HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kan någon vara vänlig ....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/24 :  11:49:45  Show Profile Send bibi50 a Private Message
inför köp av cd spelare märkte jag vid genomgång av olika skriverier
meningen : BALANSERAD CD SPELARE eller BALANSERAD / OBALANSERAD FÖRSTÄRKARE. vad innebär det egentligen ???

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:02:11  Show Profile Send AKA a Private Message
Citat från http://www.minhembio.com/artikel.asp?aid=96

"Vad innebär då balanserad drift jämfört med obalanserad dito?
Kortfattat så har förstärkaren två signaler att arbeta med (per kanal), en signal och en referens. Nedan en förenklad redogörelse:
Vid obalanserad drift kommer förstärkaren i den mottagande apparaten att få sin signal från sändarapparaten, och sin referens från mottagaren. Detta innebär att returströmmen går genom skärmen och eftersom den är ansluten i båda ändar finns alltid risk för jordloopar.
Vid balanserad drift består utgången i sändarapparaten av både signal och referens, referensen kan vara signalens jord eller invers. Eftersom de alltid är varandras motpart kallas det balanserad drift. Som ni förstår krävs en extra ledare i kabeln
för att kunna få till balanserad drift."

Något avancerat kanske...
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:54:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Kan inte fatta, men tacksam om jag kunde få en enkel vägledning om vad jag ska eftersträva, balanserad eller inte och varför.
tack för ert tålamod
Go to Top of Page

Guru
Member

2780 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:58:35  Show Profile Send Guru a Private Message
Balanserad eller obalanserad beror väl på hur man konstruerat apparaten ifråga....Är det inte rotel som har ett liten ic krets som omvandlare ?

Mvh

Edited by - Guru on 2004/03/24 14:59:46
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:59:40  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Långa avstånd mellan förstärkare och cd....balanserad (XLR) kabel
korta avstånd..............................obalanserad (RCA) kabel

eller

Om det står att det är en äkta ballanserad konstruktion..balanserad kabel
i annat fall.............................................obalanserad kabel

tja, typ.....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:59:42  Show Profile Send bibi50 a Private Message
....sorry, var lite snabbt i repliken
men nu läste jag artikeln och tror jag blivit klokare
tack för det
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:21:33  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det finns info i följande dokument.
http://www.electrocompaniet.no/nyweb2/pdf/whitepaper/Why%20balanced%2002.pdf

och i följande tråd.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27037

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:45:29  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
En annan fördel är att om förstärkaren är äkta balanserad i sin uppbyggnad (från ingång till utgång), då kommer alla interna störningar i förstärkaren undertryckas, brusnivån och förvrängningar kommer att bli lägre. Jag kan för hembruk inte se att en balanserad CD-spelare skulle göra någon nytta inkopplad till en vanlig förstärkare som bara har ingången balanserad.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:31:10  Show Profile Send n0p a Private Message
för att svara på topic: jo jag kan vara vänlig, hurså?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:33:06  Show Profile Send Aton a Private Message
Äkta balansering hos både Cd-spelare och förstärkare kostar fläsk. Fuskbalansering kan du lika gärna vara utan. Så om du inte är spekulant på high-end grejer är denna egenskap oviktig.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:58:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Aton "Äkta balansering hos både Cd-spelare och förstärkare kostar fläsk."

