HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Yamaha RXV 630 till RTL 4
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:06:47  Show Profile Send narby19 a Private Message
Var som sagt, tidigare tråd, och lämnade tillbaka min HK 670 idag. Lyssnade på butikens ex, och blev, trots att de hade bra lyssningsrum och bra högtalare, konstigt nog inte mer imponerad av det heller. Således sitter jag nu med ett tillgodokvitto på 5500 kronor. Hmmmm....kanske skulle slå sig på hemmabio ändå? Någon på detta forum, som ju vimlar av kräsna hifi-människor, som har något att säga om att köpa hemmabioreceivern Yamaha RXV 630 till mina RTL 4 (som jag sedan kommer komplettera med fler högtalare i så fall). Hur kommer det att låta "tvåkanalsmässigt"? Någon som har en aning?

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:46:11  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by narby19

Var som sagt, tidigare tråd, och lämnade tillbaka min HK 670 idag. Lyssnade på butikens ex, och blev, trots att de hade bra lyssningsrum och bra högtalare, konstigt nog inte mer imponerad av det heller. Således sitter jag nu med ett tillgodokvitto på 5500 kronor. Hmmmm....kanske skulle slå sig på hemmabio ändå? Någon på detta forum, som ju vimlar av kräsna hifi-människor, som har något att säga om att köpa hemmabioreceivern Yamaha RXV 630 till mina RTL 4 (som jag sedan kommer komplettera med fler högtalare i så fall). Hur kommer det att låta "tvåkanalsmässigt"? Någon som har en aning?

Någon av er hifi-gurus som har någon uppfattning om Yamaha 630 över huvud taget?

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:47:12  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
yamaha gör mkt bra saker till hemmabio, jag tror dock inte att ljudkvalitén är lika bra som hk´n, men den räcker långt ändå.. bas har de så det räcker=)

de är heller inte alltför strömstarka, men jag skulle tro att det räcker till

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/13 :  17:06:30  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

yamaha gör mkt bra saker till hemmabio, jag tror dock inte att ljudkvalitén är lika bra som hk´n, men den räcker långt ändå.. bas har de så det räcker=)

de är heller inte alltför strömstarka, men jag skulle tro att det räcker till

"Veni vidi vici"

har du själv lyssnat tvåkanaligt på en Yamaha 630 någon gång?

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/13 :  17:11:51  Show Profile Send lindvall a Private Message
Har dom ingen tvåkanals-Yamaha? En polare till mig som är sådär smått hifiintresserad och bilstereointresserad och motorcykelintresserad är såld på Yamaha. Han visste vad han ville ha och gick rakt in i en storkedja och plockade en Yamahaförstärkare. Först tänkte han ta en hembiogrej, men slutade ändå på en vanlig tvåkanalare när han bestämt sig hemma i soffan. Hur den låter har jag ingen aning om, för det var några år sedan detta hände och jag har inte träffat honom irl sen dess. Men kanske hans motorcykelintresse förblindat honom, vad vet jag.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/13 :  17:39:33  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har testat RX-V630 som 2-kanalare och den funkar mycket bra till hifilyssning för att vara en hemmabioförstärkare. Men jag skulle rekommendera dig att satsta på deras bästa 2-kanalare som heter AX-596 och kostar ca 4.800:-. Mellanskillnaden kan du väl plocka ut i kablar eller få som presentkort?
AX-596 var ju referens i den prisklassen på Hifi & Musik innan HK´n blev det. Den har även phonoingång av bra kvalitet samt en bra fjärrkontroll.

Den som söker han letar
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2002/09/13 :  18:33:33  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Jag håller med Sten!

Jag har en Yamaha 620 som har ett jämförbart ljud med den nyare och mer finessrika 630. För att vara en hembioförstärkare kanske den gör hyfsat ifrån sig i två kanaler, men i en jämförelse med Yamahas enklaste tvåkanalare, RX396 (~2400:-), kom den till korta. Jag tror att en 620/630 behöver ett schysst slutsteg för att fungera bra.

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/13 :  19:01:54  Show Profile Send yalpa a Private Message
har de inga beggade grejjer?

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/13 :  19:30:03  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jo det finns tvåkanals också, men det Yamaha kan mest är hemmabio, där är de ruskigt bra!

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/13 :  21:10:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag använder just nu RXV-630 som "surroundförsteg" i min anläggning. Till bio
är den helt suverän men i stereo tycker jag även de billigaste 2-kanalsförstärkarna slår den. Knappast en bra förstärkare till så pass bra högtalare som RTL4. Dög inte HK670 så kan du knappast fundera på 630 för stereoljudets skull.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/09/14 :  10:15:42  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Till MacDaxy:
Kul att du håller med mig, tyvärr håller jag inte med dig.

RX-V630 är INTE mer "finessrik" är RX-V620. Visserligen har den DPL 2
men den saknar OnScreenDisplay och Phonoingång. Istället har pengarna lagts på bättre komponenter som gör den bättre till stereolyssning jämfört med RX-V620.
Till Narby19:
Jodå, jag har lyssnat mycket på både RX-V620 och RX-V630 och enligt mig så är det en av Yamaha´s mest prisvärda förstärkare någonsin.
Och RX-V630 är som sagt bättre till 2-kanalslyssning jämfört med RX-V620.

Den som söker han letar
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:18:39  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

Jag använder just nu RXV-630 som "surroundförsteg" i min anläggning. Till bio
är den helt suverän men i stereo tycker jag även de billigaste 2-kanalsförstärkarna slår den. Knappast en bra förstärkare till så pass bra högtalare som RTL4. Dög inte HK670 så kan du knappast fundera på 630 för stereoljudets skull.

Jag resonerade så att om jag ändå inte är nöjd med HK 670, som ju ska vara en bra förstärkare, är det kanske lika bra att dra ned på kraven och köpa en hemmabioförstärkare istället. Då är det lättare att acceptera ett ljud som bara är hyfsat, och i gengäld få möjlighet att bygga ut till hemmabio. Kanske låter ologiskt, men jag blir så himla frustrerad av att HK 670 inte lät så bra som jag trodde.

Dessutom, när jag lyssnade på hembioförstärkaren Marantz 6200 i butiken och jämförde den med HK 670 var skillnaden mycket mindre än väntat. Kan ev. bero på att lyssningen skedde på stativhögtalare (vet dock inte märke/modell på dessa).

Edited by - narby19 on 2002/09/16 09:23:05
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:30:12  Show Profile Send Per a Private Message
förstår inte hur du skulle kunna bli nöjdare med en billig rec från yamaha i tvåkanalsläge. men det är dina öron. prova då hellre yamas 2kanalare. kompetent best.

sayonara
Go to Top of Page

narby19
Member

83 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:36:37  Show Profile Send narby19 a Private Message
quote:
Originally posted by Per

förstår inte hur du skulle kunna bli nöjdare med en billig rec från yamaha i tvåkanalsläge. men det är dina öron. prova då hellre yamas 2kanalare. kompetent best.

sayonara

det handlar om psykologi. Ev. är det lättare att acceptera mindre bra ljud om man vet att det inte ska vara perfekt. Hmmm...resonemanget håller nog kanske inte riktigt

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:58:41  Show Profile Send Per a Private Message
[/quote]
det handlar om psykologi. Ev. är det lättare att acceptera mindre bra ljud om man vet att det inte ska vara perfekt. Hmmm...resonemanget håller nog kanske inte riktigt

[/quote]

håller och håller är inte så noga bara du blir nöjd? du vill inte köpa en lätt defekt copland då?

sayonara
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000