Author |
Topic  |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 11:49:45
|
inför köp av cd spelare märkte jag vid genomgång av olika skriverier meningen : BALANSERAD CD SPELARE eller BALANSERAD / OBALANSERAD FÖRSTÄRKARE. vad innebär det egentligen ??? |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 12:02:11
|
Citat från http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=96
"Vad innebär då balanserad drift jämfört med obalanserad dito? Kortfattat så har förstärkaren två signaler att arbeta med (per kanal), en signal och en referens. Nedan en förenklad redogörelse: Vid obalanserad drift kommer förstärkaren i den mottagande apparaten att få sin signal från sändarapparaten, och sin referens från mottagaren. Detta innebär att returströmmen går genom skärmen och eftersom den är ansluten i båda ändar finns alltid risk för jordloopar. Vid balanserad drift består utgången i sändarapparaten av både signal och referens, referensen kan vara signalens jord eller invers. Eftersom de alltid är varandras motpart kallas det balanserad drift. Som ni förstår krävs en extra ledare i kabeln för att kunna få till balanserad drift."
Något avancerat kanske... |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 14:54:30
|
Kan inte fatta, men tacksam om jag kunde få en enkel vägledning om vad jag ska eftersträva, balanserad eller inte   och varför. tack för ert tålamod |
 |
|
Guru
Member

2780 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 14:58:35
|
Balanserad eller obalanserad beror väl på hur man konstruerat apparaten ifråga....Är det inte rotel som har ett liten ic krets som omvandlare ?
Mvh |
Edited by - Guru on 2004/03/24 14:59:46 |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 14:59:40
|
Långa avstånd mellan förstärkare och cd....balanserad (XLR) kabel korta avstånd..............................obalanserad (RCA) kabel
eller
Om det står att det är en äkta ballanserad konstruktion..balanserad kabel i annat fall.............................................obalanserad kabel
tja, typ.....
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 14:59:42
|
....sorry, var lite snabbt i repliken men nu läste jag artikeln och tror jag blivit klokare tack för det    |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
|
konraqu
Member

