Author |
Topic  |
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 23:38:45
|
Matson: Tack för dina kommentarer, om högtalarna inte motsvarar mina förväntningar så kanske det blir ett bar beg. stativare! ___________________________________________________________
Detta är en bild på Proson högtalarens frekvenskurva jämfört med en högtalare enligt "10 000 kronors klassen". Jag vill inte använda detta som ett positivt argumnet till mitt köp, utan är rent utav bara nyfiken vad frekvenskurvan egentligen visar? Jag är inte så väldigt bra på att tyda den. :)
http://www.factory-outlet.nu/bilder/prosonconquestkurva.jpg
|
 |
|
Froggy
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 23:42:52
|
Ojdå, här blev det varmt....Men fortfarande inget kommentar från Sladd
Bland: Ödmjukhet? Tycka vad man vill om Proson-annonsen men tycker du verkligen att Sladd är ödmjuk i sina kommentarer? ÄR ett svar lika med bra? Vad händer om tex Proson skulle posta en kommentar? Kommer det också att accepteras som korrekt eller stängs även denna tråd om någon försöker påvisa ev. felaktigheter?
Hifi är ett nöje. Intressant kommentar tycker jag. En annan person har uttryckt ungefär samma sak: Hifi (utrustning för återgivande av musik) är en "nöjesmaskin" med avsikt att tillfredställa ägaren. Dock lämnades definieringen av tillfredsställelse öppen, dvs det finns många olika slag av tillfredsställelse.
Pjotre: Jag blir lite osäker men kanske är det på detta vis: Om någon försöker förklara tekniska frågor på ett tekniskt sätt och moderatorerna inte förstå denna förklaring så är detta en anledning att stänga tråden? Tråkigt tycker jag i så fall för dom som följer det tekniska och övriga förklaringar.
Vad gäller svartmålning så blir jag ännu mer fundersam. Jag skall vara lite djärv här och påstå att det är just det Sladd gör i sina omdömmen om Proson. är det alltså dax att stänga även denna tråd? Kanske tala ett allvarsord med kollega moderator Sladd.
Tackar för rekommendation. Visst var det min första postning men jag har följt forumet sedan tid. Och jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan denna tråd och Nordost-tråden. De liknar varandra men har olika angreppsvinklar olika kommentatorer.
Edited by - Froggy on 2002/08/19 23:47:4 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 23:51:39
|
trancelerate
Detta är en bild på Proson högtalarens frekvenskurva jämfört med en högtalare enligt "10 000 kronors klassen".
Den mätningen hade dom tur med.
När Flint går in i väggen går väggen undan |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/08/19 : 23:59:51
|
quote:
Matson: Tack för dina kommentarer, om högtalarna inte motsvarar mina förväntningar så kanske det blir ett bar beg. stativare! ___________________________________________________________
Detta är en bild på Proson högtalarens frekvenskurva jämfört med en högtalare enligt "10 000 kronors klassen". Jag vill inte använda detta som ett positivt argumnet till mitt köp, utan är rent utav bara nyfiken vad frekvenskurvan egentligen visar? Jag är inte så väldigt bra på att tyda den. :)
http://www.factory-outlet.nu/bilder/prosonconquestkurva.jpg
Lita inte för mycket på den mätningen... hmm dom har inte satt ut enheter på y-axlarna så egentligen kan det ju vara hur bra/dåligt som helst...
|
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 00:30:03
|
quote:
Bland: Ödmjukhet? Tycka vad man vill om Proson-annonsen men tycker du verkligen att Sladd är ödmjuk i sina kommentarer? ÄR ett svar lika med bra? Vad händer om tex Proson skulle posta en kommentar? Kommer det också att accepteras som korrekt eller stängs även denna tråd om någon försöker påvisa ev. felaktigheter?
Hifi är ett nöje. Intressant kommentar tycker jag. En annan person har uttryckt ungefär samma sak: Hifi (utrustning för återgivande av musik) är en "nöjesmaskin" med avsikt att tillfredställa ägaren. Dock lämnades definieringen av tillfredsställelse öppen, dvs det finns många olika slag av tillfredsställelse.
