HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare under 10 papp! Era erfarenheter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/14 :  17:14:46  Show Profile Send AKA a Private Message
Tjena!

Vilka av er på forumet har golvhögtalare under 10'000:- och som ni är nöjda med?
Vad har ni för högtalare och hur är basen?

Skall köpa ett par golvare och tänkte att ni kunde dela med er av era erfarenheter... (spelar mycket trance själv, därav basfrågan).
Eftersom de skall stå i ett inte allt för stort rum får de inte vara för stora. högst 6.5" element, inte mer.

Mvh Magnus

Edited by - AKA on 2002/09/14 18:42:49

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/09/14 :  18:40:02  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Hmm, nu har jag själv ett par lite dyrar golvare (ca 13000), ett par Dynaudio Audience 72, väldigt trevliga med en fin botten. Annars kan jag rekomendera ALR/Jordan Entery L för ca 6000, dom är snuskigt bra för pengarna men måste nog kompletteras med en sub för att tillfredställa dina basbehov.

Sådant skall man sjunga om, inte leva efter
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:12:48  Show Profile Send n/a a Private Message
*ranefjord funderar dirket på hur häftigt trace hade varit genom ett par elektrostater*

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:17:34  Show Profile Send Punk a Private Message
Är oxå intresserad av högtalare i denna prisklass.
Under 10000:- behöver inte betyda 9900:- om ni fattar

Dom kan ju kosta 5000:- oxå

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:56:55  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

*ranefjord funderar dirket på hur häftigt trace hade varit genom ett par elektrostater*

Håller med.Köp ett par beg Esl och då helst ett par QUADAR lite över budget men det vinner i längden tro mig

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/14 :  20:22:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Rega Jura e grymt kul...

Tannoy Revolution lika så...

Jm Labs små kanske...?

Amphion Helium e grymt bra!

//X-ray

"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."

-Voltaire
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/09/14 :  20:29:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Har haft ett par Snell E3. Dom var väldigt trevliga. Har sett begagnade för 3-5. Är nog ett vettigt köp

svej
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2002/09/14 :  22:44:02  Show Profile Send MacDaxy a Private Message

Då får jag slå ett slag för en högtalare som blir alltför sällan omnämnd, nämligen Audiovector C2. En dansk två och en halvvägare med 6,5" element som ger ett bra basstöd i de flesta låtar och med ett mellan och toppregister som samverkar bra med basen. Inget jobbigt ljud i längden utan ett som man bara vill ha mer av. C2an är Audiovectors billigaste golvare och den kostar 8 papp.

1 meter höga, väger 20 kg, laminat istället för faner, 18 mm mdf, ingen inre isolering utan istället 3 st skumgummiklossar. Står på en fotplatta med spikes. Är en budgethögtalare men filter, element, internkablage och låda fungerar bra ihop med varandra.

Den dagen jag uppgraderar blir det helt klart någon M3-modell.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/14 :  23:15:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Du fixar ett par ProAc kloner såklart...! om du ber en möbelsnickare fixa lådan så behöver du bara skruva dit elementen och delninsfiltret...det borde inte kosta över 8-9000...beroende på hur mycket de tar för att göra lådan

http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/klonstart.htm

jag har inte hört just dessa, men jag har själv nåt liknande bygge, för 10lök blir det nog svårt att hitta nåt bättre...

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/15 :  06:49:41  Show Profile Send AKA a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Du fixar ett par ProAc kloner såklart...! om du ber en möbelsnickare fixa lådan så behöver du bara skruva dit elementen och delninsfiltret...det borde inte kosta över 8-9000...beroende på hur mycket de tar för att göra lådan

http://w1.311.telia.com/~u31123605/Hifi/klonstart.htm

jag har inte hört just dessa, men jag har själv nåt liknande bygge, för 10lök blir det nog svårt att hitta nåt bättre...

Tack, men nej tack! Inget hemmabygge...
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:25:21  Show Profile Send bubbas a Private Message

Börja i andra ändan. Går runt och lyssna på olika högtalare och se vad du gillar. Låna helst hem ett tag. SEN tittar du på prislappen. Fast då blir det kanske aktuellt att spara längre eller köpa begagnat.

Du frågade efter min erfarnehet...

Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:56:56  Show Profile Send AKA a Private Message
quote:
Originally posted by bubbas

Börja i andra ändan. Går runt och lyssna på olika högtalare och se vad du gillar. Låna helst hem ett tag. SEN tittar du på prislappen. Fast då blir det kanske aktuellt att spara längre eller köpa begagnat.

Du frågade efter min erfarnehet...

Skall man lyssna på alla prisklasser i alla olika affärer kommer det ta flera år innan man lyssnat klart. Sen vet jag inte om det är så populärt att låna hem högtalare från affären...
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:01:47  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag eftersom jag själv har ett par golvare för under 10.000:- som jag är mycket nöjd med så måste jag ju rekommendera Audio Pro Avantek Six.
Dom kostar 8.800:-/par. Mer info finns på
www.audiopro.se
Klar diskant, djup (28Hz) och fast bas, snygga, prisvärda helt enkelt!

Den som söker han letar
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/15 :  15:08:04  Show Profile Send AKA a Private Message
Hur vanligt är det att man får låna hem högtalare egentligen?
Brukar inte affärerna vara kinkiga vad gäller det.
Nån som försökt?

Edited by - AKA on 2002/09/15 15:14:11
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/15 :  15:10:25  Show Profile Send celef a Private Message
Jag skulle iaf kolla runt på billiga JBL.

