Author |
Topic  |
Barf
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 08:28:17
|
Hejsan!
Eftersom det finns en hel del hifinissar så tänkte jag att en del av er måste spela oxå, eller?
Efter att ett längre tag endast haft tillgång till akustisk gitarr är det nu läge att införskaffa en el-gitarr. Gitarren jag tittat på är en ESP Horizon Custom alt nån lite bättre Fender-modell, Stratan såklart!
Kom gärna med tips på gitarr och förstärkare, prisintervallet ligger på mellan 20'-25'. Musiken som skall spelas är väldigt varierad, allt från Clapton till Metallica, så tipsa på!
/Mvh Peter
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 08:41:51
|
Kolla på något gitarr-plank! www.gmf.se
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
jolotjka
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 08:57:47
|
Ett budget-tips kanske?
Hitta en gammal Tandberg-bandspelare. Finns i källaren på de flesta skolor... Modell 82 är lämplig, då den har tele-anslutning. En alldeles utmärkt gitarrförstärkare, speciellt om man gillar skitigt bröötigt Neil Young-aktigt sound... Har använt min som enda "hemma"-stärkare i ca. 8 år.
/david å |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 09:04:24
|
köp en fender jaguar. den är så satans snygg. köp en gibson lespaul custom. den är så satans skön att spela på. köp en danelectro om du vill ha ngt prisvärt och för att de har så coola färger.
bland stärkare finns bara ett alternativ. fender twin reverb.
sayonara |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 10:10:31
|
Per
quote: bland stärkare finns bara ett alternativ. fender twin reverb.
Om man gillar att skära glas ja (delvis skämt). Elaka bestar med mycket topp.
FlintMail |
Edited by - Flint on 2002/09/17 10:11:03 |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 10:40:21
|
Om det en GITARR du ska ha så finns det bara en modell..
Se nedan...
//Pipstopp, Rörglöd och en skev Fender Telecaster...\\ |
 |
|
Barf
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 10:49:53
|
Jo tack, utseendet på Telecastern är det absolut inget fel på, däremot vet jag inte hur det står till med spelbarheten, har för mig att den är lite "slö"?!
Jag ska såklart testa en hel del gitarrer men det vore fint om man kunda få fram ett par st av intresse...
Vilken Strata är det man ska ha? Vad skiljer dom åt?
Vad tycker ni förresten om Mesa Boogie?
/Mvh Peter
|
 |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:50:43
|
Finns det ens nån annan stärkare än Marshall som är värd att nämna? |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:59:48
|
Telecaster slö?
Nah, det vill jag inte påstå, men det är väl bara att riva i några andra mickar i den så kan du få så mycket Van Halen-klös som helst.. 
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:04:43
|
Hejsan Barf,
Tycker inte om ljudet från Telcastrar...Lite för hårt och framträdande mellanregister!
Kul att Mesa Boogie gör gitarrförstärkare. Vad jag har förstått är det DET dom gör, sen blev det lite hififörstärkare vid sidan om, som visade sig vara mycket, enligt utsago...
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
'Cause anyone can start a conflict It's harder yet to disregard it I'd rather see the world from another angle We are everyday angels - Jewel, I'm Sensitive
|
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:10:30
|
quote: Originally posted by Per
bland stärkare finns bara ett alternativ. fender twin reverb.
Det finns många fina stärkare, men twin reverb är nog också en av mina absoluta favoriter.
|
 |
|
Barf
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:45:13
|
Man får tacka för alla svar ..
När jag sa att telecasterna var "slö" så menar jag förstås halsen och uppbyggnaden, den uppmuntrar inte till nåt "snabbt" spel om man säger så 
Jo, Mesa Boogie får enligt press och musiker väldigt bra omdömen, är det ingen som innehar en sån?
|
 |
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:07:13
|
Jag har byggt om en Marshall JMP 50W till Mesa Boogie. en kompis "gammal kurskamrat från el-tele" har en Mesa Boogie lead gitarristen i mary beats jane använder en mesa boogie på första (eventuellt enda) plattan dom gjort den dom fick grammy för. föredrar ljudet från Mesa jämfört med Marshall. Fender twinn reverb är inte dum heller. sedan gillar jag gamla 50 tals gibson stärkare. mina favoriter är 50tals stärkarna. och gretch gitarrer.
Mikael
|
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:11:34
|
Jag tycker att inget slår en äkta Strata, Made In USA (inte de Mexicanska eller Koreanska). Vilken stärkare beror ju så mycket på musikstil. Är det den hårdare skolan så gillar jag Mesa Boogie och Soldano. Snackar vi lite mer jazz och blues föredrar jag Fender, t.ex. gamla Super Reverb, eller varför into en ´59 Bassman som SRV lyckades så väl med. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:00:42
|
KC
quote: Jag tycker att inget slår en äkta Strata, Made In USA (inte de Mexicanska eller Koreanska). Vilken stärkare beror ju så mycket på musikstil. Är det den hårdare skolan så gillar jag Mesa Boogie och Soldano. Snackar vi lite mer jazz och blues föredrar jag Fender, t.ex. gamla Super Reverb, eller varför into en ´59 Bassman som SRV lyckades så väl med.
En fråga. Har du provat allt du nämner? Jag tvivlar. Berätta.
FlintMail |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:08:29
|
Robis
Kolla vad som döljer sig bakom min mailadress så förstår du vad min favoritgitarr är. Jag tror att jag med åren är inne på min tionde, blandat med ett antal Strator och Gibson. Å du, dom är inte skeva utan trimmade till max.
FlintMail |
 |
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:34:49
|
Hej Flint
Nä, min är väl inte skev kanske. Snarare lagom sliten under årens lopp 
Men visst, för mig duger ingen annan gitarr trots att Telecastern som jag äger är min första "riktiga gitarr". Hade en Epiphone innan 
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:36:04
|
Flint, tycker du att det var mycket? He he, då tycker jag synd om dig. Låt mig fråga dig: vad du har för belägg för att tvivla på det?
Jag har spelat gitarr oavbrutet i över 25 år och har ägt över 15 olika gitarrer. Idag har jag en gammal Hagström halvakustisk, en Strata och en Kramer Baretta. Jag har givetvis under alla år hunnit prova på massor av gitarrer och stärkare. Jag tänker inte lista alla, även om jag skulle kunna komma ihåg allihopa.
Jag har provat "allt" det jag nämnde utom en Koreansk Strata och en äkta ´59 Bassman. Koreanska Stratan har jag en bekant som provat och som jämfört dem med de Mexicanska, därav kommentaren om den. Bassman stärkaren är med för att bl.annat. SRV lyckades så bra med den. Att jag skulle ha haft tillfälla att spela på en Mesa Boogie, Soldano eller Super Reverb är väl inte så konstigt. Eller varför skulle det vara så tvivelaktigt?
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:04:30
|
Att prata guror är svårare än att snacka Hifi ! Det är ju en otrolig skillnad bara mellan dom olika års modellerna. Jag förordar iaf Gibson , äger en sedan många år och är väldigt nöjd. Som stärkare till den så skaffar du en Musicman. Snöra ihop med ett gäng Boss pedaler o det är bara att börja spela. Men det är vad jag tycker.

