HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabel.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:49:28  Show Profile Send jari a Private Message
Min anläggning består av S.A.T,S.A.T och Dynaudio 1.3se,Är det någon med erfarenheter av denna kombination som kan tipsa om "högtalarkabeln" med synergieffekter.Mvh

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:50:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vad menar du med synergieffekter?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts

Posted - 2002/09/15 :  17:53:45  Show Profile Send jari a Private Message
Med det menar jag exempelvis,en analytisk kabel i en äldre "dämpad" anläggning,eller tvärt om,en ny anläggning,"ljus" i karaktären som tillsammans med en "mörkare" kabel låter utmärkt.Något konkret,Kimber 8tc,som är en analytisk kabel,fungerar mindre bra i min anläggning.Mvh

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/15 :  18:14:38  Show Profile Send ekman a Private Message
om du har SAT skulle jag definitivt rekommendera det märket som hificonsult brukar köra tillsammans med SAT dvs Transparent helst på plus eller supernivå dom kostar 9000 respektive 18000 begagnat förmodligen halva priset dom är lite åt det mörkare hållet men grymt väldetaljerad och fast bas annars kan du ju testa kimbers monocle X eller monocle XL dom är också lite mjukare i ljudet

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/15 :  19:08:14  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by jari

Min anläggning består av S.A.T,S.A.T och Dynaudio 1.3se,Är det någon med erfarenheter av denna kombination som kan tipsa om "högtalarkabeln" med synergieffekter.Mvh

Jag har S.A.T. , S.A.T. och QRS Neptunus. Kör med bi-wirad Supra ply 3,4s eftersom jag inte kunde höra någon skillnad mellan denna och Transparent Ultra.

Nej faktiskt inte. Kan verka konstigt med tanke på hur mycket galla som spytts över Supra och hur många rosor som östs över Transparent.
Kanske beror det på mitt ganska hårddämpade rum, kanske på öronen, kanske på att jag inte förväntar mig någon dramatisk skillnad.

Många andra tycks tro att det måste vara en hörbar skillnad mellan kablar som kostar 1000:- och 28000:-, och då hör dom denna skillnad.

Nej idealet är nog att obekymrat välja en "rejäl" kabel med låg impedans och att satsa de sparade pengarna på akustik och musik.
Inte skall man väl välja så tokiga kablar, om än dyra, så att de fungerar som tonkontroller?!
Tycker jag
/ K

(Har jag råkat pissa i en myrstack nu?)

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:11:47  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Håller med Kajsa. Man får ju en hel del skivor för 27 lök...

Go to Top of Page

Punk
Member

108 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:22:32  Show Profile Send Punk a Private Message
Psyko Akustik på hög nivå

Är det dyrt så låter det bra

Jenving och grabbarna har väl inte snurrat ihop sina kablar på en firmafest direkt....eller vad vet jag

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:26:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Mantra... mantra... mantra... mantra... mantra... mantra... mantra... Mantra...

"Musiken är viktigast, Akustiken är ännu mera viktigare och mest viktigast utav allt är
RG-62 och Seas LTS-högtalarelement"...

... Deja vous! nej fel,- Deja vû!!( skriver alltid fel vilket nu ger A 1st...

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/09/15 21:31:07
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:37:54  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Kajsa, bara för att just du inte hör skillnad så behöver inte alla göra det samma, det är ju olika fårn person till person, kanske inte har tränat dina kritiska öron tillräckligt?

inget illa menat eller nåt..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:55:43  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Håller med Kajsa. Man får ju en hel del skivor för 27 lök...

Ursäkta mig, men det där förstod jag inte... Om saker i anläggningen inte får kosta så kan man ju lika gärna köpa en plaststereo på OBS och köpa skivor för resterande budget...

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:48:23  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Pjotre,

saker får väl kosta, men om man inte hör skillnad på 27 papp, så är det väl ändå bättre att lägga det på skivor.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:53:09  Show Profile Send bubbas a Private Message

Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att sälja SAT och köpa en riktig förstärkare.

Puh, nu får jag väl på pälsen.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:01:36  Show Profile Send Thomas A a Private Message

"Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att sälja SAT och köpa en riktig förstärkare."

Så du menar att en SAT är en låtsasförstärkare, och att man bara inbillar sig att det kommer elektriska signaler från den?

Nu har jag inte hört den men jag tror nog den fungerar.

