Vilken inspelning av Saint-Saëns 3:e symfoni rekomenderar ni? Jag tycker den symfonin är väldigt bra och en ordentlig inspelning sätter nog fart på basarna när orgeln kommer igång.
Jag skulle även vilja få tag i "dance macabre" (stavning?). Rekomendationer mottages tacksamt.
Tycker att det verkar lite svårt att få tag i den här kompositören över huvudtaget om man inte skall köpa något samlingsalbum. Någon som vet vad det beror på?
En ruggigt bra inspelning av den 3:e symfonin är med Bostons symfoniorkester dirigerade av Charles Munch. Jag har den på en XRCD2-inspelning (JMCXR-0002). Mumma!!!
Letade vidare och tror att det finns ett antal på Skivhugget om man utgår från början av skivnummret. I alla fall hittade jag en skiva med samma innehåll och artister.
Jag har Saint-Saëns i en mycket bra och dynamisk inspelning: BIS CD-555.
Innehåller: Symphony No.3 i tre satser, Danse Macabre Op.40, Bacchanale (från Samson och Dalila), Tre rapsodier sur des cantiqus bretons Op.7 med mustig orgelmusik.
Hans Fagius på orgel, med Royal Stockholm Philharmonic Orchestra. James DePreist som dirigent och Karl-Olov Mannberg som ledare/violin.
Inspelningen gjordes 1992 i stockholms konserthus och i St.Jakobs kyrka.