HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl till CD via dator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

xistan
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/09/17 :  15:49:02  Show Profile Send xistan a Private Message
Hej,

En liten fråga som egentligen inte är så mycket HiFi utan mer ett resultat av att jag inte vet vart annars jag skall vända mig.

Mitt problem är som följer:
Har en massa goa Vinylskivor hemma som jag tyvärr inte har möjlighet att spela eftersom min vinylspelare ligger nerpackad i en låda på vinden och dess plats ovanpå mitt fina stereorack har övertagits av orkidéer, gummiplantor och en lavalampa. (Ok lampan är min. Vems resten av grejorna är är nog inte svårt att lista ut.) Eftersom jag snart kommer ha en hygglig dator i min ägo med brännare och ett Turtle Beach Santa Cruz ljudkort så känner jag att det finns en viss potential här för att överföra mina gamla pärlor till det digitala mediet.

Frågan är dock hur man bär sig åt för att få bästa möjliga ljud ur det hela. Skall jag koppla in min nuvarande förstärkare och ta ut ljudet som en preampsignal (eftersom jag inte tror att ljudkortet klarar av phonoingång)? Jag har gjort motsvarande procedur tidigare men då hade vi tillgång till en DJ-mixer som användes mellan skivspelaren och ljudkortet. Denna möjlighet saknar jag den här gången.

Vore väldigt glad om jag fick lite tips och trix på vägen.

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/17 :  15:52:26  Show Profile Send Gaddad a Private Message
Sen säljer du dina vinyl åt mig eller hur?
Eller så tar jag på mig att spela in på cd i dealen åt dig och får bra pris ??? =)

de sätt att göra på är väl som du beskriver via den inbyggda riaan i förstärkaren eller om du lånar en separat riaa som du sen kör i ljudingången i datorn. Jag har provat det sistnämnda. En del program tillåter en del tvätt av ljudet också, i vissa fall blir det bättre, i vissa inte.

Go to Top of Page

xistan
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:14:02  Show Profile Send xistan a Private Message
Tack för ditt svar. Det var det jag tänkte. Ibland har man redan lösningen klar för sig, men man måste på något sätt få det hela bekräftat av någon annan innan man ger sig in i det.

För övrigt så tror jag inte att du vill ha mina vinylplattor eftersom de godingar jag talar om inte är några musikaliska mästerverk utan mest minnen från en svunnen tid, såsom t.ex. Scotch, Power Ballads, White Lion, Poison och Trance Dance. Men även dessa hade sin charm när det begav sig och eftersom jag inte lyssnat på plattorna på över 5 år så känns det roligt att ta fram dem igen och föreviga dem i CD-hyllan.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:14:46  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Cool Edit pro

Använd den inbyggda riaan om du inte kan låna någon riktigt bra outboard riaa av någon Tex linto

det är bra om du kan låna en riktigt bra spelare när du skall ripa vinylen (LP12a Roxan Xerxes eller nått)

MVH Mikael

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:44:34  Show Profile Send markku a Private Message
Mikael,

Har du någonsin provat andra restaureringsprogram än CoolEdit Pro?

Vad tur det finns alternativ! Jag ville rekommandera att studera denna sajten, som så fint beskriver dom goda och mindre goda sidor till olika program:

Transferring LPs to CDR: Some Advice

Själv har jag betalt för licensen till WaveCorrector, rimligt. Jag vill vara den, som bestämmer, vad som avlägsnas!

"Wave Corrector is an effective all-round declicker with minimal artifacts. Unlike the other packages mentioned, it allows you to manually review and adjust the correction applied to individual clicks."

http://www.wavecor.co.uk/tutorial.htm

Det finns flera alternativ, allt beror på hur mycket pengar och tid man vill ägna till projektet. Några program, så som CEP krever en del, utan att funka i real-tid heller, som alternativ i samma högre prisklass.

mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Gaddad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:28:34  Show Profile Send Gaddad a Private Message
quote:

För övrigt så tror jag inte att du vill ha mina vinylplattor eftersom de godingar jag talar om inte är några musikaliska mästerverk utan mest minnen från en svunnen tid, såsom t.ex. Scotch, Power Ballads, White Lion, Poison och Trance Dance. Men även dessa hade sin charm när det begav sig och eftersom jag inte lyssnat på plattorna på över 5 år så känns det roligt att ta fram dem igen och föreviga dem i CD-hyllan.

