Author |
Topic  |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 00:40:39
|
I min laborativa ungdom etsade jag kretskort med hjälp av sådant pulver och spritpenna, nu är fråga, blir det ett fullgott resultat att göra på detta viset?
Sånt man kan köpa på clas ohlsson, etsningssett, eller kan man göra kretskort på andra vis.
det rör sig om mkt enkla kretskort.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:00:06
|
Har aldrig testat det men det kanske duger vid enkla kretskort som sagt..
Om man vill göra mer komplicerade så funkar det bra (tycker jag) att köpa kort med ett fotoskikt som man belyser med uv ljus genom en overhead som man kopierat banorna på (man brukar få köra med dubbla overheadfilmer för att det skall bli tillräckligt svart). Sedan framkallar man kortet (fotoskiktet försvinner där det har blivit belyst) och etsar det. Kan bli riktigt bra om man har en bra kopiator/skrivare att skriva ut banorna med. |
Edited by - norman on 2002/09/17 01:01:36 |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 01:30:57
|
Och allt detta kan man köpa på Elfa då
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 09:03:15
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
Och allt detta kan man köpa på Elfa då
Jepp. Men du borde se dig omkring efter andra företag som också säljer sådana prylar, eftersom ELFA är dyrast på det mesta.
Kolla in Bejoken, Kjell&Co, RS, Trimlog, ElektroBygg osv
/Marcus
Mmmm... kaffe... |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 10:18:33
|
Hej! Skippa det där med ljuskänsliga grejer, om du inte har ett mörkrum vill säga. Jag använde "gnuggisar" och kurvtejp, den där pennan gillade jag aldrig...har du en liten stativborrmaskin också? mvh
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 11:09:04
|
JAG HAR ETT MÖRKRUM!
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 11:21:48
|
quote: Originally posted by Zombie
Hej! Skippa det där med ljuskänsliga grejer, om du inte har ett mörkrum vill säga. Jag använde "gnuggisar" och kurvtejp, den där pennan gillade jag aldrig...har du en liten stativborrmaskin också? mvh
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Man behöver inget mörkrum (jag har alltid fixat korten i normal belysning), korten är känsliga för uv ljus så det tar ett bra tag för dom att bli förstörda i vanligt ljus i ett rum. Det enda man behöver är en uv-lampa. |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 11:26:02
|
Finns det andra sätt att tillverka kretskort på? Hur gör de på. t.ex. eriksson?
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 11:42:35
|
quote:
Finns det andra sätt att tillverka kretskort på? Hur gör de på. t.ex. eriksson?
De skickar iväg layouterna till någon som tillverkar dem!  
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:02:10
|
fantastiskt, aha    
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:21:34
|
P.P etsar på normalt sett. Först så görs en utskrift på overhedfilm (har testat både med laser och bläckstråle och det fungerar rimligt väl med båda varianterna) i dubbel upplaga. Dessa läggs på varandra för att få en tätare svart yta. Fukta lite lätt imellan de båda filmerna så sitter de ihop. En liten varning är på sin plats. P.P slickade på overheadfilm för bläckstråle och det smakade så äckligt att P.P inte gör om det för mindre än en ansenlig summa pengar! Andra metoder för att väta filmerna anbefalles då! Sedan, när man har en bra film, så dras den skyddande blåa utan bort från laminatet och filmen läggs på och över det så används en bit plexiglas för att trycka ner filmen emot laminatet. Plexi är bättre än vanligt glas för de är mer UV-genomsläppligt om P.P minns rätt från fysiklektionerna. Det fungerar dock med glas också men det bör vara tunnt. Därefter exponeras laminatet med ett vanligt solarium på kanske 5-10cm håll och 4minuter. När det är färdigt så åker laminatet ner i framkallningsvätskan och juxas runt där i kanske 20-30sekunder innan det tas upp och sköljs av. Därefter doppas det ner i etsvätskan och får ligga där till det är färdigt. Omrörning är väldigt lämpligt att ha! Efter avsköljning så borras hålen med en vanlig borrmaskin som sitter i ett stativ. Resterna av fotoresisten tas bort med t-röd lagom innan lödningen kommer igång...
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:54:47
|
Det behövs inget mörkrum för att jobba med fotoresist kort jag brukar göra det i köket, med hjälp av en glasskiva och ett UV rör köpt på tema elektronik som jag byggt egen armatur till. Ericsson lämnar bort korten till en mönsterkort tillverkare dom som gör dom använder en mera avanserad foto teknik kommer ej ihåg exakt hur, var på besök för många år sedan på en sådan fabrik här i göteborg. borrning har dom en maskin som borrar alla hålen på en gång. det var ännu mer avancerat med multilayer kort. fick även reda på vilket man borde tänkt på med lite kemi kunskaper att förtenta mönsterkort blir svårare att löda i när dom blir gamla för det bildas brons. så mönsterkort är en färskvara.
