HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 X-CAN V3 / EAR90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/28 :  00:01:40  Show Profile Send radiuz a Private Message
Tjenare alla hifi-freaks!

Hade tänkt uppgradera mig lite på hörlursfronten. Sitter idag med Sennheiser HD 590 och är nöjd men vänster membran har dessvärre "spruckit", basen sprakar vid högre volymer.
Mycket tråkigt!
Därför hade jag tänkt köpa mig ett par HD 650 , sitter enbart med lurarna vid datorn och kommer köra dom genom ett M-Audio Delta Audiophile 2496 ljudkort. Dessvärre har jag problem med vad jag ska välja. Lyssnar på lite tyngre musik (darkpsy) och vill därför ha en hörlursförstärkare som klarar att förmedla bra bas och djup men ändå med mycket detaljer.

Är Musical Fidelity X-CAN V3 ett bra val eller ska jag välja Harmony Design EAR90? Läste nyss lite om Harmony's EAR90 här på forumet och bas verkar den kunna förmedla allt, men tycker X-CAN V3 är riktigt snygg!

Lite beslut ångest har man allt!

Tacksam för svar!
Mvh Chrippe

www.minhembio.com/radiuz

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:32:46

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/28 :  00:07:43  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Själv har jag en Ear 90, och den är detaljerad samtidigt som den har bra bas, men den kan låta lite hård i mellanregistret/diskanten med HD600... Med HD650 skall det nog inte vara några problem, överlag en bra förstärkare.

Jag är lite sugen på en X-can v3 eller annan rörförsstärkare själv. Har någon gjort en direkt jämförelse?
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/28 :  00:32:11  Show Profile Send radiuz a Private Message
Låter trevligt! Är precis det jag är ute efter, alltså en direkt jämförelse av X-CAN V3 och EAR90. X-CAN är ju grymt snygg måste jag säga, nästan samma volym ratt som min Silverline

Nu en liten offtopic fråga : Brorsan köpte nyss Beyerdynamic DT880, låter dessa bättre än Sennheiser HD 650 tro? Riktigt snugga lurar måste jag säga, fast mina HD 590 gick djupare i frekvensen med en direkt A/B jämförelse. Och diskanten lät lite "metall" aktig, antar att dom ska spelas in ordentligt och drivas med en riktigt hörlursförstärkare. Bas fanns det allt i DT880 men mina HD 590 lät somsakt minst lika bra konstigt nog. Och sedan är komforten bättre på Sennheiser tycker jag.

Trevlig helg på er alla!

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/28 :  10:59:14  Show Profile Send hal a Private Message
Här finns internets snyggaste bilder på X-can :

http://www.sgheadphones.com/index.php?showtopic=1175&st=15

Titta och njut, bilder på varenda komponent också, med en uppgradering.
Tar lite tid att ladda ner men är värd all väntan.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:25:42  Show Profile Send radiuz a Private Message
Hittade en annan länk med bättre bilder, dock inte på insidan! Men här är den, inte för att man förstår så mycket av vad det står men!

http://hdpcorea.com/ct/read.htm?sm_id=db&sb_id=-63

Här finns även fler bilder på andra hörlurskomponenter, bla lite hörlursförstärkare! :)
http://hdpcorea.com/ct/search.php?cat=¸®ºä
(obs! markera hela länken och kopiera)

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:09:21  Show Profile Send radiuz a Private Message
Hmm ingen verkar kunna svara på vilken man ska välja mellan X-CAN V3 och EAR90! :P

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/29 :  23:54:13  Show Profile Send marbrink a Private Message
radiuz: Du får nog mer förstärkare för pengarna i EAR90 vilket är min uppfattning. Har bara lyssnat på X-can V3 dock. Men med tanke på att Harmony Design är en tillverkare med bra mycket pris/prestande förhållande + att det är svenskt kan vara ett tecken på ett lite mer prisvärt alternativ.
Go to Top of Page

radiuz
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:16:51  Show Profile Send radiuz a Private Message
marbrink : Tackar! EAR90 verkar fet och det kanske blir en sådan då.. :) Ingen som har en bild på hur den silvriga versionen ser ut utav EAR90?

www.minhembio.com/radiuz
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/01 :  00:34:34  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Rör

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:33:50  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Den balanserade versionen av Ear 90 har nu förbättrats en aning vilket gör att den är mer transparant = hårdare med hård programkälla.
Med en bra programkälla så låter den däremot en aning mjukare och neutralare och har högre upplösning och en något bättre dynamik.

