HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blandade känslor B&W N 804, tankar.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:47:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan, skall skriva av mig lite.

Var idag med jobbet i lilla storstaden Malmö. Tänkte när jag ändå är där, så kan man ju passa på att besöka Hifi-Klubben för att få lyssningsintryck av B&W N 804. Var lite impuls besök så jag hade tyvärr inga skivor med. Butiken jag lyssnade i var vid IKEA.

Utrustningen bestod av NAD Silverline rakt igenom. Tyckte jag passade bra eftersom jag själv äger NAD S100/200.

Som sagt till lyssningen. Vi körde som sagt hela registret, han fick fria händer att övertyga mig. (Imponerad av hans entusiasm) var mycket kvinnligt, eftersom jag ville höra det, men även lite rockig jazz och ren akustisk gitarr. Och vad tyckte jag?

Imponerad ljudbild, detaljerat ljud och attacksnabbt basregister. Men i det stora hela så är jag inte överväldigad. Sitter i nuläget på Canton RC-L, kan i dagsläget få dom nya för typ 12000 upp eller ner i pris. Prisskillnad på typ 20000:- Var det 20000:- bättre, nej absolut inte.

Kan vara så att jag har ett välidigt bra rum just nu. Och dom har ett som är mindre bra.

Jag har nu jämfört JM-Lab 926 mot 804. Jag gillar nog 926 mest. Jag har helt enkelt hittat mitt ljud ideal, det skall vara hyperdetaljerat med hyper snabb bas. Den hypersnabba basen är det jag saknar i dagsläget. Och enligt mig så har JM-Lab en diskant som inte har mycket konkurans. (Dynaudio och audiovector skall få en chans) Är väldigt rädd för att det skall bli för ljust med NAD kombinationen. Men har sett annonser på Vincent mono block 991 för en 15-16000 loppor. Kan det vara en kombination som ger lite softare ljud. Har även kollat på en Vincent CD-6 med rör, tycker det borde bli en bra kombination. OJ blev långt... Lite intryck och funderingar.

Edited by - marcus_ec on 2004/02/26 20:48:50

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/27 :  13:46:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Silverline kombin funkar inget vidare med Nautilus serien så jag är inte förvånad.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/27 :  14:34:11  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
håller helt med, kan säga att det låter skit om man jämför med andra "bättre" grejer.. tex classe eller primare.. 804orna FÅR inte spelas tillsammans med silverline enligt mig :) det vore att håna högtalarna.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/27 :  15:24:23  Show Profile Send must a Private Message
Det skulle vara roligt att prova Silverline grejorna någon gång. Dom verkar ha riktigt kasst rykte här. Det verkar lite underligt med tanke på NADs tidigare rykte som en sorts räddare i nöden vad gäller välljud per krona.

Är det någon som vet vad det beror på? Är det något speciellt designdrag som Silverline grejorna har jämfört med andra bra stärkare? Komponenter? Inte strömstarka nog vid låg impedans?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/27 :  17:01:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det helt enkelt är så att kombon NAD och B&W inte passar speciellt många. Jag tycker NAD är ett bra märke som gör vettiga prylar till ett ofta bra pris, dock gillar jag själv inte riktigt ljudet från NAD men det är nog en fråga om tycke och smak mer än bra/dåligt.
Det kan också vara så att de som gillar Nautlius ofta har ett ljudideal som inte delas av de som konstruerar NAD-prylarna.

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/02/27 :  18:07:58  Show Profile Send Björn N a Private Message
jag har haft kanske 4 riktiga AHAA-upplevelser (såna minnen som etsat sig fast som referenser) när det gäller hifi, en av gångerna var med Nautlius 803 kopplad till en billig Nad kombi, det lät fruktansvärt bra!
Ngt år senare var jag tillbaka för att lyssna på samma högtalare, men med annan elektronik och annan uppställning, då lät det pissdåligt!

Nautilus är väldigt känsliga för elektronik och uppställning.
Personligen är jag helsåld på ljudet! Om jag skulle komma över typ 50000 skulle ett par Nautilus 803 vara ett självkalrt val!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/02/27 :  18:12:02  Show Profile Send J-son a Private Message
en liten kommentar bara; alla högtalare brukar oftast låta bättre med bättre elektronik bakom, har aldrig varit med om det omvända .
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2004/02/27 :  18:51:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Har själv lyssnat på 803orna med Nads Silverline för och slutsteg. Och det är det bästa högtalare under 50000kr som jag hört. Efter det så har jag hört av flera att, B&Ws Natilius serie trivs inte så speciellt bra med "billigare" grejer dvs de växer oerhört med bättre grejer. Och så har jag läst att silverline serien inte har värdens mest engagerade ljud heller, även om jag tyckte att det lät bra när jag lyssnade, och då undrar man hur skulle det låta med lite roligare och bättre elektronik troligtsvis himmelriket.
Hoppas att man får råd någon gång att köpa högtalare på den här nivån, skulle vara mycket trevligt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/02/27 18:53:35
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:34:28  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Skulle det funka med Vincent prylar?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/27 :  22:34:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Funkar fint med Gryphon

