HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som vet nåt om QLN 606
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:04:10  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Hej på er kära vänner.
Jag funderar på att byta ut mina dynaudio a42:or mot ett par QLN 606. Är det nån som har nån erfarenhet av dessa eller QLN i sig?
Kan inte påstå att jag hört så mycket...

Tacksam för svar. MVH Lasse

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:32:50  Show Profile Send bjarne a Private Message
rätt ok högtalare för prisklassen, men det enda som du får mer av i jänmförelse med a42:orna är bas/midbas och så är dom mer förlåtande mot klena förstärkare.
Du ska inte lägga mer än max nån tusing emellan tycker jag. Det finns många beg högtalare i samma storleksklass som är fullt jämförbara - helt enkelt ett stort utbud - medan det är betydligt färre stativare i klassen över insteg ute på begmarknaden.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:35:02  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag skulle tro att det är ett nedbyte. En som lyssnade på mina quad 12l häromdagen tyckte dom lät mycket bättre än hans QLN(tror det var just 606) som tydligen är ganska mörka i karaktären. Då är ju Quad 12l ändå, klangmässigt, hyffsat lika Audience-serien.

Mvh

Edited by - Baltazar on 2004/03/24 23:36:37
Go to Top of Page

Hanmol
Member

56 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:35:17  Show Profile Send Hanmol a Private Message
Äger ett par 606:or. Spelar mjukt och fint med en skön tyngd. Fyller rummet med ljud. Bra byggkvalite som känns gedigen, en härlig design också. Går att fylla med sand, då blir de ett par tunga jävlar. Satsa på att driva dem med en stärkare som går en aning åt det ljusa hållet för att balansera det mjuka ljudet , om man nu är lagd åt att gilla ett lite vassare diskant och mellanregister. Såg att du har ett par 42.or de går ju åt det spetsigare hållet.

mvh Hans
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:42:39  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Jag trivs för visso rätt bra med mina Dynaudio. Jag har blivit erbjuden ett par 606:or i inbyte plus pengar för min sprillrans nya Roksan Caspian förstärkare som jag har ute till försäljning. Om jag skulle gå med på det åker mina Dynaudio ut.

Hade då tänkt att köpa lite Arcam-prylar antingen Diva eller FMJ serien. Alternativt återgå till Primare som jag körde med innan.

Jag trivs med lite analytiskt ljud - mer detaljer.

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:51:27  Show Profile Send bjarne a Private Message
jag tycker att du resonerar märkligt, med tanke på detaljpreferensen, men det är ju ditt val.

Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:06:58  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
bjarne - vad menar du?

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:10:39  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag tror han menar att du går miste om det analytiska ljudet vid ett ev. byte.

Mvh

Go to Top of Page

Hanmol
Member

56 Posts

Posted - 2004/03/25 :  11:37:36  Show Profile Send Hanmol a Private Message
En sak är säker som hockey och is...du kommer få mer ljud i rummet med ett par 606. Upplevde när jag lyssnade på Dynaudio 42 ett mer rättfram ljud, nästan lite av tunnelljud. Hur stort är rummet?
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:29:24  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
rummet är ca 28 kvadrat. Har inte känt att dyanudiosarna inte räcker till. Frågan är blir det bättre? Hur är QLN 606 ljudmässigt, öppna, bummliga (för mycket bas)?

Baltazar - menar du ett byte från Dynaudio till QLN eller från Roksan till Arcam?

MVH Lasse

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:14:51  Show Profile Send bjarne a Private Message
japp, jag menar just detta. Alltså, du säger att du gillar det analytiska ljudet, emn du byter från ett par relativt högupplösta stativare till ett par mer rock'n'rolliga golvare. Detta helt utan att säga vilken som är bättre generellt, utan det handlade bara iom ditt resonemang.

