Tack för din uppmuntring, jag känner hur hopper stiger inom mig! :)

Förresten känns det som om ni tror att jag litar blint på vad som står i annonsen. Självfallet är Fyndbörsen precis som alla andra företag ute efter att marknadsföra sig. De har inte heller något direkt rykte inom Hifi-världen som inte får kränkas. Därför förstod jag från första början att man saltar annonsen, det var därför jag tog er till hjälp och blev medlem i det här forumet. Jag måste väl ändå säga att det var priset, 2 lax, istället för 5lax ordinarie pris, som gjorde att jag slog till.

Vi får se vad framtiden utvisar, jag återkommer med en "nybörjar-recension" på torsdagkväll! :P

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  20:52:50  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Vi väntar med spänning på din recension!!!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:12:36  Show Profile Send Flint a Private Message
trancelerate

Jag tycker att du låter väldigt driven för att vara nybörjare.
Är du riktigt säker på att det här är rätta lådan för dig?
Andrahandsvärdet tenderar att vara negativt.

När Flint går in i väggen blir det RÖRIGT
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:34:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:

Hifi är ett nöje. Det är inte en religon, arbete eller något annat, utan ett nöje.

Det beror väl på ur vems perspektiv man ser det. För hifi-tillverkaren/-försäljaren är det väl åtminstone delvis arbete?

quote:

Det är en viss skillnad med en sund kritisk konsument och en person som anser sig ha "löst alla gåtor" eller endast ser företag som penningmaskiner utan intresse för de varor de tillverkar. Att avförda allt som inte överensstämmer med sina åsikter/kunskaper är faktiskt direkt löjligt. Det finns klåpare och det finns de som för ljudet framåt. Framåt vill jag.......

Betyder "framåt" detsamma för alla (t.ex. Linn-älskare, rörentusiaster, elektroingenjörer m.fl.)?

Vad synen på företag som penningmaskiner beträffar finns det nog mer än en ekonom som anser att ett företags enda självklara uppgift är att generera avkastning åt sina ägare...

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:42:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Pjotre,

Men då jämför då någon som köpt en dyr exklusiv kabeln med någon som köpt en mycket lågt prissatt högtalare, och frågar vem som kommer att uppgradera först av dessa.

Ser inte relevansen i denna jämförelse. Den blir ju mycket snedvriden.

Andra högtalare under 2000:- är väl det man skall jämföra med, och de kompromisser som man ställs inför. Än så länge är det väl ingen här som har kommit med några tips.

Här kommer några alternativ i alla fall (via pricerunner, under 2000:-). Vet dock ej hur mycket som är i styckpris och parpris:

Yamaha NS200C (golvhögtalare)
Heybrook Quintet (stativ)
KEF Cresta Black 1 (stativ)

+ Några fler Sony och Technics modeller.

Så vilka av dessa är bästa köp enligt Forumet?

Thomas

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:43:57  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Magnuz!

Har man något annat perspektiv än som hifi konsument här på Forumet skall man öppet redovisa det...

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:47:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:

Pjotre,

Men då jämför då någon som köpt en dyr exklusiv kabeln med någon som köpt en mycket lågt prissatt högtalare, och frågar vem som kommer att uppgradera först av dessa.

Ser inte relevansen i denna jämförelse. Den blir ju mycket snedvriden.

Hej igen Thomas!

Jomen det var ju just det som var grejen, att Sladd kritiserade reklamen från producenten av högtalaren men låste tråden kring Nordost... Det var ju det Froggy "kritiserade" och jag försvarade.

Edited by - Pjotre on 2002/08/19 21:49:4
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/19 :  21:57:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

A kan inte låta bli att göra jämförelser mellan denna tråd och den om Nordostkablar*.
Det verkar som om även Sladd gör detta**, men utifrån 1st vinkel.

I båda har saker och ting redan köpts innan det inte riktigt blivit köpta och
Shakti glider med klockfrekvensjämna intervaller in på B-skal efter B-skal.