I begreppet ödmjukhet ingår att man tolkar någon positivt. Det tycker jag att du skall göra med sladds svar. Om någon skickar frågor till proson skulle jag absolut ha full respekt för deras svar. Jag skiljer inte mellan proson och andra tillverkare. I de flesta fall handlar konsumtion om förtroende. Det är skillnad mellan Krell och nisses förstärkare. Inte så att nisse gör dåliga förstärkare utan han har långt kvar till krells förtroende. Väldigt enkelt. Om proson vill vara seriös så kanske man skall fundera på hur man gör en annons. Vad jag vet har ingen skickat några frågor till proson. Eller??????
Hifi är inget arbete utan en avkoppling efter arbetet. Ett nöje utan krav. Vad är det för intressant med det uttalandet?
|
 |
|
Froggy
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 00:59:26
|
Bland:
Visst är det positivt att Nordost svarat. Fast inte överdrivet positivt. Jag anser att det hör till god sed att svara på brev så långt det är möjligt. Antingen ett svar på innehållet eller ett brev där man säger att man inte har för avsikt att svara på innehållet.
Ödmjukhet=positiv tolkning av innehållet Nej där gå min gräns. Om någon försöker påvisa att det finns felaktigheter någonstans, skickar frågor om förklaring/förtydligande, coh det returnerade svaret inte klarlägger eller visar på ytterligare brister tycker jag det är intressant att följa detta.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 01:38:04
|
Hej Froggy!
Välkommen till hififorum.nu!
Här diskuterra man runt sina upplevelser om hifi och musik.
Har du några sådana erfarenheter och i så fall vilka?
För du kom väl inte in här för några timmar sedan bara för att mucka gräl med mig?
Nu hänger dom i klasar folk, fullt på mailen, brevbomber i lådan, punkterade däck och det är mitt fel att LTS inte är med på mässan för jag är egentligen Olle.....         
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 01:47:17
|
Som audiot blir jag lätt varulv när jag ser denna typ av irrelevanta kurvor presenterade utan gradering på y axel... det borde vara fängelsestraff för sådant.
Pinsamt, oseriöst, humbug, bondfångeri och landsförräderi !                  
|
 |
|
Froggy
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 02:04:03
|
Hej Sladd,
Och tack för välkomnandet. Själv har jag inte deltagit i diskusionerna om hifi och musik utan nyttjat forumet som en informationskälla. Förmodligen även så i framtiden. Anledning till inlägget var ju att informationen upphörde.
Nej jag kom inte in för att mucka gräl. Jag kom för att tillgodogöra mig andras erfarenheter.
Jag noterar att du inte kommenterar innehållet i mina inlägg. Än så länge har jag inte funnit någon acceptabel förklaring till att en tråd stängs (Nordost) och en annan fortgår.
Vilka erfarenheter jag har? Är det viktigare än att kommentera inläggen?
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 02:11:53
|
Jag börjar bli en smula skeptisk till alla som kommer rätt in och vill ta en halvnelson på mig eller någon annan av moderatorerna. Om det är ens huvudintresse har man gått fel. Det tar massor av kraft, ger inget positivt och har definitivt inget läsvärde för andra medlemmar.
Jag skall försöka utveckla ett svar i morgon för nu är det läggdags. Men en vink kan ju vara att de som dansar tango vill gärna ha en dansbana att göra det på. Läser man policyn så står där inget om en dansbana.
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 02:24:00
|
Hej F!
"Nya" medlemmar som följt forumet sen urminnes tider och som de första de gör är att sätta igång å gnälla om en gammal tråd har ju som bekant(?) ... 1st lustig benägenhet att vara "retro"/"reinkarnerade"( medlemmar, ed ;).
Mvh A.
|
 |
|
Froggy
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 02:32:20
|
Det kan jag förstå men du öppnade ju upp för det med ett hänglås samt dina inlägg i denna tråd.
Det är inte mitt huvudintresse, jag har ju förklarat hur jag har använt forumet. Om det är läsvärt för andra som tar del av informationen på detta forum har jag ingen aning om, jag till och med tvivlar på att du känner till det. Jag tror inte jag var den enda personen som följde diskussionerna utan att själv deltaga.
