HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl: Gamla grejor finns, vad är de värda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/02/28 :  23:28:43  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Den 7:e september 1977 köpte jag hos Radiolagret i Gbg en skivspelare AR XB1 modifierad med dämpmattor, tonarm Grace 707 och pick-up Sonus Blue Label för 2475:-. Edit: Det motsvarar ca 9000:- idag enligt SCB.
Om jag minns rätt kostade de vassaste Thorensmodellerna ca tusenlappen på den tiden, så AR var något för kännarna.

Numera kan man ibland läsa entusiastiska uttalanden om vinylsvarvar. Och där sitter jag med en vilande AR som rimligen borde få saliven att rinna på alla de som nöjt sig med en Thorens. Hrrmm. Kanske skulle materien omfördelas.

Frågor:
- Hur stort är intresset för vinylsvarvar?
Finns det någon som skulle vilja ta över denna sofistikerade maskin? Hur är prisläget? (Pickupen är numera någon sorts Goldring köpt -88, men det lär inte vara någon nackdel. )
- Hur stort är intresset för gamla LP-skivor?
I hyllan finns det något hundratal skivor från främst 70- och 80-talet. Vad kan dessa vara värda?

Farbror Kjell alias Kajsa

Edited by - Kajsa on 2004/02/29 14:38:22

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/29 :  00:41:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tycker nog att intresset för vinylsvarar har ökat lite, för
några år sedan kastade folk bokstavligen vinylsvarar efter en och
andrahandsvärdet var inte mycket att hurra för, som tur är har det vänt en del i alla fall, din svarv är inte helt ointressant även om man kanske måste byta pickupen ??

vad hade du tänkt dig för pris ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/29 :  00:43:29  Show Profile Send masur a Private Message
Vinyl lever i alra högsta grad just nu även om intresset för gamla skivor varierar. Värdet på skivspelaren vet jag inte. Värdet på LP-skivorna är omöjligt att säga något om utan att veta vilka skivor du har. Generellt sett är LP-skivor från mitten av 70-talet och framåt inte speciellt värdefulla. Varför tar du inte och kopplar in din gamla vinylsvarv och börjar spela vinyl? Känner du inte att du är på väg att sälja en del av dig själv?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2004/02/29 :  09:02:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Kjell,
det verkar onekligen som att det finns intresse för din maskin, du kanske skulle prova på "säljes"?
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:12:46  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Själv köpte jag faktiskt en ny svarv i år efter att inte ha kört LP i 15-talet år.

Pickuper har ofta livslängd, även ospelade. Många har material som förändras med åren, speciellt upphängningen av nålen så det är inte säkert att din Goldring är så bra längre. Bör provlyssnas.

Den märkliga upptäckten jag gjorde nu med den nya är att alla LP från digital master kvittar, man kan lika gärna köra CD-versionen. Men de äldre skivorna från sent 70-tal och bakåt låter mycket bra.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2004/02/29 :  15:06:07  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Den märkliga upptäckten jag gjorde nu med den nya är att alla LP från digital master kvittar, man kan lika gärna köra CD-versionen. Men de äldre skivorna från sent 70-tal och bakåt låter mycket bra."

Det där var lika intressant som förutsägbart... Den felande länken kanske förkortas PCM...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/02/29 :  16:37:16  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
"Den felande länken kanske förkortas PCM..."

Jeppers ;)

Skillnaden var större än jag trodde bara.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:48:50  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan man alltså glömma vinyl-magi med nya skivor?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:11:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Vissa skivor kan du nog glömma, men det finns en del bolag som fortfarande idag kör med riktigt bra mastering. Det finns säkert många fler än vad man tor, det brukar ju vara på det viset.

Men, några exempel på sådana är Opus3 och Stockfisch...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000