Sådana gamla godingar e ju kanonhärliga ;)
Hehe trance dance med Ben Marlene =) Att det inte är tung hifi gör ju inget alls =)

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:45:26  Show Profile Send lars a Private Message
Har någon tips på bra prisvärda ljudkort för analog inspelning.
Prisvärt är max 5.000:-
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2002/09/17 :  19:13:00  Show Profile Send Mad a Private Message
Hoontechs ljudkort brukar vara vettigt prissatta. Kolla på www.jam.se

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/17 :  19:25:05  Show Profile Send markku a Private Message
Lars,

Rätt enkelt: Terratec EWX 24/96, The Mastering Soundcard. Inkludert följer WaveLab Lite, som är istånd till att hålla kvar Peak-värdet, transienterna skall ju inte klippa, du vet väl. Ofta spelar jag f.ex hela kassetten och kollar innspelningsnivån mha denna minnesfunktion, och sen startar själva inspelningen.

http://music.multimedian.com/reviews/ewx.html
http://www.computeraudio.co.uk/caw/cawreviewshtml/terratecewx2496.html

"A superb audiophile-focused product at a truly affordable price - the only budget soundcard to have right now!"

http://www.computermusic.co.uk/reviews/terratec/terratec.asp

"Let's not mince our words here: the audio quality of this card is stunning."

Fullvuxna RCA kontakter, Line In och Line Out.

Terratec är ju tysk produkt: hos Thomann kostar EWX 24/96 precis nu 1766,94 SEK (=189 EUR) plus porto väl. Kolla, dom har sajten även på svenska!

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-144794.html

mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld

Edited by - markku on 2002/09/17 19:32:45
Go to Top of Page

Jalk
Member

85 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:06:30  Show Profile Send Jalk a Private Message
Hej på er!
Själv har jag ett Technics SUC-1000mk2 försteg
kopplat till datorn ihop med en SL-1210mk2 (skivspelarn är såld nu),
till detta har jag även ett par Audio Pro A4-14mk2 som jag kör som datahögtalare. Ljudkortet är ett vanligt Soundblaster 1024 live och
inspelningsprogrammet jag använt mig mest av är Cool Edit Pro.
Jag kan väl tillägga att det bla är Trance Dance men även en massa pling plong disco (Italo Disco) och svensk gammal punk som jag bränt
ner till cd.

Lycka till.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:20:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har just gjort (konstruerat) ett RIAA-steg med kretsen NE5532 som kopplas mellan skivspealren (MM) till ljudkortets linjeingång. Fungerar bra. Sen redigerar jag varje låt med programmet Soundforge (Nyckel erbjudes. Maila mig om du vill ha) och rättar till nivåer, brus och vad du vill. Sen bränner jag med Nero.

FlintMail
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:37:41  Show Profile Send lars a Private Message
quote:
Originally posted by Mad

Hoontechs ljudkort brukar vara vettigt prissatta. Kolla på www.jam.se

Tack Mad.
www.jam.se har intressanta mikrofoner.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:44:16  Show Profile Send lars a Private Message
[quote]Originally posted by markku

Lars,

Rätt enkelt: Terratec EWX 24/96, The Mastering Soundcard. Inkludert följer WaveLab Lite, som är istånd till att hålla kvar Peak-värdet, transienterna skall ju inte klippa, du vet väl. Ofta spelar jag f.ex hela kassetten och kollar innspelningsnivån mha denna minnesfunktion, och sen startar själva inspelningen.

http://music.multimedian.com/reviews/ewx.html
http://www.computeraudio.co.uk/caw/cawreviewshtml/terratecewx2496.html

"A superb audiophile-focused product at a truly affordable price - the only budget soundcard to have right now!"

http://www.computermusic.co.uk/reviews/terratec/terratec.asp

"Let's not mince our words here: the audio quality of this card is stunning."

Fullvuxna RCA kontakter, Line In och Line Out.

Terratec är ju tysk produkt: hos Thomann kostar EWX 24/96 precis nu 1766,94 SEK (=189 EUR) plus porto väl. Kolla, dom har sajten även på svenska!

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-144794.html

mvh
Markku

Tack Markku.
Terratec verkar vara precis det jag söker.
Såg på webbsidan att man kan spela in från CD-spelarens digitalutgång med ljudkortet. Löser alla problem med kopieringsskydd.

Blir även sugen på att skaffa mikar från www.jam.se och börja göra ljudinspelningar som på gamla goda tiden med rullbandspelaren.
Frågan är hur jag ska få tiden att räcka till.
Go to Top of Page

Vrullen
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/09/17 :  20:46:38  Show Profile Send Vrullen a Private Message
2496 Audiophil från M-audio är ett kort jag har i min ägo vilket är helt ok. dvs 24bitar och 96 khz inspelning

Nya öron nya ljud?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/17 :  21:03:47  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Vrullen

2496 Audiophil från M-audio är ett kort jag har i min ägo vilket är helt ok. dvs 24bitar och 96 khz inspelning

Nya öron nya ljud?

Instämmer med föregående talare "2496 Audiophil" från M-audio är ett kanonkort. Jag har haft det några månader och det fungerar alldeles lysande. Provade även ett Terratec 6fireLT, vill helst slippa kommentera det kortet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000