Den obalanserade versionen har ändrats så att den är lite mer förlåtande så att den hårdhet/träighet som alltid uppkommer i obalanserade system inte blir lika framrädande.
Lite mer rörlikt om man så vill.

De synpunkter som uppkommer på HiFi forum är viktiga för mig och läses noga. DA9 har till exempel kritiserats just för att låta lite platt och hård i ett test på forumet. I ett enklare system så har testaren helt rätt men i ett mer transparant system så är det mer tveksamt. Nu har DA9 förbättrats en aning och har dessutom ändrats vilket gör att ljudet även i enklare system fortfarande har mjukhet och rymd samtidigt som DA9 kan låta lite tam och matt i bättre system, vilket även det kan ändras efter önskemål med andra kretsar på utgången.

Mattias Stridbeck
Harmony Design
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:34:05  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Trevligt med kommentarer direkt från tillverkaren!

Går det bra att skicka in sin obalanserade Ear 90 för att få den uppgraderad till den nyare, lite mer förlåtande versionen? (Jag frågar direkt i tråden eftersom det kanske finns fler intresserade Ear 90-ägare än jag själv, men eventuella prisuppgifter o.s.v. tas naturligtvis helst via PM.)

Björn Hansson, nöjd ägare till en Ear 90.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/25 :  01:15:05  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

För den som inte sett Ear90 tidigare:

Direktlänk till produkten:
http://www.harmonydesign.se/ear90.htm

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:09:28  Show Profile Send hal a Private Message
Trevligt med en svensk tillverkare.
"Made in Sweden" texten blir väl snart k-märkt med tanke på all utflyttning av produktion till låglöneländer.
Kommer ta kontakt med Er på Harmony Design när min plånbok återhämtat sig.
Om inte annat så för att kunna säga att man har en HD hemma .

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/03/25 10:02:27
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:27:01  Show Profile Send teflon a Private Message
Jag är nästan ute på samma spår som radiuz, fast jag har redan ett par (misshandlade) HD-600. Hur använder jag mina? Mjo, jag använder mestadels lurarna kopplade till datorn eller en Sony XA30ES via en QED-nånting hörlursförstärkare. I datorn sitter ett Creative Audigy 2 ZS och kör foobar2k som resamplar signalen till 88,2 khz eftersom kmixer/creative/windows gillar att sampla om saker till 16 bit / 48 khz ergo AC97-standard och även har lite småhyss för sig annars.

Jag lyssnar mest på elektronisk musik, i stilen Frontline Assembly, Hocico, KMFDM, Infected Mushroom, Melotron, Decoded Feedback etc. och även andra grejjer som Yello, Tori Amos, Enya, NåID, Dire Straits, Sheryl Crow, Metallica etc etc etc, bib ergo infinitum.

Så! Jag letar också efter någonting som kan förmedla allt detta på ett bra HiFideliskt sätt. Jag är ingalunda en vanlig Cerwin Vega-stylee-basnarkoman men eftersom bas och syntetiska saker är en viktig del i musiken jag gillar så ska förstärkaren gärna klara av det med bravur, samtidigt som resten ska finnas också när jag känner för att leka audiofil. Finns det såna bestar?
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/27 :  08:19:29  Show Profile Send John a Private Message
Angående Stridbecks inlägg så verkar den infon inte finnas på Harmony Designs hemsida (ännu i alla fall). Lite trevlig exklusiv förhandsinfo för hififorum! Eller är det bara ordinär stridbeckservice?

/en john med både da9 och ear90

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000