Därför är det dumt att slänga ut en massa pengar på sådant som knappast gör någon nytta i vanlig hemmiljö. Köp i stället en CD spelare med en jäkligt bra intern klocka. Då blir det en klar ljudförbättring.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:31:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kör inte Thule äkta? Har jag hört! De kostar inte så "mycket" flis..
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:47:26  Show Profile Send AKA a Private Message
Thule kör äkta jo. Men inte Vincent.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:44:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vid balanserad överföring skickas signalen till mottagaren genom 2 ledare. Signalen i den ena ledaren är vänd i motfas mot signalen i den andra ledaren. Mottagaren ser skillnaden mellan dom båda signalerna. Fördelen är att om en störning utifrån påverkar signalerna i kabeln, ex.vis i form av en spik, så kommer det inte att märkas i mottagarsidan. Eftersom spiken påverkar båda signalerna lika, så kommer inte avståndet mellan dom två signalerna att förändras.
En balanserad överföring är alltså immun mot störningar utifrån, och används ofta i studios där man har långa kablar och mycket störningar.
I hifi-sammanhang är det mer tveksamt, men där går åsikterna isär. Man får helt enkelt prova sig fram till vad som låter bäst.
Vissa märken som Advantage och Thule har balanserad signalväg inne i apparaterna, d.v.s. man har dubbelt av allting. Då ska man naturligtvis även ha en balanserad kabel mellan apparaterna.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:24:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Utan att nämna någon teknisk förklaring, jag är på väg att uppgradera till balanserat. Inte på grund av långa kablar, utan för jag tycker det låter bättre.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:33:32  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Ljudkvalité är ,enligt mitt tycke, inte direkt kopplat till balanserad eller obalanserad. Ljudkvalitén beroror mera på hur man konstruerat apparaterna från början. I en balanserad konstruktion så skall signalen behandlas av flera komponenter, flera saker som kan påverka. Jag tror att utrustning som har balanserade kontakter upplevs som "mera profesionella", eller vill göra det (det finns ju en del fusk balancerad utrustning). Men att en utrustning skulle låta bättre bara för att den kopplas balancerad tror jag inte på.

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:25:58  Show Profile Send Bubben a Private Message
Gå in till närmsta HiFi-klubb och lyssna på en thule kombo balanserat/obalanserat. Jag tror du ändrar uppfattning då...

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:48:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror man kan säga så här:
Balanserad konstruktion låter bäst med balanserad överföring.
Obalanserad konstruktion låter bäst med obalanserad överföring.
Det blir mindre komponenter i signalvägen om man slipper omvandla signalen mellan obalanserad och balanserad.
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/25 :  21:43:36  Show Profile Send Per G a Private Message
Balanserat eller inte har väl ingen betydelse, det är väl bara en av många designdetaljer där det finns alternativ. Eller?
Det som räknas är ju det totala resultatet, låter det bra eller inte!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:26:26  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Bubben:
Vet inte om det var mitt inlägg du syftade på, men jag har varit på många närmaste HiFi-klubb:ar, både i Malmö och Köpenhamn och även lyssnat på Thule. De låter bra , men jag kan inte avgöra om det är på grund av balanceringen eller inte. Som jag påpekade i mitt förra inlägg så tror jag inte att balanseringen är det som påverkar ljudkvalitén mest, utan hur designen är konstruerad från början. Det finns många exempel på bra balancerade konstruktioner, jag tror inte att det är komponent kostnaden som är den största utgiften för hifi utrustningstilverkare, men det är kanske mera koplicerad att designa en bra balancerad konstruktion. Men det finns oxså många exempel på att en obalancerad konstruktion låter bra.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:41:29  Show Profile Send NtR a Private Message
Balanserade grejor förutsätter extremt snäva toleranser på komponenterna, dessutom dubbel uppsättning. Det har man inte råd med i vettigt prissatta grejor, därför blir balanseringen mer marknadsföring än något annat i grejor som man förstår prislappen på.

Vad gäller Thule så låter de säkert bättre balanserat, men de låter ändå som temperaturen i en extremt bra frysbox om ni frågar mig.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:43:54  Show Profile Send Bubben a Private Message
Eftersom thule bara stoppar in en balanserad del i de produkter med B-beteckning gör det ju mycket lätt att utröna hur mycket balanseringen gör. Bara att växla mellan de olika ingångarna.
Jag tycker thule låter helt ok, men när jag lyssnade användes Tara Labs Axiom(RCA&XLR), Nexa och B&W 603s3. De delarna är jag därimot inte lyrisk över men det var ju inte heller ett totalt välljudande paket jag skulle lyssna på. Utan när det lät bäst, med eller utan balansering. Anledningen till att jag tar Thule som exempel är för att de har relativt billiga produkter med balanserad konstruktion.
Jag har full förståelse för att alla inte tycker att det låter bättre. Jag vet också om att vissa fuskbalanserar och då faller ju hela idén. Vad jag inte har förståelse för är de tekniska förklaringarna att det ska inte göra någon skillnad med balansering om man inte har grymt långa kablar, eller att det bara är bra om man har mycket störkällor.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000