Jag ser fram mot ett svar från dig. Andra har ju förklarat men det har inte varit tillfredställande för mig ännu, snarare skapat fler frågetecken. Kanske även dessa besvaras i framtiden.
|
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 02:49:42
|
Hej F! Nordosttråden stängdes för att den inte handlade om hifi, utan den "gamla vanliga" vidriga elitismen. Om du provar att läsa även den tråden med det ursprungliga brevet och sen sammankopplar det med responserna på svaret så framgår det med all (o)önskvärd tydlighet.
Denna tråden handlar väl inte om nånting som liknar det? En snubbe har köpt ett par högtalare på öppet köp som han inte hört(?) och i annonsen står det en massa dumheter. Jag tycker det finns 0,0 beröringspunkter med Nordosttrådarna. Eller menar du att Sladd och Megadeth har fel i sin kritik mot Fyndbörsens annonser?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 07:51:50
|
quote:
Hej F! Nordosttråden stängdes för att den inte handlade om hifi, utan den "gamla vanliga" vidriga elitismen. Om du provar att läsa även den tråden med det ursprungliga brevet och sen sammankopplar det med responserna på svaret så framgår det med all (o)önskvärd tydlighet.
Denna tråden handlar väl inte om nånting som liknar det? En snubbe har köpt ett par högtalare på öppet köp som han inte hört(?) och i annonsen står det en massa dumheter. Jag tycker det finns 0,0 beröringspunkter med Nordosttrådarna. Eller menar du att Sladd och Megadeth har fel i sin kritik mot Fyndbörsens annonser?
Mvh/Mats "The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation"
Tack!
----------------------------------
"Man blir aldrig fattig på att ta hem en vinst".  |
 |
|
StefanN
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 07:52:41
|
Kan bra inte låta bli att skriva vad jag tycker!
Eftersom du (trancelerate) nu är medveten om vad det är du köper/tänkt köpa är det helt rätt att prova. Troligen kommer det mera dunk ur en sådan än en bokhyllehögtalare. Och det kan ju vara trevligt om man vill ha lite fest nån gång. Då spelar det ingen större roll om man kan uppfatta exakt var i ljudbilden mixaren valt att ställa saxofonisten...
Själv är jag alltid ute efter prisvärdheten. Har fler intressen än ljud (MC & enduro) som kostar pengar, så budgeten är begränsad. Då får man prova sig fram tills man är någorlunda nöjd. Och inte fara runt och lyssna allt för ofta på "finhögtalare", för då kommer ju bytesbehovet som ett brev på posten ;-) . Jag ser det som en större utmaning att få till ett hyffsat ljud utan att spendera en förmögenhet, än att lägga ut en förmögenhet på en anläggning. Då är det ju inte så svårt att få bra ljud. OK, man kan nog göra bort sig även med en massa pengar, men då är det sällan produkten i sig som är boven. Då är det okunskap om placering, rum och vad som passar ihop med varandra etc. som ställer till det.
Edit: Thomas, angående andra högtalare. Har ett par Kef Cresta 1 som jag är klart nöjd med. Skulle dock inte vara nöjd med dem som högtalare i vardagsrummet. Trevliga att lyssna på men för lite tryck i dem. Det finns bättre småttingar i prisklassen.
Edited by - StefanN on 2002/08/20 08:11:2 |
 |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:23:34
|
Tack stefan.
För att du är av de mer förstående i det här forumet. Gillar inte det här forumet, för mycket påhopp och tjafs hit och dit... Vi får se om jag stannar. Jag tror ändå inte att ni kommer sakna mig. :)
|
 |
|
trancelerate
Starting Member
43 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:27:35
|
OF TOPIC.
Stefan, har också fler intressen varav motocross är det största. Ni får ursäkta mitt högst personliga inlägg.
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:30:09
|
quote:
"Betyder "framåt" detsamma för alla (t.ex. Linn-älskare, rörentusiaster, elektroingenjörer m.fl.)? "
Varför skulle det inte betyda detsamma???