211 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 17:45:29
|
En annan fördel är att om förstärkaren är äkta balanserad i sin uppbyggnad (från ingång till utgång), då kommer alla interna störningar i förstärkaren undertryckas, brusnivån och förvrängningar kommer att bli lägre. Jag kan för hembruk inte se att en balanserad CD-spelare skulle göra någon nytta inkopplad till en vanlig förstärkare som bara har ingången balanserad. |
 |
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 18:31:10
|
för att svara på topic: jo jag kan vara vänlig, hurså?
|
Exit Planet Dust |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 18:33:06
|
Äkta balansering hos både Cd-spelare och förstärkare kostar fläsk. Fuskbalansering kan du lika gärna vara utan. Så om du inte är spekulant på high-end grejer är denna egenskap oviktig. |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 18:58:29
|
Aton "Äkta balansering hos både Cd-spelare och förstärkare kostar fläsk."
Därför är det dumt att slänga ut en massa pengar på sådant som knappast gör någon nytta i vanlig hemmiljö. Köp i stället en CD spelare med en jäkligt bra intern klocka. Då blir det en klar ljudförbättring. |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 20:31:44
|
Kör inte Thule äkta? Har jag hört! De kostar inte så "mycket" flis.. |
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 22:47:26
|
Thule kör äkta jo. Men inte Vincent. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 08:44:23
|
Vid balanserad överföring skickas signalen till mottagaren genom 2 ledare. Signalen i den ena ledaren är vänd i motfas mot signalen i den andra ledaren. Mottagaren ser skillnaden mellan dom båda signalerna. Fördelen är att om en störning utifrån påverkar signalerna i kabeln, ex.vis i form av en spik, så kommer det inte att märkas i mottagarsidan. Eftersom spiken påverkar båda signalerna lika, så kommer inte avståndet mellan dom två signalerna att förändras. En balanserad överföring är alltså immun mot störningar utifrån, och används ofta i studios där man har långa kablar och mycket störningar. I hifi-sammanhang är det mer tveksamt, men där går åsikterna isär. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som låter bäst. Vissa märken som Advantage och Thule har balanserad signalväg inne i apparaterna, d.v.s. man har dubbelt av allting. Då ska man naturligtvis även ha en balanserad kabel mellan apparaterna.
|
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 12:24:34
|
Utan att nämna någon teknisk förklaring, jag är på väg att uppgradera till balanserat. Inte på grund av långa kablar, utan för jag tycker det låter bättre. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 12:33:32
|
Ljudkvalité är ,enligt mitt tycke, inte direkt kopplat till balanserad eller obalanserad. Ljudkvalitén beroror mera på hur man konstruerat apparaterna från början. I en balanserad konstruktion så skall signalen behandlas av flera komponenter, flera saker som kan påverka. Jag tror att utrustning som har balanserade kontakter upplevs som "mera profesionella", eller vill göra det (det finns ju en del fusk balancerad utrustning). Men att en utrustning skulle låta bättre bara för att den kopplas balancerad tror jag inte på. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 14:25:58
|
Gå in till närmsta HiFi-klubb och lyssna på en thule kombo balanserat/obalanserat. Jag tror du ändrar uppfattning då... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 14:48:33
|
Jag tror man kan säga så här: Balanserad konstruktion låter bäst med balanserad överföring. Obalanserad konstruktion låter bäst med obalanserad överföring. Det blir mindre komponenter i signalvägen om man slipper omvandla signalen mellan obalanserad och balanserad.
|
 |
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 21:43:36
|
Balanserat eller inte har väl ingen betydelse, det är väl bara en av många designdetaljer där det finns alternativ. Eller? Det som räknas är ju det totala resultatet, låter det bra eller inte! /Per |
You're nobody without a Naim
|
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 22:26:26
|
Bubben: Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på, men jag har varit på många närmaste HiFi-klubb:ar, både i Malmö och Köpenhamn och även lyssnat på Thule. De låter bra , men jag kan inte avgöra om det är på grund av balanceringen eller inte. Som jag påpekade i mitt förra inlägg så tror jag inte att balanseringen är det som påverkar ljudkvalitén mest, utan hur designen är konstruerad från början. Det finns många exempel på bra balancerade konstruktioner, jag tror inte att det är komponent kostnaden som är den största utgiften för hifi utrustningstilverkare, men det är kanske mera koplicerad att designa en bra balancerad konstruktion. Men det finns oxså många exempel på att en obalancerad konstruktion låter bra.
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 22:41:29
|
Balanserade grejor förutsätter extremt snäva toleranser på komponenterna, dessutom dubbel uppsättning. Det har man inte råd med i vettigt prissatta grejor, därför blir balanseringen mer marknadsföring än något annat i grejor som man förstår prislappen på.
Vad gäller Thule så låter de säkert bättre balanserat, men de låter ändå som temperaturen i en extremt bra frysbox om ni frågar mig. |
Nicke the Rocker |
 |
|
Bubben
Member

1032 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 20:43:54
|
Eftersom thule bara stoppar in en balanserad del i de produkter med B-beteckning gör det ju mycket lätt att utröna hur mycket balanseringen gör. Bara att växla mellan de olika ingångarna. Jag tycker thule låter helt ok, men när jag lyssnade användes Tara Labs Axiom(RCA&XLR), Nexa och B&W 603s3. De delarna är jag därimot inte lyrisk över men det var ju inte heller ett totalt välljudande paket jag skulle lyssna på. Utan när det lät bäst, med eller utan balansering. Anledningen till att jag tar Thule som exempel är för att de har relativt billiga produkter med balanserad konstruktion. Jag har full förståelse för att alla inte tycker att det låter bättre. Jag vet också om att vissa fuskbalanserar och då faller ju hela idén. Vad jag inte har förståelse för är de tekniska förklaringarna att det ska inte göra någon skillnad med balansering om man inte har grymt långa kablar, eller att det bara är bra om man har mycket störkällor. |
 |
|
|
Topic  |
|