Mikael
|
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:02:16
|
Lite kurisa och kanske lite offtopic
Skulle tippa på att Ericsson och de flesta stora företagen använder sig av Mentor Graphics (säkert felstavat) där man kan konstruera i princip-hur-många-lager-som-helst-kort. Sedan när allt är klart konstruerat i datorn så väljer man vad det är för något som skall tillverka det. Då skräddarsyr detta program en fil, för just en specifika maskinen som skall tillverka, denna filen berättar vart maskinen skall borra hur stort borrhål dimensionerna på kortet, hur ledningarna går osv.
Ett riktigt höjdar program men MYCKET krånglig hiarki (säkert felstavat).
Mvh Tobias |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:45:52
|
Penna, njae, tveksamt.
Eagle, japp. Demoversion tillåter bara små kort. Den som vill ha "nyckel" så att programmet blir till fullversion kan maila mig. Jag leverar bara det som redan finns att hämta på nätet. (Är det olagligt att ta ner saker fråm nätet?)
Jag kopierar layouten med bläckstråleskrivare till kopierpapper (ritningspapper) se sida How to make really really good homemade PCBs Alltså inte overheadfilm i mitt fall. Efter lite trixande med belysningstider så går det OK.
FlintMail |
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:59:23
|
För den som gör sina egna layouter men inte orkar etsa eller om man vill ha snyggare kort med fler lager, mm, så kan jag rekommendera följande företag:
http://www.olimex.com/pcb/index.html
/Marcus _________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:22:50
|
quote: Originally posted by Flint
Penna, njae, tveksamt.
Eagle, japp. Demoversion tillåter bara små kort. Den som vill ha "nyckel" så att programmet blir till fullversion kan maila mig. Jag leverar bara det som redan finns att hämta på nätet. (Är det olagligt att ta ner saker fråm nätet?)
Jag kopierar layouten med bläckstråleskrivare till kopierpapper (ritningspapper) se sida How to make really really good homemade PCBs Alltså inte overheadfilm i mitt fall. Efter lite trixande med belysningstider så går det OK.
FlintMail
EN sanning med viss modifikation  Det finns annat också Sorry FLINT jag kunde inte låta bli 
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:49:43
|
Bäste EAR som skrev quote: EN sanning med viss modifikationDet finns annat också Sorry FLINT jag kunde inte låta bli
Givetvis undantaget när jag får hjälp av experter som dig. Det vet du, men eftersom inte alla kan räkna med den ynnesten så ville jag inte reta våra medforumister. Du är proffs.
FlintMail |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 20:39:48
|
Tack Flint Det är du också,dessutom mycket mer än vad jag någonsin kommer att bli på ditt område.MVH/Mats
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:20:29
|
EAR
Samarbete är nyckeln till världens problem. Vi har förstått det. Vi har nytta av det båda två. Schyst känsla. Ger styrka.
FlintMail |
 |
|
OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:40:24
|
http://www.jetronic.se/index.htm
har inte testat dom * Etsning och borrning av enkelsidigt kretskort Ets-E95x75 Etsning och borrning av kretskort max 95x75mm inkl. kort st 100kr Ets-E95x155 Etsning och borrning av kretskort max 95x155mm inkl. kort st 150kr Ets-E225x155 Etsning och borrning av kretskort max 225x155mm inkl. kort st 250kr * Etsning och borrning av dubbelsidigt kretskort Ets-D95x75 Etsning och borrning av kretskort max 95x75mm inkl. kort st 150kr Ets-D95x155 Etsning och borrning av kretskort max 95x155mm inkl. kort st 200kr Ets-D225x155 Etsning och borrning av kretskort max 225x155mm inkl. kort st 325kr
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:53:17
|
Det var billigt! Det verkar ju enklare än att göra själv (nu har p:p inte kollat länken så det kan finnas andra förbehåll). 6500:- har P.P betalat tidigare för 33st 100x100mm enkelsidiga kort. Nja korten har varit ickerektangulära men yttermåtten har varit sådana.
|
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:41:10
|
Verkar vara vanlig hobbyetsning men det kan ju vara bra ändå.
Fördelen med Olimex är ju att man kan få sitt kort dubbelsidigt, genomplätterat, grönmaskat och screentryckt för bara $26!
/Marcus _________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
|
Topic  |
|