Author |
Topic  |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:42:00
|
Är det någon som har erfarenheter av SACD, jag skulle vilja höra era synpunkter och erfarenheter. Jag är framför allt intresserad av SACD ur ett tvåkanalsperspektiv.
Vad har ni för erfarenhetar av att spela tvåkánal på en flerkanalsmaskin typ Sony 333ES eller 777ES, dels av att spela upp rena tvåkanals inspelningar SACD och CD, dels av att spela upp flerkanals inspelningar SACD i tvåkanal.
Har ni tips på andra maskiner, kom gärna med dessa.
Det är ju tyvärr inte många butiker som kan erbjuda provlyssning av SACD, har ni några tips här, (helst i Göteborgs omr. ), så är dom välkomna.
Leif
Lei |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:48:20
|
hade en sacd ett tag (sony 555es) jag tyckte inte skillnaden var så vansinnigt stor faktiskt (mot cd lagret på samma skiva) men det kan ju vara så att inspelningarna ej var dsd inspelade från början(?) Ibland tyckte jag diskanten var ngt mera påträngande än med cd..men mitt rum låter rätt ljust till att börja med..kan oxå ha varit metalldomen i mina högtalare som spökade där (resonanstopp runt 23-25 kHz eller så)
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:07:26
|
quote: Originally posted by Leif Eriksson
Är det någon som har erfarenheter av SACD, jag skulle vilja höra era synpunkter och erfarenheter. Jag är framför allt intresserad av SACD ur ett tvåkanalsperspektiv.
Vad har ni för erfarenhetar av att spela tvåkánal på en flerkanalsmaskin typ Sony 333ES eller 777ES, dels av att spela upp rena tvåkanals inspelningar SACD och CD, dels av att spela upp flerkanals inspelningar SACD i tvåkanal.
Har ni tips på andra maskiner, kom gärna med dessa.
Det är ju tyvärr inte många butiker som kan erbjuda provlyssning av SACD, har ni några tips här, (helst i Göteborgs omr. ), så är dom välkomna.
Leif
Lei
Hej!
Jag har bara lyssnat en gång då Sony höll hov på Moderna Museet här i Stockholm. Dels hade man ställt upp ett antal spelare i foajen. Dessa kunde avlyssnas via lurar kopplade till spelarnas luruttag. Det gav mej dessvärre inget. Jag var ej bekant med skivorna. Dessutom hade man ju variabeln i form av lurarna, som jag heller ej var bekant med. Tror det var olika lurmodeller till olika apparater...
Demon som sedan kördes i en liten hörsal var det inte heller lätt att bedöma. ALLT var variabler som jag aldrig hört tidigare. Anläggningen lät skrikigt och hårt. Jag skyller dock inte detta på formatet...
En intressantare sak att nämna för dej, kanske: En välinitierad källa berättade att han blandat "vanligt" högfrekvent brus med en gängse CD-signal. Det gav samma ljudliga effekt som SACD avseende på SACD-bandbreddens inverkan. (Ungefär så.)
Jag TROR fortfarande att det är inspelningarna/mastringen och dylikt som är den stora flaskhalsen vad gäller välljud. Inte formatet.
Mvh :-)
|
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:09:26
|
quote: Jag TROR fortfarande att det är inspelningarna/mastringen och dylikt som är den stora flaskhalsen vad gäller välljud. Inte formatet.
Huvet på den berömda spiken TROR jag nog att det kan vara...! 
/P
|
Edited by - Per Berger on 2002/09/17 14:09:47 |
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:13:32
|
luruttagen brukar inte heller hålla höjdar kvalité...
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:26:33
|
quote: Originally posted by drgreen
luruttagen brukar inte heller hålla höjdar kvalité...
Nä, där har vi sannolikt en stor begränsning. Yttermera är det intressant att notera att (utifrån det lilla jag har hängt med) SACD tycks ha "säckat" lite de senaste åren.
Jag kan tänka mej att systemet blev för svårt att marknadsföra. De annonser Sony kört med var nog lite för komplexa. Jag fick intrycket av att dom själva inte trodde på att konsumenten skulle lyckas fokusera på skillnaderna. Varför skulle man annars förklara allt så ingående? Hade Sony trott mer på kundernas spontan-eufori, så hade man väl rimligen bara sagt: "Kom å lyssna, för fan!!"