T

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:02:37  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Robin Fischer

Kajsa, bara för att just du inte hör skillnad så behöver inte alla göra det samma, det är ju olika fårn person till person, kanske inte har tränat dina kritiska öron tillräckligt?

inget illa menat eller nåt..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*

Alltså, jag har försökt höra skillnader. Och försökt, och försökt. Ibland står det klart som korvspad att det blev lite ljusare och mer upplöst med en viss kabel och lite "murrigare" med en annan. Men fem minuter senare kan det låta precis tvärtom. Och vilket är rätt? Skall just detta stycke låta lite ljust eller ej?
Där sitter man som ett fån och vet varken ut eller in. Kanske blir det sämre med den dyrare kabeln, det kan man ju inte veta!
Och ofta är skillnaden obefintlig eller åtminstone så liten att den inte säkert går att höra i en blindtest.

DÄREMOT är det ganska lätt att åstadkomma tydligt hörbara förbättringar genom att lägga samma slantar på högtalare. Och för nästan inga pengar alls kan man åstadkomma ljudförbättringar som inte ens kan åstadkommas med kablar för miljoner. Åtminstone om man har normalt halvtaskig akustik som utgångsläge.

Om sedan någon annan med säkerhet hör tydliga skillnader, OCH dessutom med säkerhet kan säga vilket som är mest korrekt, OCH med gott samvete kan påstå att förbättringen (?) är kostnadseffektiv..
Ja då är det väl bara att följa sitt inre kall, jag skall inte klandra.

Andra saker jag inte tror på är t ex healing, kristallterapi, astrologi, slagrutor ... o.s.v. Men det finns det ju andra som gör. Helt OK så länge de inte försöker lura in andra i träsket.
/ K

PS
Eller är mina öron helt enkelt lite slitna efter många års hifilyssnande? Oövade vill jag nog inte kalla dem.

Och nu ett meddelande till novisen:
Lyssna SJÄLV och skit i vad andra tycker. Det är ju DIN upplevelse det gäller!

Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:35:27  Show Profile Send bubbas a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

"Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att sälja SAT och köpa en riktig förstärkare."

Så du menar att en SAT är en låtsasförstärkare, och att man bara inbillar sig att det kommer elektriska signaler från den?

Nu har jag inte hört den men jag tror nog den fungerar.

Jag hade en SAT i ett halvår, och det var ett stort misstag. Trodde den skulle spela in sig och börja låta bra, med tanke på alla fina recensioner. Men förstärkaren lät bara hemskt hela tiden. Jag tycker inte att den är värd pengarna. De dyrare Bladeliusprodukterna låter betydligt bättre, men jag har aldrig hört någon CD/stärkare från Advantage som engagerat mig. Väldigt kyliga prylar med lite slätstruket ljud.

Kablar blir lite ointressant med en förstärkare som har brister i frekvensomfång (svag bas) och kraftig färgning av ljudet.

Mvh

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:58:37  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vad har SATen för bandbredd, frekvenskurva och dist? Finns det ngn info någonstans på nätet?

T

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:18:47  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:

Jag hade en SAT i ett halvår, och det var ett stort misstag. Trodde den skulle spela in sig och börja låta bra, med tanke på alla fina recensioner. Men förstärkaren lät bara hemskt hela tiden. Jag tycker inte att den är värd pengarna. De dyrare Bladeliusprodukterna låter betydligt bättre, men jag har aldrig hört någon CD/stärkare från Advantage som engagerat mig. Väldigt kyliga prylar med lite slätstruket ljud.

Kablar blir lite ointressant med en förstärkare som har brister i frekvensomfång (svag bas) och kraftig färgning av ljudet.

Mvh

Känns lite som ett slag under bältet om man tolkar ditt svar som "Med din kassa stereo så går det inte att höra om en kabel är bra eller ej."

Om din Amplifix lät så illa som du beskriver måste något annat vara tokigt. Här hos mig låter det mer ofärgat än det mesta jag hört i butiker och på mässor. Och bas fattas ej, det låter naturligt och fylligt med "stor kropp" vare sig det handlar om syntetisk musik eller ståbas, orgel mm.

Nej om din Amplifix lät färgad (!) och basfattig så är det nog hög tid att du börjar grunna varför:
Är dina högtalare helt kass eller står de bara tokigt placerade?
Kan du göra något åt ditt rum?
Borde du kanske besöka konserthuset ibland för att kalibrera hörseln?

/ K, något irriterad över din sista mening

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:26:00  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Vad har SATen för bandbredd, frekvenskurva och dist? Finns det ngn info någonstans på nätet?