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/15 :  16:17:32  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Detta är nog den "svåraste" kategorin. Ett par "orörda" men begagnade Dynaudio Audience 80:

-är nog ändå 1st höjdare för 10k*. Några kkr extra ger rejält lyft till ex 1st par beggade
JMLab 915.1:

-eller Kef Reference 3.2:

* Vilket är det pris den borde ligga på eller under.

Mvh A*.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/15 :  16:30:16  Show Profile Send AKA a Private Message
Grejen är att man hittar bra begagnade högtalare som man vill ha.

Kan det här vara någonting? Nån som hört?:

Högtalare Monitor Audio MAG 903
Höjd:98cm bredd:16,5cm djup:20,5cm
Frekvensomfång: 35 Hz - 30 kHz + 3 dB,
Pris: ca 18 000 kr 1996 nu 7'000:-
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/15 :  19:16:09  Show Profile Send yalpa a Private Message
Got you now, bitch

den får faktiskt däng av ProAc klonen, det står i länken som jag infogade ovan; "spel mot ett mål" står det...så mycket om hur dåliga hemmabyggen är...MAG 903 har varit till salu i ett(1) år nu...typ, nå sånt...

om du nu oroar dig för värdeminskningen på ProAc klonen så kan du vara säker på att få igen dina pengar för den...den är inte som andra hemmabyggen utan en klon med "licence to kill" som är beprövat och erkännt bra bygge...köper du nåt annat så, ja---no comment...

(ber om ursäkt för första raden, om du nu tog illa upp)

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/09/15 :  19:20:11  Show Profile Send Patrik a Private Message
Begagnade Carlsson OA50[.2] kan man få för löjliga pengar. Kanske inte passar alla men jag tycker de har ett fint ljud med fantastiskt perspektiv. Varför inte provlyssna?

---
It's all about the music!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/15 :  20:06:40  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by yalpa

Got you now, bitch

den får faktiskt däng av ProAc klonen, det står i länken som jag infogade ovan; "spel mot ett mål" står det...så mycket om hur dåliga hemmabyggen är...MAG 903 har varit till salu i ett(1) år nu...typ, nå sånt...

om du nu oroar dig för värdeminskningen på ProAc klonen så kan du vara säker på att få igen dina pengar för den...den är inte som andra hemmabyggen utan en klon med "licence to kill" som är beprövat och erkännt bra bygge...köper du nåt annat så, ja---no comment...

(ber om ursäkt för första raden, om du nu tog illa upp)

Ja det är en fantastisk högtalare (klonen) som låter alldeles förträffligt. Jag förstår inte att inte fler bygger själva eller åtminstone låter snickare bygga åt dom. Enda sättet att få ihop en bra anläggning för hyfsad summa.

/Erik

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/15 :  20:30:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
precis...under 8000 finns det ingenting, absolut ingenting som slår dem...möjligtvis nån beggad stativare (inklussive stativ) som kommer upp i en bättre tydlighet i ljudet, men då kan man glömma tryck och bas...tex. contour 1.1

jag har själv hemmabyggen, fast något "fetare" än klonen, med bättre element och mycket kraftigare låda, fast detta behöver inte innebära att mina låter bättre...hursomhelst är jag nöjd...ska jag byta då måste jag upp i beggade Neptunus klass för att det ska kännas riktigt motiverat...fast där sätter rummet begränsningar så jag kommer troligtvis inte att byta nånsin...förutom elektroniken då givetvis...

Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:35:07  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:
Originally posted by AKA

Hur vanligt är det att man får låna hem högtalare egentligen?
Brukar inte affärerna vara kinkiga vad gäller det.
Nån som försökt?

Lite olika för olika affärer. Sontec och HifiArt är det inga problem med. Fast räkna med att du måste ha ett kreditkort som dom drar, dvs. man gör ett öppet köp, fast med förståelsen att du provar hemma.

Jag tycker alla seriösa butiker skulle tillåta detta. Man betalar ju ett ganska högt pris och då tycker jag man ska få service.

Se det från andra sidan: Om butiken är till för audiofiler, hur ska man kunna köpa något utan att veta hur det låter i den aktuella anläggningen.

Jag har lånat friskt, ibland har jag släpat in mina prylar till affären. Skulle jag bli nekad, skulle jag vända i dörren och önska dem lycka till.

Mvh Bubbas

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:41:34  Show Profile Send Qvist a Private Message
Har haft ett par Dali 40 som jag beg köpte för 7500Kr
Hittar du ett par sådana så köp dom för jag tror det blir svårt att hitta något bättre i den prisklassen.
Var erbjuden 10000 Kr för dom men jag sålde dom till polarn för 8500.
Somliga påstår att dom skall lira gott för högtalare i nuläget för Ca 40000:-

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:37:44  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har du sålt dina dali 40 ?
vad blir det för nya då ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:07:04  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message
Skulle som nån tidigare rekommenderade rekommendera ett par carlsson OA50.2 eller kanske ett par beg OA 52.2. Passar utmärkt till trance och liknande musik och dessutom är de gjorda för att ha i vanliga rum.
Jag minns med glädje första gången jag hörde ett par OA12 i ett 12m2 rum kopplat till ett nad 218 thx och spelandes trance, aldrig har ett studentrum poppat så rejält... =oD

// Tux

Cogito ergo doleo..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:11:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Hänger givetvis på och rekommenderar OA50.2 eller 52.2....

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000