Samtidigt kan du ju men att du gillar analytiskt ljud i förhållande till...tja wharfedale diamond t ex, och då är ju 606:orna bättre, efter vad jag minns. Whatever, 606:orna är trevliga. Jag tror du kommer att märka att mellanregistret är återhållet i förhållandde till vad du är van vid, att upplöäsningen är sämre, men att du vinner i pop-och-rock-gung. Allt en fråga om preferenser.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:52:00  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
ok, det är inte pop-och-rock-gung jag är ute efter direkt.
Är det då en generell uppfattning att alla golvare förlorar sin analytiska del till fördel för gunget? Om jag nu skulle satsa på ett par 72:or istället - är det en ljumässigt större högtalare än 42:an eller äter den upp den analytiska biten?

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:10:30  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nej, nej. det är ingen generell uppfattning. Finns ju massvis av golvare som är högupplösta men nu gällde det jämförelsen A42 vs 606. 72:orna är nog väldigt lika 42:orna men med mer bas givetvis. Vill du ha mer bas kan du ju alltid satsa på en trevlig sub på 42:orna så får du ett väldigt trevligt system.

Mvh

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:16:36  Show Profile Send bjarne a Private Message
Golvare är inte av nöden mindre analytiska. Ta en stativare som t ex chario syntar 200, en väldigt trevlig, mjuk och finstämd stativhögtalare, som på intet sätt är något analysmonster. Där är nog inte 606:orna sämre vad gäller detaljeringsgrad.

Vad gäller dynaudio så kan du krama mycket detaljer ur dom, men det kräver en god förstärkare, inte minst när vi talar golvarna som (likt andra) blir bumliga i basen när dom inte kontrolleras. (sicken massa floskler...)Lyssna på ett par 52SE med t ex en primare A30.1, vincent sv238 eller krell400Xi - 3 olika men kraftfulla stärkare - så får du höra vad dom har att ge. tror att du blir förvånad. Vet inte hur Roksan funkar, men har hört 42:orna med vincent sv233, och det var riktigt impoonerande måste jag säga. Dynaudios högtalare har en fantastisk potential, men är också krävande. Jag tycker inte att det saknas bas i ovanstående exempel, men det är en fråga om tycke och smak.
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:29:31  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Ahh okej. Då vet jag var skåpet (eller golvarna [=)])står!
Det låter inte som om QLN:arna är något för mig. Jag försökte sätta in en sub i systemet men det var löjligt svårt att få det att låta bra. Roksan förstärkaren börjar bli varm i kläderna och är helt klart värdig all positiv kritik som den fått. Men eftersom jag trivdes ganska bra med mina Primare-grejer. a20mk2 och D20 så tror jag att det blir en snabb uppgradering till a30.1 och motsvarande cd istället - med 42orna i behåll tills pengar finns til uppgradering där också.
Alternativt köpa en I20 och en uppgraderad D20 och ett par 72or.

Jäklar det finns för många saker att välja på! Är det bara jag som går runt och funderar på vad man ska göra för att få ett bättre ljud... (enbart retorisk fråga - vet att svaret är nej haha)

Tack för all respons!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7383 Posts

Posted - 2004/03/25 :  19:38:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Baltazar!
quote:
Jag skulle tro att det är ett nedbyte. En som lyssnade på mina quad 12l häromdagen tyckte dom lät mycket bättre än hans QLN(tror det var just 606) som tydligen är ganska mörka i karaktären. Då är ju Quad 12l ändå, klangmässigt, hyffsat lika Audience-serien.

Mvh

Jaha, man heter En nu!! Trodde det var fbk Ni har i alla fall förklarat på ett bra sätt för theboyonthemoon skillnaderna mellan mina Qln606 och Dynaudios 42or. Jag tycker att 606orna är lite mjukare och mörkare och har fylligare,djupare basåtergivning än 42orna.
Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/03/27 :  00:57:40  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jaja, förlåt FBK, visste inte om du ville dras in i tråden så jag var lite försiktig Misstänkte dock att du skulle komma in och skriva lite

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000