Det finns lite info på http://www.bladelius.com/SAT/index.htm
Typ DC-100 kHz +1dB
Mer data och lyssningsintryck kan man leta upp i gamla HiFi-tidningar, den kom, hördes och segrade för ca 2 år sedan.
/ K

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:54:43  Show Profile Send ekman a Private Message
alltså för fan hur många ggr ska vi ha en här debatten??? Jari frågade efter tips på högtalarkablar han frågade inte efter om kvasifysisk skitdebatt om dyrkabels vara eller icke vara och vi har haft den här diskussionen 3000ggr tidigare så VARFÖR skriver ni i denna tråd ni som inte har några tips till honom?? lyssna på musik istället

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:59:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tack,

förstår dock inte riktigt termen DC-100 kHz +1 dB.

T

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:04:26  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ekman,

Han har redan fått rekommendationer. Att prova Transparent och Supra. Resten är upp till jari.

T

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:09:09  Show Profile Send ekman a Private Message
Thomas du tycker inte det är lite fel att dra upp den här tråden för 3000nde gången?
speciellt när det är Jari som frågar som har varit medlem både här och på hifimagasinet riktigt länge han har nog läst både dina mer än lovligt förutsägbara inlägg i ämnet och säkerligen även andras ifrån bägge håll men har ni inget att tillföra i debatten SÅ SÄG FÖR *** INGENTING DÅ det är sjukt hur fort ni drar upp den där debatten så fort någon nämner ordet kabel kan ni inte bara vara tysta om ni inte har något att komma med eller om ni känner för att repetera era slagord ännu en gång så skriv en bok eller något

GE JARI TIPS ELLER VAR TYSTA OCH HÅLL ER TILL TRÅDEN

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:28:57  Show Profile Send mag a Private Message
Tipps köp EKK kabel (vanlig el sladd) eller nån annan billig kabel. Låna sen hem lite dyrare kablar som butekerna rekomenderar och prova hur stor skillnad det är. Byt några gånger i mellan kablarna för att försäkra dig om att det första intrycket stämmer. Testa blint om du är osäker (kan vara kul att göra ändå).

//Magnus
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:31:06  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ekman,

jag har inte sett jari förr, varken här eller på Hifimagasinet. Inte heller kan jag veta att han läst mina inlägg.

Om någon ger rekommendationer om Transparent eller Kimber (du i detta fallet) kan väl någon annan ge rekommendation om ex Supra. Var ligger felet i det? Varför ska det bara rekommenderas Transparent och Kimber? Hör han skillnad mellan Transparent, Kimber och Supra, köper han den som låter bäst. Hör han ingen skillnad, kan han köpa den som är billigast, dyrast, snyggast, häftigast, längst, kortast eller whatever reason. Jag bryr mig inte. Men om han inte får något alternativ att jämföra med, hur kan han då välja?

Har f.ö. inte rekommenderat någon kabel, utan bar frågat om vad han menade med synergieffekt. Vissa högtalartillverkare räknar in kabelns bidrag i konstruktionen (ex Carlsson, Ino tror jag). Vissa förstärkartillverkare också (ex Naim). Nu verkar det inte vara så i detta fallet.

Den enda rekommendationen jag gav i denns tråd är att om man inte hör ngn skillnad på 27 papp så kan man köpa skivor istället. Det tycker jag är en rimlig rekommendation.

Resten av tråden handlar om SAT. Alltså, ingen kabeldebatt från min sida i denna tråd.

T

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:36:52  Show Profile Send ekman a Private Message
nu var mitt första inlägg inte riktat till dig heller thomas utan mot dom som alltid drar upp det hela man hör ingen skillnad mellan olika kablar debatten självklart kan du tipsa om supra

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/16 :  07:07:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
För det första; SNÄLLA håller er till ämnet i tråden!! DVS frågar Jari om högtalarkablar så diskuterar vi högtalarkablar.

För det andra; när det gäller dyrare hifi prylar så gör ni samma misstag som så många andra. Ni tittar omedvetet ner i den egna plånboken och konstaterar att kabeln kan bara inte vara värd 27 tusen till. Alternativt att ni utgår från ert eget intryck av kabeln och sen tittar ni ner i plånboken och tror er veta att de skillnader ni hör i ljudet inte är värt de 27 tusen kronorna. DVS det är ERAN plånbok som styr eran rekomendation om kabeln är bra eller ej. Det är som sagt ett klassiskt misstag och naturligtvis en fälla lätt att gå i. Men jag kan ju inte sitta tyst och se på när ni gör om det gång på gång. Det absolut värsta jag vet är när en recensent på en tidning uttalar sig om en produkts prisvärdhet... För det handlar ju fortfarande bara om vad HAN tycker är prisvärt och då relaterar han ju det till SIN plånbok och inget annat...

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000