Vad betyder då "framåt"?
quote:
"Vad synen på företag som penningmaskiner beträffar finns det nog mer än en ekonom som anser att ett företags enda självklara uppgift är att generera avkastning åt sina ägare..."
Det finns som som jag sa, klåpare. Det betyder inte att alla företag ENDAST bedriver verksamhet för att tjäna pengar. De företagen finns, absolut. De företag som bara vill tjäna pengar går ofta i kk (enron) Utveckling och vision kostar pengar och serösa företag och ägare vet det ( nog om företag på denna sida. Att misstro allt blir tråkigt. Varför ska jag misstro ICA att de bara vill åt mina pengar. Egentligen vill ICA inte sälja mat utan bara fylla sina plånböcker med min lön. Det hela blir fånigt och förenklat...).
Jag har aldrig sagt att man ska misstro något, varför skulle det vara något fel med att vilja tjäna pengar? Ur den enskilde aktieägarens perspektiv är nog i allmänhet förmågan att generera avkastning ett företags viktigaste egenskap. Det står absolut inte i något motsatsförhållande till visioner och utveckling - tvärtom. Precis som du säger går företag som saknar visioner och utvecklingspotential ofta i kk och genererar således ingen avkastning.
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:46:58
|
Nu tror jag vi är tillräkligt OT i denna tråden.
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:49:21
|
[quote] OF TOPIC.
Stefan, har också fler intressen varav motocross är det största. Ni får ursäkta mitt högst personliga inlägg.
Hej igen trancelerate!
Hoppas du inte ger upp, det finns fler än du som inte lägger ned en förmögenhet på t ex ett par "sladdar", "stenar" etc. Själv tillhör jag möjligen de så kallade "pryldårarna" det finns dock bättre saker att satsa pengarna på en såkallade "tweeks" m.m Har själv t ex slagits för att folk skall upptäcka kvaliten i Biltemas "rosa" signalkabel för 119 kr. Den "låter" bättre, och måhända så är den mer "neutral" än många kablar i 1500- 2000kr klassen. Om dina "burkar" skulle kosta 5000kr paret och du nu betalar endast 2000 kr så kan du knapast blivit lurad. Bara för att något är billigt så behöver det inte vara "skit" Om det är någon/några som har behov av ett sådant här forum så är det väl alla "nybörjare" inom hobbyn. De som undrar vilken förstärkare för 100000kr som är bäst, klarar nog av att utröna detta självt. Annars kanske de skulle köpa ett "Hifi-paket" på Onoff etc på 300 watt för 2000 spänn. Mvh Kenth
|
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:52:26
|
Hej Sladd!
Varför kallas jag junior medlem? Är mer än halvvägs på väg till döden. Kanske jag skulle kallas Very Old member i stället, vad vet jag. är faktiskt 43 år gammal. mvh kenth
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:56:52
|
Froggy skrev:
"Det kan jag förstå men du öppnade ju upp för det med ett hänglås samt dina inlägg i denna tråd."
- - - Hänglåsen kommer till efter avväganden som handlar om när sidan spårar ur. Till skillnad från många andra forum så vill vi ha diskussioner som är på spåret, inte i diket. Har du synpunkter på vilka trådar som det sätts hänglås på och inte är du välkommen att kontakta mig på mail.- - -
"Det är inte mitt huvudintresse, jag har ju förklarat hur jag har använt forumet. Om det är läsvärt för andra som tar del av informationen på detta forum har jag ingen aning om, jag till och med tvivlar på att du känner till det. Jag tror inte jag var den enda personen som följde diskussionerna utan att själv deltaga."
- - - Vi har ganska pra pejling på hur många medlemmar respektive icke- medlemmar som läser sidan och du har helt rätt i att många följer diskussionerna utan att själva deltaga, fler än de som är medlemmar. Anmärkningen om att du tvivlar på huruvida jag känner till i vilken grad forumet är läsvärt för andra verkar vara ett ordvändande i mästarklass, vad skall jag svara på det? Vi har en idé, ett mål, en vision och det är vi som avgör vad som är läsvärt eller inte. - - -
"Jag ser fram mot ett svar från dig. Andra har ju förklarat men det har inte varit tillfredställande för mig ännu, snarare skapat fler frågetecken. Kanske även dessa besvaras i framtiden."
