HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att monobrygga stereoslutsteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:50:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

En del elektroniktillverkare har ju stereoslutsteg med möjlighet till monobryggning i sitt sortiment. En del kan ställas om direkt med ett klick och kabelomkoppling som enda åtgärd. Andra måste skickas till fabriken och modifieras.
Det finns exempel på bryggkopplingsbara modeller från NAD, Accuphase, Classé, Plinius (har jag för mig) och många andra.
Studerar man mätprotokoll, verkar det som att effektreserven ökar betydligt men strömkapaciteten tycks inte påverkas.
Rätt eller fel?
Vad händer med en balanserad konstruktion? Hur påverkas ljudåtergivningen? Har nyligen läst en test i Stereophile av Classé Omega, där dom klart föredrog att köra slutsteget i stereo.
Synpunkter, erfarenheter...någon.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:54:27  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

En del elektroniktillverkare har ju stereoslutsteg med möjlighet till monobryggning i sitt sortiment. En del kan ställas om direkt med ett klick och kabelomkoppling som enda åtgärd. Andra måste skickas till fabriken och modifieras.
Det finns exempel på bryggkopplingsbara modeller från NAD, Accuphase, Classé, Plinius (har jag för mig) och många andra.
Studerar man mätprotokoll, verkar det som att effektreserven ökar betydligt men strömkapaciteten tycks inte påverkas.
Rätt eller fel?
Vad händer med en balanserad konstruktion? Hur påverkas ljudåtergivningen? Har nyligen läst en test i Stereophile av Classé Omega, där dom klart föredrog att köra slutsteget i stereo.
Synpunkter, erfarenheter...någon.

När du bryggkopplar kan man populärt/slarvigt säga att förstärkarkanalerna ser varsin halva av högtalarens impedans. Därmed är förmåga att svinga spänning fördubblad, eftersom spänningen från respektive kanal adderas, men strömförmågan i en kanal är ju densamma som tidigare.

Då ska man dock komma ihåg att impedansen halveras. Det är alltså främst lämpligt att bryggkoppla med strömstarka slutsteg, och/eller impedanssnälla högtalare.

Exempel: en stärkare som ger 2x140 W i 8 ohm och 2x200 W i 4 ohm kommer alltså att lämna 400 W i 8 ohm, bryggad.

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/16 :  18:01:20  Show Profile Send j.persson a Private Message
Just ja, du frågade ju mer.

På en del förstärkare ökar ju exempelvis distorsionen när impedansen sjunker. Detta drabbas man då av i bryggkoppling. I mitt eget fall (2 st NAD 216, bryggade) kan jag inte HÖRA någon förändring av ljudet alls, förutom att spänningskänsligheten ökar med 6 dB och att jag därmed drattar längre ner i det olinjära området på volympoten när jag spelar lågt.

Nu tycker jag om att spela högt, varför jag kör bryggat. (Har provat bi-amp - gjorde vare sig till eller från!)

Hör ingen skillnad trots att högtalarna dippar till drygt 3 ohm. Varje kanal ser alltså drygt 1.5 ohm!

Utgångsimpedansen blir ju högre, eller annorlunda uttryckt dämpfaktorn halveras. Har sällan betydelse. Man kan möjligtvis hävda att kabelns inverkan ökar. Om det är signifikant överlämnar jag till andra att avgöra.

Huruvida balansering medför några bieffekter utöver det ovanstående inser jag inte på rak arm.

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/16 :  18:03:50  Show Profile Send P.P a Private Message
När det gäller ljudåtergivningen så kan den påverkas negativt då impedansen som förstärkaren ser sjunker och den ger normalt då hos ett slutsteg med bipoära trissor en ökad dist.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/16 :  18:04:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det stämmer helt med de mätprotokoll från Classé som jag har kommit över. Vid två ohm upphör effektdubblingen och vid ett ohm inträder ett ras. Impedanssnälla högtalare var det...
Tack!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000