Jag har köpt stooora "kromade" konsoller på Bauhaus och sen gått till min lokale glasmästare och måttbeställt en tjock glasskiva. pris ca 500kr tillsammans. Med lite puckar emellan når man relativt bra dämpning .
Precis, hyllplanen borde var minst 5cm djupare. Så jag gick oxå till glasmästaren. Lämnade in Hifi-klubbens orginalglas och beställde exakt likadana: rökfärgat,armerat(det ska ju tåla en del) slipat och borrade hål men 50mm djupare. Funkar perfekt men kostade 500:-/glas.
Bara fäst konsollerna ordentligt i väggen, sen lägger du puckarna mellan denna och glasskivan.
Konsollerna är 40 cm långa och skivan är ungefär detsamma. Skivan måste ligga en bit ut för att sladdarna ska gå ner bakpå.
Skivan är ca en cm tjock och kostade knappt 200 kr med avfasade kanter, prisma-liknande slipning typ.
Inga problem med hållfastheten då skivan inte belastas mitt på, utan vikten av anläggningen går genom fötterna som står ovanpå puckarna. Det enda som behöver vara starkt är vägginfästningen .
Big-olle ! 200 kr för en sådan glasskiva. Är det ett normalt pris för såpass tjockt glas ? Vad är måtten i övrigt ? Jag har också funderat lite på att bygga med glas. Men jag har fått för mig att glas i dom tjocklekarna var svindyrt...