Ha det bäst Johan
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:04:24
|
KC
OK. Du klarar testet men jag leder fortfarande med minst fem år spelmässigt. Började spela "dygnet runt" runt 1970. Jo jag har provat det mesta du pratar om men jag menar att det finns bara två saker som är viktiga med gitarrer. 1 Att träet är bra tonvirke 2 Att allting är rätt sammansatt och trimmat/justerat med rätt kvalitet vad gäller Harware (inkl. mickar).
När detta stämmer är det bara en smaksak vad man väljer och sen kan man hoppas att man fick en själ som vill dela med sig. Det kan nämligen ingen gitarr i världen ordna själv.
Du är OK KC.
FlintMail |
 |
|
KC
t f ökenräv

447 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:08:07
|
Flint,
Visst är det så att träslag (om det nu är trä) är viktigt. Inget snack. Och att det skall vara vältrimmat och så är inte minst så viktigt det också. T.ex. så lämnar jag in min Strata till "proffsen" med jämna mellanrum för att jämna till banden eller byta ut dem, fixa halsen, intonationen osv.
Att det är en smaksak tog jag för givet Jag skrev ju också "jag tycker", "jag gillar" och "jag föredrar". Inga absolut här inte!
Du är OK KC Tack! Du är OK du med Men jag är fortfarande nyfiken på varför du tvivlade på det jag skrev. Tycker inte det var så märkvärdigt. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:32:31
|
KC som skrev quote: Men jag är fortfarande nyfiken på varför du tvivlade på det jag skrev. Tycker inte det var så märkvärdigt.
Nej inte det minsta men jag är så van vid att läsa citat och floskler så jag fördrar att ta reda på om det finns egna erfarenheter med. I ditt fall så fanns det. Därför är du godkänd även om vi inte tycker exakt likadant i sak. Det tycker jag bara är bra. Annars finns det ingen anledning till diskussion. Om vi tycker samma eller lika så är det ju bara att sitta och stamma. Hur kul är det?
Mvh//Flint
Sweet home Alabama. Ett tag mailade jag med Ed King som skrev låten. Jäkla trevlig kille.
FlintMail |
Edited by - Flint on 2002/09/17 19:01:54 |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:46:30
|

Köp en sån gura som syns i bakgrunden. En Epiphone Les Paul. Fantastisk byggkvalitet, bra känsla och slutligen ett maffigt Les Paul ljud. Att den dessutom är "billig" borde avgöra det hela.
KÖP !!!!! 
"Går den att tweaka?" |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:15:32
|
StefanB
StefanB
Jo jag häller med dig men om man testar tio gitarrer av samma modell och utseende så är en, max två hyfsat bra. Dom är individer precis som du och jag. En del är totalt omöjliga och en del kan bli bra och växer ut med hjälp av lite sevice och "gröna fingrar" En del blir bättre med 20000000 timmar arbetet men ändå aldrig riktigt bra.
Slutsats: En gitarr som hänger på en butiksvägg är bara ett råämne. Dom tjänar alla på att justeras vilket inte butiken har råd och tid med. Dessutom är det inte säkert att dom vet hur det går till. Till det krävs hantverkskänsla.
FlintMail |
 |
|
Vrullen
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:44:39
|
Rekomenderar varmt en strata och någon av LINE6 förstärkarna. Stratan är den mesta allround guran på planeten. Line6 förstärkarna likaså. Du får massor för pengarna
www.line6.com
Nya öron nya ljud? |
Edited by - Vrullen on 2002/09/17 19:54:37 |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 20:04:47
|
KC som skrev quote: T.ex. så lämnar jag in min Strata till "proffsen" med jämna mellanrum för att jämna till banden eller byta ut dem, fixa halsen, intonationen osv.
Jag har jobbat och gör i viss mån fortfarande som ett sådant "proffs" som du nämner (svart och dyrt). Det handlar om att leva sig in i instrumentet. Att leva med, och att kunna spela. Att locka vilddjuret ur besten.
FlintMail |
Edited by - Flint on 2002/09/17 21:32:55 |
 |
|
Topic  |
|