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:32:42
|
Jag har lyssnat på två olika SACD-spelare, vid olika tillfällen tyvärr. Första gången jag lyssnade på SACD var på STEREO i Karlstad (jag tycks ha en tvångstanke att jag måste rusa in i hifibutiker var jag än kommer). De spelade på Sonys 2-kanaliga 777, den som tar en minut innan den har läst första spåret. Jag minns inte vilken elektronik som användes men det var kraftiga transistorgrejer, högtalarna var JM Lab 920 eller 930. Rockmusik lät inget vidare (dire straits), det var på något sätt osammanhållet. Opus 3 hybridskivor lät däremot mycket bra, några spår lät faktiskt fantastiskt bra. Största skillnad mot samma spelare mellan CD och SACD-lager på hybridskivorna var inte antalet detaljer utan att SACD lät mycket mer naturligt. Trots att det bara var 2 kanaler så fick jag en väldig känsla av att "jag är vid inspelningen" med SACD. Den känslan försvann direkt med cd-spåret.
Min andra SACD-upplevelse är från min egen dvd-spelare, en Sony dvp-ns700. Den är verkligen inte mycket att hänga i granen som SACD-spelare. Den kan ge mig ont i öronen och ger mig inte alls någon "jag är där"-känsla, trots att jag använder samma skivor som när jag lyssnade på 777:an. Det beror nog inte på att jag använder rörförstärkare hemma för när jag använder min egen cd-spelare så låter det bra mycket bättre än vad 777:an lät som cd-spelare.
Min slutsats är att det antagligen krävs en mycket bra SACD-spelare för att få någon magi. SACD instoppad i en mellanpris DVD-spelare gör inte formatet rättvisa.
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:34:42
|
ärligt talat..tror inte att de anläggningar där en billigare (3-5kkr) sacd skulle spela skulle ha förmåga att uppvisa ssk mkt skillnad...tycker skillnaden mot en bra cd var i nivå med skillnaden på två bra kablar...
|
Edited by - drgreen on 2002/09/17 14:41:39 |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:48:24
|
quote: Originally posted by B Peter
Min slutsats är att det antagligen krävs en mycket bra SACD-spelare för att få någon magi. SACD instoppad i en mellanpris DVD-spelare gör inte formatet rättvisa.
Kan man tänka sej att CD skiktet på dubbelskikts-plattor medvetet är "försämrat" så att skillnaderna skall upplevas som större?
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:59:13
|
quote: Kan man tänka sej att CD skiktet på dubbelskikts-plattor medvetet är "försämrat" så att skillnaderna skall upplevas som större?
Snarare att tillverkaren av SACD/cd-spelare inte lägger särskilt mycket omsorg om att få cd-delen i spelaren att låta särskilt bra (om man nu skulle var konspiratoriskt lagd). Att den killen på Opus 3 skulle ha något att vinna på försämrade cd-skikt tror jag inte. Dock så kanske inkluderingen av ett SACD-spår försämrar cd-återgivningen. Det finns folk som har gamla opus 3-skivor (enbart cd) som de tycker låter en aning bättre än samma cd-spår på de nya hybridskivorna.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:20:15
|
Det läggs ned mycket arbete på CD-lagret för att få det så bra som möjligt enligt Jan-Eric Persson på Opus 3. Samma sak med FIM Records, dom påstår t.o.m. detta i informationshäftet som kommer med skivorna. Varför i hela fridens namn skulle det vara sämre än ordinarie CD? Någon har någonstans startat ett rykte. Med vilken avsikt?
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:25:18
|
quote: Originally posted by Timbre . Varför i hela fridens namn skulle det vara sämre än ordinarie CD? Någon har någonstans startat ett rykte. Med vilken avsikt?
Hej!