( Är det A som funderar i dessa banor? ;).

* Mumera stängd.
** Gör jämförelser( i denna tråd( med Nordost-tråden, ed ;).

Mvh A
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:18:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej t!

Neeej!!, det var ju precis så du inte skulle ha svarat utifall att du
verkligen hade ,köpt dessa här Proson ifråga. Alltså nu vet inte A hur du ska
reda upp det här... du kan ju, nej det går ju inte heller. Hmmm, du får nog
helt enkelt byta alias och börja om på nytt( Tips,-Ta inte Proson nästa
gång med, blir alltför uppenbart, pröva med AudioPro eller kanske JPW? ;).

På återseende!!

Mvh A
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:20:44  Show Profile Send Bland a Private Message

"Det beror väl på ur vems perspektiv man ser det. För hifi-tillverkaren/-försäljaren är det väl åtminstone delvis arbete?"

Denna sida är INTE en sida mellan företagare utan konsumenter. Hurvida dessa deltar i debbatten skall de göra det som konsumenter

"Betyder "framåt" detsamma för alla (t.ex. Linn-älskare, rörentusiaster, elektroingenjörer m.fl.)? "

Varför skulle det inte betyda detsamma???

"Vad synen på företag som penningmaskiner beträffar finns det nog mer än en ekonom som anser att ett företags enda självklara uppgift är att generera avkastning åt sina ägare..."

Det finns som som jag sa, klåpare. Det betyder inte att alla företag ENDAST bedriver verksamhet för att tjäna pengar. De företagen finns, absolut. De företag som bara vill tjäna pengar går ofta i kk (enron) Utveckling och vision kostar pengar och serösa företag och ägare vet det ( nog om företag på denna sida. Att misstro allt blir tråkigt. Varför ska jag misstro ICA att de bara vill åt mina pengar. Egentligen vill ICA inte sälja mat utan bara fylla sina plånböcker med min lön. Det hela blir fånigt och förenklat...).

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:25:02  Show Profile Send ekman a Private Message
hejsan A

vad du ar upprorisk helt plotsligt da??

varfor denna plotsliga misstro av a och a*

allt och alla =)

Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:26:44  Show Profile Send Jonas N a Private Message
trancelerate, jag råder dig till att behålla dina Genexxahögtalare. Dessa utger sig inte, till skillnad från Prosons glänsverk , för att vara något de inte är. (Jag vet, högtalare kan inte utge sig för att vara något, men du förstår vad jag menar.)

Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:27:27  Show Profile Send Bland a Private Message

"Kloka ord från en man som förstått varför vi driver detta forum"

Jag tackar. Egentligen skall jag tacka er att ni bedriver denna sida. Tack

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/19 :  22:49:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej ekman!

Upprorisk helt plötsligt?... plötslig misstro av allt och alla??
Du är schysst du ekman! Sådana som du behövs det flera utav!!

( Tro dock inte alltför väl om A( även om han* iofs är snäll innerst inne , ed ;).

* A**
** Audiomaniker***
*** även kallad "han"*

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/19 23:06:3
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/19 :  23:02:08  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jag skrev tänker köpa eftersom jag inte fått dem ännu, dem levereras till mig på torsdag. Det är fullständig returrätt på dem så det är väl inte så mycket att tjöta om än att koppla in dem och provlyssna dem några timmar och se vad jag tycker. Uppfyller de inte mina förväntningar efter att spenderat 2000kr på dem så skickas de omedelbart tillbaka.

Hej!
Om du inte skulle bli nöjd med dom så skulle jag rekommendera att du kikar efter en begagnad stativhögtalare!
Blir du nöjd däremot....

(det finns en risk att högtalarbytet från Genexxa till Proson inte blir annat än ett "sidsteppande", då det är svårt att få till "bra" högtalare för denna kostnad(det blir en annan uppsättning kompromisser bara). Att skriva på en hemsida att dom är bra är däremot rålätt!)

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000