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7381 Posts

Posted - 2004/02/27 :  22:39:36  Show Profile Send FBK a Private Message
marcus_ec!
Jag har inte jämfört sådana här dyra högtalare mot varandra, men jag har lyssnat på både B&W 804, 803 och JM-Lab 926 vid olika tillfällen. Och personligen så gillar jag inte alls Jm Lab högtlare över lag. Både B&W 804 och Jm Lab 926 är högtalare som är detaljerade och som har en snabb och ren bas. Men B&W 803 och 804 lyckas på något sätt vara detaljerade och vidöppna i ljudet utan att bli det minsta vassa eller kyliga i klangen, och det tycker jag inte JM Lab lyckas lika bra med. Om vi skall blanda in ordet musikaliskt, så är B&Ws 804,803 mer musikaliska tycker jag,ljudet på JML.926 är mer sterilt kan man säga. Vad tycker du? Men sen har ju resten av annlägningen en otroligt stor betydelse också.
quote:
Skulle det funka med Vincent prylar?

Tror att det skulle funka, har lyssnat på en kompis Vincent 238a både med Infinity Sigma och Dynaudio 1.3SE och det lät verkligen bra. Men till JMLab högtalare så skulle jag personligen valt en rör-cd spelare för att få lite värme i ljudet, men det är efter min smak det.
Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/27 :  22:43:29  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Men till JMLab högtalare så skulle jag personligen valt en rör-cd spelare för att få lite värme i ljudet, men det är efter min smak det.

Det är just det jag spanar på! CD-6
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/28 :  12:00:15  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Hej marcus_ec

Jag äger ett par B&W Nautilus 803:or. Under tiden som jag sökte efter en passande förstärkare till dem så hade jag en Vincent förstärkare hemma, en SV238, tänkte att den skulle ge dugligt med krafter. Men jag blev mäkta besviken. Ljudet var tunnt och basfattigt, ja rentav tråkigt. För att utesluta att det inte var mitt rum som var felet fick jag ta med mina högtalare till hifi butiken och prova dem på alla förstärkare de hade, vilket innebar Vincent, Primare och Hegel i det tyngre sortimentet. Fick samma upplevelse där som hemma, Vincent förstärkaren var tunn och basfattig, medan både Primare och Hegel lät topp. Valde sist och slutligen Primare då jag fastnade för ljudet till dem. Har också provat Classè (CP35+CA201) med N803. Otroligt fin dynamik och bas, men diskanten blev för pågående och det blev i längden ingen njutning att lyssna på musik.

/Mikael
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/28 :  12:30:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Är inte 991 en helt annan konstruktion än mot 238?
Go to Top of Page

ålänningen
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/28 :  12:45:58  Show Profile Send ålänningen a Private Message
Vincent 238 är en integrerad förstärkare, bygger på effektförstärkaren 993 tror jag, medan 991 är monoblock. 238:an ger 200W i 8ohm och 400W i 4ohm eller 60W i class A. 991 ger ännu mera effekt. Men har de inte lite liknande ljudbild? Jämförde aldrig 238 mot 991 då jag var i butiken, även om 991 stod bredvid . Blev så besviken på 238:an att jag dumpade Vincent som alternativ plus att de andra två kandidaterna gav ett så pass mycket bättre ljud i mina öron att jag konsentrerade mig för dem.

/Mikael
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/02/28 :  13:05:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag ägde en vincent 238 förut. var inte alls nöjd med ljudet från den, den passade inte mitt ljudideal helt enkelt, så jag fick tag på en primare SPA20 surround stärkare som ligger ungefär i samma prisklass, den låter enligt mig mycket bättre, åtminstonde tillsammans med mina högtalare... så marcus_ec, lyssna INNAN du köper!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2004/02/28 :  15:39:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
JMLab 926 behöver mycket riktigt elektronik som kan tillföra värme och mjukhet. Primare eller Advantage fungerar mindre bra. Det kan låta lite vasst och hårt. Copland eller Pathos rörhybridförstärkare däremot fungerar mycket bra enligt min erfarenhet.
Jag har nyligen fått chansen att lyssna lite på B&W 803 ihop med Advantage. Mycket fina högtalare, och kombinationen verkade fungera bra. Möjligtvis är basen en aning tunn, men hellre det än åt andra hållet.
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:16:32  Show Profile Send storyboard a Private Message
marcus_ec: Jag trodde du hade lyckats få tag på B&W Matrix 801?

Mvh
Niklas
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:46:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag är hyperpedant, där var vissa repor.
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2004/02/29 :  12:04:58  Show Profile Send storyboard a Private Message
Aha. Mina 801:or har också skavanker, men de är väldigt små. Och jag tror att man skulle kunna få dem osynliga med lite färg.

Mvh
Niklas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000