Author |
Topic  |
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 07:53:17
|
quote: Originally posted by bubbas
Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att sälja SAT och köpa en riktig förstärkare.
Puh, nu får jag väl på pälsen.
bubbas har ngn slags hybris tror jag... jag har rätt ni andra puckon som köpt amplifix å trivs med den har fel typ...visst med lite tungdrivna högtalare är basen lite vek...å det är klart att det får väl räknas som en färgning... det hade ju varit intressant då om bubbas hade kunnat rekommendera en "riktig" förstärkare..kanske linn???
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 08:02:40
|
""Ledsen att behöva säga det, men det bästa du kan göra är att sälja SAT och köpa en riktig förstärkare.
Puh, nu får jag väl på pälsen.""
Du kan få ett hänglås på din signatur. Dylika korkade uttalanden undanbeder vi oss. Berätta hur produkten låter och i vilket system den låter så och ha gärna åsikter. Men detta var något annat.
Angående synergieffekter så är det ett av de mest välkända fenomenen som finns att somlig elektronik passar dåligt ihop liksom olika kablar. Vad som avses med synergieffekter vet Thomas A mycket väl och ekman går som väntat i taket eftersom han vet att Thomas A vet......
Så boys, denna gamla sura byk kan vi.
I anläggningar under en miljon så blir det mesta kompromisser i ljudkvalitet och ljudkarakteristika. Jaris anläggning är ju en god blandning i mina ögon och naturligtvis behöver han prova flera kablar och låta öronen avgöra. Det man kan försöka med är kanske att avråda från vad man tror är olämpliga kablar för att ta ned antalet val en smula.
Själv avråder jag bestämt från EKK som ett exempel. För det har jag provat själv flera gånger, mest till basen. Harmonic Tech är en annan kabel jag nog tar bort just i Jaris kombination.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 08:09:26
|
jari, Van den Hul är en prisvärd kabel med ok ljud i, men ngn MIT/Transparent skulle jag rekommendera..
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 09:11:06
|
quote: Originally posted by jari
Min anläggning består av S.A.T,S.A.T och Dynaudio 1.3se,Är det någon med erfarenheter av denna kombination som kan tipsa om "högtalarkabeln" med synergieffekter.Mvh
låter som ett klockrent fall för kimber 8tc. tror den skulle smälta in snyggt i dit system.
sayonara |
 |
|
bubbas
Member

57 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 10:49:17
|
quote: Originally posted by Kajsa
Nej om din Amplifix lät färgad (!) och basfattig så är det nog hög tid att du börjar grunna varför: Är dina högtalare helt kass eller står de bara tokigt placerade? Kan du göra något åt ditt rum? Borde du kanske besöka konserthuset ibland för att kalibrera hörseln?
/ K, något irriterad över din sista mening
[/quote]
Jag jämförde med olika försärkare (både rör och SS) och SAT har tunnare bas än "kamrater" i samma prisläge. Har även använt olika högtalare, ingen under 20000-kr-klassen. Provat olika rum. SAT är bra på några saker, det medges, bl.a. dynamik. Men det motiverar inte priset. F.ö. jag var lika förvånad som du. Mvh.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 10:54:06
|
Sladd,
"synergi" är i min tankevärld (även om den kan vara fel) något som blir större, starkare, mer tydligt än de enskilda komponenterna för sig. Alltså 1+1 är >2.
Med synergi i detta fallet menades något som blir mindre än 2, vilket alltså är motsatsen. Frågan var alltså otydlig skulle jag vilja säga.
Det finns kablar som skiljer sig i högsta diskanten, därav skulle man kunna klassa dem som mörka eller ljusa om man vill.
Vill man ha en "mörk" kabel (dvs en som rullar av rätt tidigt), kan man ju kika på en Linn K20, Naim kabel, eller en tjock kabel som ex Krell "The Path". Eller en kabel med "låda" som innehåller komponenter som rullar av HF.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 12:03:38
|
Att hjälpa en kille i kabelval låter sig säkert göras utan alltför snäva krav på definitioner....
Kablar "låter" väldigt olika och huvudsaken är ju att den kabel man väljer passar det egna systemet så bra det låter sig göras med den budget man har.
"Det finns kablar som skiljer sig i högsta diskanten, därav skulle man kunna klassa dem som mörka eller ljusa om man vill."
Man kommer olika långt i sitt lyssnande och hämmas måhända av olika saker men kablar är olika på väldigt många mer områden än avrullad diskant. Kablar med låda gör andra saker än rullar av diskanten (om någon hör avrullningen så högt upp i registret som vi talar om här). Eller är det verkligen enda orsaken att t ex LTS har en låda på sin nya specialkabel?
Låt de hifiintresserade lyssna fram sina anläggningar vilket enligt mitt högst personliga förmenande är det bästa sättet att görat på. Sedan hur viktiga de ingående komponenterna är i förhållande till varandra är en annan femma. Men att kablar kan klassas som "ljus" eller " mörk" - och i huvudsak bara detta (?) - efter sin ev avrullning i diskanten är en grov förenkling. Dessutom ganska felaktig enligt min erfarenhet.
Fast vi behöver inte vara överens, som vanligt. 
Tittar man på kabelvalet till våra respektive CD-spelare så har vi väl nästan det diametralt mest motsatta förhållandet på forumet...  
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 12:39:39
|
Sladd,
Där håller jag med. Att vi har helt olika kablar till CD spelaren alltså.
Jag förespråkar istället ex. absorbenter för att "trimma" ljudet i anläggningen.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 12:53:41
|
Kablar är snyggare än absorbenter!