Jag vet inget om något rykte. Det kanske förekommer ett sådant. Min fundering gällde snarare om man manipulerat CD-materialet för att den presumtive kunden skall få intryck av att SACD låter mycket bättre an CD. Min fundering - absolut inte misstanke! - gällde just detta.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:38:09
|
Ja, det är just detta som har påståtts. Är själv en misstänksam jäkel men det här känns lite långsökt. Har inga referensöron men har testat CD mot CD-lager på SACD-hybrider och kan helt enkelt inte höra skillnad. Enda undantaget är David Johansen på Chesky, där hybridlagret låter bättre. Kanske en ny mix helt enkelt?
|
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:38:34
|
Timbre, jag ber om ursäkt om jag bidrar till ryktesspridning. Jag ber framförallt Jan-Erik Persson om ursäkt. CD-lagret på de hybridskivor (Opus 3) jag har hemma låter bra. En del av de hybridskivor som Opus 3 ger ut gavs tidigare, innan SACD fanns, ut som rena cd-skivor. På gamla Hifimagasinet.com så påstod en person vars namn jag inte minns att dessa, tidigare utgåvor, hade en aning bättre ljud än cd-spåret i hybriden. Därifrån kommer "ryktet".
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:48:38
|
Nä, B Peter, det här har hävdats i många sammanhang så det är nog ingen fara... Av de tidigare Opus 3 utgåvorna var ju en del HDCD-kodade och min gamla multibitsdac, som jag fortfarande har kvar, är HDCD-kompatibel. Fortfarande ingen förbättring i mina öron. Snarare tvärtom, men det kan bero på att den nya delta/sigma dacen är överlägsen.
|
 |
|
Leif Eriksson
Member

700 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:16:11
|
Fortfarande ingen som vet var man kan lyssna. och gärna låne hem, helst runt Göteborg?
Lei |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:22:34
|
Jag har bara hört detta en gång i en mycket fin audiofilanläggning med en Sharp SACD (låter säkert billigt men detta är en av de bästa SACD/CD spelare som finns, pris runt 35 tusen). Jag hörde på samma inspelning i både SACD och CD. Visst var det en tydlig skillnad, mjukare, bättre diskant, soundstage och mer naturligt i SACD. Jag hade då ingen uppfattning av SACD och blev snarast litet naturligt misstänksam. Var demospåret särskilt utvalt etc. Och det fanns ju andra inspelningar på Cd som kanske lät lika bra som SACD etc. Det hela bevisar inte så mycket, men nu tror jag att detta typiskt avspeglar skillnaderna mellan SACD och CD. Varför? Jag har i reviews och på amerikanska sajter funnit många som har SACD spelare och rapporterar samma upplevelse som jag fick på det korta demot. Till de mer namnkunniga hör Mark Levinson som har gett ut en del egna inspelningar på SACD och säger att det nästan är som att göra en kopia av mastertapen. Han gillar vinyl och SACD. Sen är det en annan sak att CD-delen i många SACD spelare är sämre än SACD-återgivningen. Det skulle kunna bero på att SACD faktiskt är ett bättre format men jag har också sett uppgifter om att det tekniskt sett är billigare att göra en bra D/A omvandlare för SACD än CD (fast detta sista påstående tar jag ännu så länge med en nypa salt, men det kan vara sant). Samt, om Sony eller Philips gör en SACD spelare så prioriterar de naturligtvis SACD.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:44:40
|
Säkert så. Hur dessa multiformatmaskiner kommer att te sig rent ljudmässigt, är ju fortfarande ett frågetecken. Någonstans måste det väl sparas.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:48:06
|
Leif, jag vet var du kan lyssna men inte låna hem... Skickar ett mail.
|
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:14:14
|
Har en Sony SCD-555ES själv och jag tycker att SACD låter bättre men skillnaden är inte speciellt stor då man jämför med CD i samma spelare. Lite naturligare, lite mer detaljerat, lite mer rumsinformation. Håller med Dr Green att skillnaden är i nivå med två olika kablar. Jag tror att de flesta spelare (även 555:an) har flaskhalsar som billiga op-förstärkare i utgångssteg osv. som sätter begränsningar för totalresultatet, även om formatet i sig är överlägset CD.
Som tips på spelare så tycker jag du skall kolla upp Marantz. Jag har bara hört positiva saker om deras SACD-modeller.
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:18:58
|
Förresten Leif, du kommer aldrig att spela upp flerkanals inspelningar SACD i tvåkanal eftersom alla SACD-skivor, även multikanals, har ett speciellt 2-kanalsspår.
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:27:16
|
Helt rätt! Håller med DHT.
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:45:35
|
lite intressant är den "diskussion" hP på TAS håler med sig själv s.a.s..kommer nog pågå ett tag..
|
 |
|
|
Topic  |
|