HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 koppling mellan HK AVR7000 + COPLAND CTA401
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:36:00  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tacksam för råd om koppling mellan dessa förstärkare så att jag sliper skifta högtalarkablar. Köpte Coplanden enbart för dess RIAA.

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:43:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om du bara skall använda RIAA-delen i Copland så är det bäst att koppla från Tape Out på den till en ingång i HK.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:22:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
...tack, och högtalarna kvarinkopplade på HK eller Copland ?
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:40:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Finns inte någon möjlighet att koppla högtalarna till Copland för Stereo lyssning och ha de kvarinkopplade även när jag lyssnar till Hk
på tex en konsert på dolby digital. Hur ska dessa förstärkare kopplas för att maximal efekt nås: bra stereo från Copland och bra hembio från HK utan att behöva flytta högtalarkablar varje gång jag skiftar mellan hembio och stereo ?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/29 :  13:44:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
Problemet är att Copland förstärkaren måste ha högtalarna kopplade till sig när den är påslagen.
Eftersom den har rörslutsteg får man inte köra den olastad.

Det man kan göra är att fixa en högtalar växel med två ingångar och en utgång, så när man vill köra vinyl får man växla över högtalarna "innan" man slår på förstärkaren.
Sen kan man ta Tape out från HK:n och ansluta den till copland stärkaren om man vill köra cd mm på copland:en.

Hoppas det blev förståligt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:20:21  Show Profile Send bibi50 a Private Message
cittroman tack !
Jag kopplade Coplandens tape out till receiverns Aux och det lät väldigt bra dock inte så bra som högtalarna direkt på Coplanden.
Antagligen måste man låta tillverka en så kallad växel som kommer ytterligare att bita i en allt magrare cd/skiv budget. Eller vet du vad det kommer att kosta mig ? kommer det att påverka ljudet ?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/29 :  15:01:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
bibi50: Jag tror du missförstod Citroman. Jag tror han menade att man inte FÅR köra Copland-stärkaren utan högtalare inkopplade, den kan gå sönder!

Jag kan inte mycket om rör men efterr vad jag förstått från andra trådar här på forumet så tål inte vissa rörkretsar att vara obelastade, de går helt enkelt sönder till slut. Tydligen är COpland-steget ett exempel på det.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/02/29 :  17:47:28  Show Profile Send bibi50 a Private Message
f95toli, tack
Just det, jag har förstått riskerna med att köra Copland utan belastning och därför frågade jag cittroman som kom faktiskt med ett vettigt förslag om hur eller var jag kan få bryggan som han föreslår för att komma närmare till nirvana
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/29 :  17:57:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
Det är riktigt att man inte bör köra rörförstärkare utan belastning, åtminstone inte med signal ut. Om du bara skall köra RIAA kan du ta ur effektrören så sliter du inte i onödan på dem.

Tydligen vill du också använda Copland till stereolyssning och det verkar sunt tycker jag, en högtalarväxel löser problemet.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=727247%20&cart_id=

Sådana finns till rimliga priser och även om en viss försämring av ljudet kan uppkomma är det värt att prova. Det bör inte vara några problem att koppla "baklänges", dvs koppla förstärkarnas utgångar till utgångarna på växeln och högtalarna på växelns ingång.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:11:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det gäller bara att inte köra med bägge brytarna påslagna, det är inte hälsosamt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:33:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
bibi50: OK, det var bra att du löste det
Jag tyckte det kunde vara värt att påpeka, jag tror inte så många känner till att rörkretsar kan vara känsliga för detta.
Jag skulle definitivt inte kännt till det om det inte vore för hififorum.nu (nu äger jag iofs inga rörprylar)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/02/29 :  20:50:03  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det finns några riktiga rörgurus här som säkert kan förklara det hela, risk för överslag i trafon är en grej som kan inträffa.

Hoppas det löser sig.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000