HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ångra ett köp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:29:25  Show Profile Send nurfen a Private Message
Kan man lämna tillbaka varan och få pengarna tillbaka så länge den är helt orörd i originalkartong och man har kvitto? Ångrade mig direkt bara, vore surt om jag inte kunde lämna tillbaka den.. Öppet köp vet jag inte om de har. Gäller Nordost Flatline högtalarkablar, köpta på Reference Audio.

Tacksam för snabbt svar.

Sweetspot är överskattat!

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:31:19  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Lättaste är väl att kontakta Ref Audio? Förstår om det känns lite surt om de inte går med på det.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

Edited by - joakim99 on 2004/02/25 20:32:36
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:32:50  Show Profile Send dawen a Private Message
Det vore fult av dem om de inte gick med på det, tycker jag.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:37:08  Show Profile Send nurfen a Private Message
Tack för svaren!
Självklart ska jag kontakta Reference Audio, tror inte de har öppet nu bara

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:39:31  Show Profile Send arcam a Private Message
Finns det inte en ångervecka hör med affären
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:44:30  Show Profile Send 10 a Private Message
Självklart ska de ta tillbaka varorna om de är rädda om sina kunder. Dock vet man ju inte säkert om Reference är det, så -- för säkerhets skull -- håll inte andan.

Edited by - 10 on 2004/02/25 20:44:49
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:47:57  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Hade ett liknande problem, köpte en vara, blev lite lurad insåg jag i efterhand, ville ångra, fick ej ångra, där köper jag inget mer!

De flesta affärer som besitter nån form av serviceanda mot kunder byter iaf tillbaka. Det brukar vara mycket svårare att få tillbaka pengar, men att byta tillbaka med varans fulla värde brukar som sagt normalt gå dock inte i mitt fall men där tappade de en kund också.

Står det inget på Ref. Audio´s hemsida om sånt här?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:07:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
HB 1, Konsumentköplagen 45 par. säger att köparen får häva köpet om varan kan tillbakalämnas väsentligen oförminskad och oförändrad.

Vid distansavtal kan 13 par. i motsvarande lag anv. där det framgår att konsumenten har 14 dagar på sig att återlämna varan.

Proffsjurister är välkomna att korrigera ovanstående.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:10:12  Show Profile Send nurfen a Private Message
"Vi har ej öppet köp på varor köpta i butiken" är allt jag hittar.. Låter inte så lovande.

Sweetspot är överskattat!

Edited by - nurfen on 2004/02/27 17:23:34
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:12:06  Show Profile Send dawen a Private Message
mangew skrev: "Hade ett liknande problem, köpte en vara, blev lite lurad insåg jag i efterhand, ville ångra, fick ej ångra, där köper jag inget mer!"

mangew, på vilket sätt blev du lurad?

nurfen: Som Ekan skriver så får du lämna tillbaka varan i samma skick som tidigare! Dessutom borde butiken tillåta att du lämnar tillbaka varan även om de inte är skyldiga i lag. Det kallas att bry sig om sina kunder, som mangew skriver!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:16:28  Show Profile Send 10 a Private Message
Fast det är ju just precis det Reference inte gör. "Hederlige Anders HiFi" hade nog varit ett bättre namn på den butiken.

[edit]Ordföljd[/edit]

Edited by - 10 on 2004/02/25 21:17:08
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:31:54  Show Profile Send nurfen a Private Message
mangew, var det på Reference du inte fick ångra köpet?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/25 :  21:46:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
dawen: Hur jag blev lurad? jo skulle köpa en produkt, fanns ingen ny i förpackning inne, de sa att jag kunde ta demoprodukten som var helt ny knappt spelad nyuppackad, tänkte javisst, upptäckte sedan vid hemkomst och lite sök på i-net att det var en gammal, ej uppdaterad produkt, fanns en uppdaterad version på marknaden sedan flera månader(kan tänka hur gammal den egentligen var) vilket naturligtvis inte framkom vid köp, hade inte godttagit det om jag visste om detta. Jag ville byta tillbaka, föreslog att byta mot en annan produkt i samma prisklass, fick ej detta, fick dock erbjudande om inbyte mer "bra betalt" för min vara, dum som jag var betalade jag ännu mer pengar till butiken och fick en annan vara som inte heller var helt rumsren, detta ordnades dock i efterhand. Slutsumman var att jag betalade flera tusen extra för den vara jag till slut hade och behöll hemma...Den butiken är svartlistad för all framtid av mig.

Allt detta utspelade sig för ett tag sedan då jag var betydligt mer grön och oinsatt i hifiproduktbranschen, idag skulle jag inte ens funderat att godta detta i 1:a läget och aldrig betalat extra för att byta tillbaka.

Nurfen: Nope inte Ref. Audio.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/25 21:53:37
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:23:51  Show Profile Send nurfen a Private Message
Måste man ha kvitto? Jag har letat en bra stund nu och jag hittar ingenting.. Fan!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:31:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja kvitto måste du ha "nurfen", för att kunna visa när du köpt den.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/25 22:51:25
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:31:39  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ok, jag blir galen!!!!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:40:16  Show Profile Send Amund a Private Message
Dom kommer antagligen bara erbjuda dig ett tillgodo kvitto.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:23:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag är gift med Konsumentverket som säger att man måste ta för vana att komma överäns med säljaren om öppet köp. Man har alltså ingen laglig rätt till öppet köp. "Hederlige Anders" jo, jo den var bra. Jag har känt honom sedan 1961 men det hjälps inte.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:25:02  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Mr Ekan: Det där gäller vid hävning av köpet...
Dvs det är fel på varan och säljaren kan inte åtgärda felet.Då får man lämna tillbaka varan och få pengarna tilbaka men då måste den vara felfri enligt §45.


Det har ingenting med öpet köp att göra utan det är något man kommer överens med säljaren om. Man kan inte tvinga sig till öppet köp men dom allra flesta tillämpar det.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/27 :  23:29:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
dajo, tackar för klarläggandet.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:51:46  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message


Har du köpt den direkt i butik har du ingen ångerrätt eller öppet köp
om ni inte kommit överens om detta.

har du dock köpt den på distans, per telefon, postorder eller på nätet har du 14 dagars ångerrätt. se nedan länk för mer info,
särskilt vad gäller från vilken frist de 14 dagarna skall räknas
från.


http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=721&lngArticleId=2479

(p.s butiken kan inte avtala bort denna rätten som är tvingande)
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/02/29 :  20:45:59  Show Profile Send nurfen a Private Message
Tackar för infon, men tyvärr så måste jag ha kvittot, och det hittar jag inte. Men det är löst nu, sålde kablarna

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000