- - - Jag tvivlar starkt på att något jag skriver kommer att tillfredställa eller duga för dig. Många har här svarat på att de inte tycker det var konstigt att Nordost-tråden lades ned samt dessutom motiverat varför. Själv håller jag med om det mesta. Vad informationsutbytet beträffar så kommer du alldeles säkert att få läsa en häcklande artikel i någon nationell föreningstidning inom kort. Håll ut.
Vad har du för anläggning? Vad är ditt musikintresse? Har du pysslat länge med hifi? Vilka är dina kopplingar till de diskussionsparter som finns här på forumet? Jobbar du i branchen? Om inte vad jobbar du då med? Är du medlem i en förening som är ideell? Vad är ditt egentliga syfte -efter lång tids passiv läsning - att komma in och endast göra inlägg som är polemiska mot forumet? Hur många forum diskuterar du på just nu och handlar alla de diskussionerna om de forumens sätt att sköta modererandet? - - -
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:58:25
|
Majjen03
Tjena lillgrabben. Jag är snart 50. Be happy och lek medan du är ung.
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 08:58:58
|
quote:
Hej Sladd!
Varför kallas jag junior medlem? Är mer än halvvägs på väg till döden. Kanske jag skulle kallas Very Old member i stället, vad vet jag. är faktiskt 43 år gammal. mvh kenth
Så länge man föredrar Biltemas fruktansvärda "signalkabel" är man junior... NÄÄÄÄÄ..... Flåt! Skoja bara!!! (Bäst att vara tydlig)
Det hela handlar om hur många inlägg du gjort på forumet, när du kommer upp i 200 så hittar Sladd eller någon annan moderator på en egen kommentar till dig där...
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/08/20 : 09:05:27
|
trancelerate!
Lyssna på StefanN (jag ser att du gjorde det)!
Stanna gärna här på forumet, att det blir lite gnälligt ibland beror mycket på att det lätt blir fel när man skriver istället för att prata. Nyanserna i språket, tonfall etc försvinner. Inget att bry sig om. Gillar man inte en tråd hoppar man helt enkelt av den!
Ang. ditt högtalarköp: Du verkar medveten om att du inte köpt världens bästa högtalare . Du har öppet köp, så det är ju bara att lyssna och sedan bestämma sig. Jag har en bekant som äger ett par likadana (tror jag), och dom duger åt honom. Dom låter med all snnolikhet trevligare än dina gamla Genexxa. Ångrar du dig om ett halvår är ju ingen skada skedd, vi talar ju trots all om en begränsad summa pengar . (och någon liten slant får du säkert för dom begagnade).
Ang råd på forumet: Vi har alla olika åsikter och erfarenheter. Dom flesta här skulle nog rekommendera dig att köpa begagnat i stället (jag också) i denna prisklass. Men du har öppet köp så det är bara att testa. Om du skickar tillbaka högtalarna så startar du en ny tråd här och frågar efter förslag på högtalare (beggade?) i din prisklass. Man måste förstå att vi alla har olika intressen och budget, och att vi kommit olika "långt" i jakten på välljud. Jag kanske inte skulle vara nöjd med min kompis anläggning, men jag kan ju inte ha några negativa åsikter om hans val!
Däremot ingår det (IMHO)i forumets rådgivning att varna för dåliga produkter och falsk marknadsföring, likväl som att rekommendera bra produkter, handlare etc. Jag tycker dock personligen inte att det behöver leda till bråk och hårda ord.
Ang moderatorerna: Inse att de har ett mycket svårt jobb! Men om de gör fel kan vi skicka mail till dom så slipper trådarna förstöras av oändliga, fruktlösa disskusioner (som jag börjar bli VÄLDIGT trött på), (som man iofs inte behöver läsa) som gör det nästan omöjligt att diskutera den egentliga topicen. Det är extra synd när nya deltagare ställer en enkel fråga och sedan "skräms bort" av "en massa trams".
MÅnga efterlyser "ödmjukhet", något att tänka på kanske?
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
Topic  |
|