Jag ska snart flytta in med anläggningen i ett större rum och har funderat på att öka avståndet mellan högtalarna. Har nu bara 1,90m mellan burkarna och har tänkt mig ca 3m. Om man då behåller förhållandet mellan lyssningsavstånd och "högtalarbredd" samt invinkling borde ju inte detta påverka ljudet (dvs. "triangeln" ser likadan ut fast större). Möjligen att högre frekvenser dämpas aningen mer då det är mer dämpande luft att gå igenom fram till lyssningsplats? Bortse från sidoreflexer. Vinner (eller förlorar) jag nåt på att öka bredden? Jag ska naturligtvis testa men det är alltid kul med förhandstips/ideér...
Jag tycker man gradvis kan flytta högtalarna bredare och bredare tills man upplever att det blir ett "hål" i mitten då flyttar man tillbaka igen, slutplaceringen är kritisk tumstock är oumbärlig, det ska vara på millimetern rätt. Den här länken kan ge en hint, mata in rummets dimensioner och välj högtalare samt stereo läget så får du bra mått att utgå ifrån. http://www.hunecke.de/calculator/hifi/room-acoustics-hifi.htm
Regeln om den liksidiga triangeln innebär att ju större lyssningsavstånd, desto större avstånd mellan högtalarna. Det är väl bara att pröva enligt Adagios idéer.
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
adagio: Har kollat den länken men tack ändå. Jag har alltså tätt mellan högtalarna nu och får riktigt bra och exakt placering på de enskilda ljuden i ljudbilden. Jag är lite rädd för att "munnen ska bli bredare" på sångaren och att de olika ljudens/instrumentens placering inte blir lika distinkt när jag breddar högtalarna. Jag får ge mig till tåls till jag kan prova.
Mycket beror på vilka högtalare man har oxå, triangeln är en bra början att testa med, men den gäller inte alltid.. Men börja där och jobba sedan vidare !!
Hur stor är en symfoniorkester? Hur många medlemmar är det i Iron Maiden? 3 meter lär inte vara något problem om rummet tillåter och din förstärkare kan pumpa på med den effektökning som brukar tillkomma när man ska fylla ett större rum! Du ska nog inte vara orolig för att ha din burkar brett isär så länge som du också anpassar din sittplats därefter...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -