Author |
Topic  |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 23:55:33
|
Hej på er, har ställt exakt samma fråga på www.dvdforum.nuoch www.minhembio.com men tyvärr inte fått ngn hjälp än, så jag är väldigt tacksam om ngn kan hjälpa mig här istället....
Av en ren slump halkade jag in på detta forum och blev med ens lycklig av att se en massa signaturer från hifimagasinet.com... Kul att läsa era tankar och funderingar igen. Vad hände egentligen med hifimagasinet? Tröttnade Helje eller? /rickard
Ok, detta har ju diskuterats och jag är helt med på hur jag ska gå tillväga med volym och kalibrering osv. MEN...
min NAD har ju möjligheten att man kan ta bort byglarna mellan för och slutsteget och därmed utnyttja enbart slutstegets kraft med fördelelen att slippa dubbla försteg i signalvägen.
(Nog för att man är lat och helst vill slippa pilla med volymen, men jag ser även scenariot när man har kikat på film, och en timme senare, UTAN att ha vridit ner volymen slänger på en vinyl och högtalarkonen slår hål på fronttyget.....)
Problemet som jag ser det är om jag vill ha båda förstegen inkopplade samtidigt(med ngn skum dubbelkontakt av schysst kvalisort) och missar tex att stänga av cd´n när yamahan börjar sända... vad som händer då? Eller, ännu värre, om det är kopplat samtidigt skickas ju signalen från den ena preouten till slutsteget men även till den andra preouten. Iåfs är det väl relativt låga signaler, men ingång mot ingång låter som om det inte är gjort för det. (och då tycker jag ändå att homosexualititet icke är ngn styggelse)
Slutsats: När man sitter där på TVgolvet med alla prylar renrakade från kablar och kliar sig i huvudet får man ställa; Möjligen bättre ljud och slippa ratta volym, men med risk för att spränga halva stugan i luften MOT Möjligen sämre ljud (med två i försteg i signalvägen), behöva krypa fram till NAD´en och ratta volym vid varje TV-session, men kunna åka hemifrån i godan ro utan att riskera att ens flickvän ska vara framme och se på Moulin Rouge och lyssna på Stefan Sundström samtidigt. PLUS att det bara är att trycka i en kabel och sätta sig i soffan utan att behöva fixa med ngn splitter.
Rasans tacksam för funderingar, erfarenheter, slutsatser, tips och annan information.
/rickard
Tilläggas bör kanske att jag ej innehar ngn 630 pga min ekonomi, men planera kan man...
|
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 23:57:24
|
Uuuu vad fult det blev... Men det får ni stå ut med, tar förmodligen en evighet att räta till det.
/rickard |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 00:08:59
|
å herre...det där var rörigt...hur stor är skillanden mellan förstegen i dessa stärkare?
om NAD är väsentligt bättre så är mitt tips att köra från Yamahans preout in i nån vanlig ingång på NAD, ljudförsämringen blir inte alls stor...sen får du kalibrera med volymen på nad så att det blir rätt...ingen risk att spränga några högtalarkoner om du är försiktig...
fan så mycket enklare om tillverkarna kunde skippa den där sketna bygeln och ha en knapp istället där man kan välja integrated/separate som finns på alla vettiga äldre förstärkare(min)...bygel är en amatörlösning som borde tas bort...men sparar säkert några ören vid tillverkningen och vi får ytterligare en trevlig hifiparameter att leka med då den ska ersättas med nån jävla kabelstump...ibland blir jag matt   
|
 |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:14:19
|
hrm... eh.. jo jag vet att det blev lite rörigt....
men som sagt för att försöka förtydliga lite, så i min "lowclass" anläggning så är jag fruktansvärt nöjd med ljudet genom min NAD. (när jag LYSSNAR på musik, lyssnar jag på vinyl, och när jag bara har musik på rullar NAD-växlaren eller tillochmed några mp3:or, och då kvittar det vad som låter, bara det låter...)
Men dilemmat är hur många slantar jag kan få ut för NAD´en... Jag tror inte det är så många nu för tiden och då står man där med några få tusenlappar i handen och en hyffsad stärkare mindre... Och då har jag bytt ner mig känns det som. Tänkte utnyttja väljudet i NAD´en när man vä har den, men ändå göra det bekvämt för sig.
Men huvudfrågan är igentligen huruvida det går att koppla in två försteg till samma slutsteg och vad otrevliga saker som kan hända om något går fel...
ja ja, det här blev ju inte mindre rörigt ser jag nu... borde kanske gå en lärasigskrivakortfattatochinformativt-kurs.
/rickard |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:21:52
|
Hmm. Kan man inte koppla NAD Pre out - > AV receiver L/R Pre in - > L/R Main out -> NAD Main in. Om sådana kontakter finns på AV recievern.
Koppla vinyl och CD på NADen. DVD, Video och TV till AV recievern. Recievern torde då inte påverka det som spelas på NADen och tvärtom.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:27:58
|
Det du inte kan göra är att bara koppla ihop utgångarna från förstegen till samma ingång på slutsteget, utgångarna kommer då att belasta varandra (t.ex. om den ena inte har signal så kommer den att vilja belasta den andra som har signal till noll o.s.v.)
Det enklaste hade nog varit en liten switch som kopplar om signalvägen, om du är hemma på att löda så går det enkelt att fixa med t.ex. en dubbel vippbrytare. (annars borde det finnas att köpa färdigt)
Oj, blev visst lite DIY här... |
 |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:31:15
|
Ojoj... det var tänkbart, en massa kabeldragande blir det men...
Yamahan har ju 5.1ingång för dvd-audio&dyl. och då ska den bara släppa igenom signalen om jag förstått det rätt... Isåfall trycker man på 5.1knappen och då borde det "rinna" igenom Ýamahan...
Eller, eller... näe jag är nog för trött... Men tackar ödmjukast för den tanken, återstår bara å se om det fungerar..
/rickard |
 |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:34:37
|
Tack Norman, jag antog nästan det, men ville ändå ha tanken i huvudet, men nu låter jag den rinna ut..
Tänk vad lätt det hade varit om man "bara" hade varit dedikerad till antingen film, eller musik...
/rickard |
 |
|
|
Topic  |
|