Den som söker han letar |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:00:56
|
quote: Originally posted by Pjotre
För det första; SNÄLLA håller er till ämnet i tråden!! DVS frågar Jari om högtalarkablar så diskuterar vi högtalarkablar.
För det andra; när det gäller dyrare hifi prylar så gör ni samma misstag som så många andra. Ni tittar omedvetet ner i den egna plånboken och konstaterar att kabeln kan bara inte vara värd 27 tusen till. Alternativt att ni utgår från ert eget intryck av kabeln och sen tittar ni ner i plånboken och tror er veta att de skillnader ni hör i ljudet inte är värt de 27 tusen kronorna. DVS det är ERAN plånbok som styr eran rekomendation om kabeln är bra eller ej. Det är som sagt ett klassiskt misstag och naturligtvis en fälla lätt att gå i. Men jag kan ju inte sitta tyst och se på när ni gör om det gång på gång. Det absolut värsta jag vet är när en recensent på en tidning uttalar sig om en produkts prisvärdhet... För det handlar ju fortfarande bara om vad HAN tycker är prisvärt och då relaterar han ju det till SIN plånbok och inget annat...
----------------------------------
If you tolerate this, then your children will be next…

Usch Sladd vad du generaliserar! Har tittat i plånboken i dag, har råd att köpa "snören" för pengarna. Köper dock hellre något annat meningsfullt som t ex en pickup, en bättre pickup leder till "hörbara" tydliga skillnader som alla hör, dvs mer "välljud" för pengarna. Att rekomendera Jari att lägga ned 27000 kr på Jaris relativt enkla "billiga" anläggning är att bedra honom. Relevantare prisklass är väl kanske 5- 10000kr även detta är väl på gränsen att vara vettigt tycker jag. Mvh Kenth
|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:03:35
|
?????

|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:06:53
|
vem har rekommenderat honom att köpa för 28000? nja, snarare 2-3 tusen..
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:13:11
|
quote: Relevantare prisklass är väl kanske 5- 10000kr även detta är väl på gränsen att vara vettigt tycker jag.
Om du läser tråden från början finner du att Ekman just förslog begagnade Transparent i just dessa prisklasser.
Sen drog Kajsa in Transparent Ultra i disskussionen och jämförde dem med Supra Ply, där startade debatten om dyrkabel.
Rådet till stackars Jari kvarstår, med en kabel i prisklassen kring begagnade Transparent Super.

|
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:14:37
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
En som läst HELA tråden... TACK Robin! 

|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:32:40
|
quote: Originally posted by Sten

Den som söker han letar
å blondiner är snyggare än brunetter...
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 13:54:45
|
quote: Originally posted by drgreen
quote: Originally posted by Sten

