Har nu fått hem mina JM-lab 707-S. Jag funderar på att bi-ampa dom med mitt singnature 2.1 slutsteg. Har ni några tipps på kablar att koppla dom med, pris 100-200 kr metern.
Har funderat på Audioquest type 4 till basen. men till diskanten har jag inte en susning vad jag ska välja. Men det är kanske lite överkurs att bi-ampa min simpla anläggnig.
Jag tycker att du skall köra en dedikerad bi-wire kabel. Typ den som MartinH rekomenderade eller single-wire. Kimber gör också bra kablar. AQ och Kimber skiljer sig lite tonalt. Prova båda och se vilken du gillar. Jag har haft båda och de har funkat olika bra i olika anläggningar. Jag tycker att kimber ger mer energi i bas och diskant registren. Medans AQ ger mer kropp i mellanregistret. Det ända sättet att se vilken som är bäst är att prova i sin egen anläggning. Kör inte kablar av olika fabrikat i bas och diskant.
och jag som trodde att det var bäst att ha en separat kabel från varje slutsteg till högtalarna, man kan alltså dela upp kabeln så att den går från 2 slutsteg till högtalaren, dom är väll färgmärkta så man inte kopplar fel. Har inte råd att flyga till Stockholm 2gr tur o retur från gotland för att låna o lämna tillbaka kablar. Mellanregistret är jag nöjd med, basen går ju inte avgrudsdjupt precis därimot är jag lite orolig för diskanten den är lite väl vass men det kanske blir bättre när dom blr inspelade.Har läst någonstans här på forumet att diskanten kan "mjukna" upp lite efter inspelning. Är kimbern vass i diskanten
Du kör alltså Bi-ampat? Eller är det två monosteg? Om du kör bi-ampat behöver du två längder kabel. Men helst från samma märke. Jag kan tycka att kimbern ibland blir lite dominant i diskanten. Jag tycker du skall köpa Audioquest, de kommer att ge dig mer kropp i både bas och mellanregister samt en välupplöst men ej dominant diskant. Särskilt om du idag är orolig för din lite vassa diskant. Kimber är däremot bra om anläggningen upplevs lite trött.
Singnature 2.1 är ett 5 kanals slutsteg som jag har haft till hembio förut. men kör nu 2 kanal med en Thule 150 B som försteg. ok det blir Audioquest CV4 Tackar så mycket för hjälpen