Den som söker han letar
å blondiner är snyggare än brunetter...
Inte! Fast det var kanske lite för OT! 
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:00:48
|
hm..jag är ju gift med en brunett...å hon är jävligt snygg..vad jag menar är att det beror ju på vilka kablar å vilka absorbenter..min fru (brunetten) gillar t.ex inte mina MIT kablar så värst mkt..
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:04:47
|
Hmmm, denna tråd är mer vilsen än vanligt tror jag. Kan det bero på Pjotres berövliga fäktande gubbe?
Den tycker man ju annars skulle säkerställa att förväxlingar undveks... 
 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:11:30
|
Själv är jag gift med en snygg blondin och hon har inget emot utseendet på mina Supra Ply 3.4/S. Svaret till Jari är alltså: Skaffa en blondin och Supra kabel så får du en fin kombination.

Den som söker han letar |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:24:00
|
quote: Originally posted by Robin Fischer
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Tja!
Vad skall man säga jag hade väl lite bråttom idag. Klart att det handlade om begagnade kablar som förut kostade 28000kr, tror dock inte att man kan få dessa för 2- 3000 kr. När Sladd är inblandad kostar det allra simplaste tårtsnöre multum. Får väl läsa lite bättre nästa gång. Mvh Kenth

|
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:34:53
|
Ja, varför allt detta tjafs... Någon frågar om kabelrekommendationer och det slutar med en massa strunt samt någon som t o m påstår att han lika gärna kan slänga pengarna i sjön för nån större skillnad ska han då inte räkna med att höra. Jag håller inte med om detta alls.
Många kablar har passerat i mina anläggningar genom åren, både billiga och dyra och jag tycker att framförallt högtalarkablarna har utvecklats mycket positivt de senaste åren. Har de senaste veckorna lyssnat fram kablar till mina Monitor Audio Silver 8i. Supra, Tara Labs, Nordost, Audioquest samt Van Den Hul kablar hade jag tillgång till denna gång i olika prisklasser. Har inte riktigt ork att beskriva karaktären på var och en av alla dessa kablar men skillnader kan jag verkligen lova att det var. För min del fastnade jag för Audioquest kablar allra mest som alltid hade en neutral karaktär med mycket detaljer utan att bli överanalytiska som vissa andra (Nordost t ex) men detta är ju en smaksak. Van den Hul och Supras kablar var generellt också bra och många kan nog nöja sig med t ex PLY 3.4. Dessa är iallafall ett stort steg upp från de vanliga enklaste kablarna.
Av Audioquest kablar lyssnade jag på Type-4, CV4, Slate och Bedrock. Jag kan bara säga att Bedrock är en helt suverän kabel, 390:-/m kanske inte kan anses billigt men den är så ren och musikalisk så man bara blir sittande. Hade jag högtalare i klass med Dynaudio Contour skulle jag definitivt inte nöja mig med några enklare kablar än t ex Bedrock. Snarare ta ytterligare ett steg upp eller två. Det är en ljudmässigt stor skillnad mellan kablar på denna nivå mot billigare kablar. Rekommenderar lite lyssning på AudioQuest kablar.
|
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 17:10:42
|
Majen: Tårtsnöre?? Finns det olika kvaliteter, hade jag ingen aning om 
 |
|
aaight
Member

208 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 19:15:52
|
Jag rekomenderar AcousticZen Satori. Har iofs inte hört den i ditt system men i mitt är den super. Kostar ca 9 bloss men det går att pruta ner ;) Bättre än betydligt dyrare Transparent snören anser jag.
some play hard to get, i play hard to want |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 20:33:45
|
Jag rekomenderar ett glas gott vin eller en god singel malt. Det gör hifi-kvällen ännu lite trevligare och då låter det genast bättre också 
|
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 20:55:44
|
quote: Originally posted by sladd
Majen: Tårtsnöre?? Finns det olika kvaliteter, hade jag ingen aning om 
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Hej Sladd!
Tårtsnöre finns i både plast och pappersutförande! Vad tycker du t ex om att en koppartråd blir virad runt dessa? Mvh Kenth

|
 |
|
Topic  |
|