För dem som är lite skeptiska till flerkanalsmusik (vilket jag ibland också är) kan jag tipsa om DVD-Audio skivan med nyinspelningen av Tubular Bells. Skivan spelades in för något år sedan just för att inpelningskvaliteten på de gamla banden inte var tillräckligt bra.
Jag har inte DVD-Audio själv utan spelar DD 5.1 spåret. Jag fuskar dock lite och spelar 5.1 musik med PL IIx Music så att det blir 7.1. Helt suveränt och låter bättre än många CD inspelningar trots att det är Dolby Digital.
Imaging runt om är mkt bra och mixningen i kanalerna tycker jag är bra.
Sedan c:a 4 månader har jag dessutom en takkanal som är lite ovanlig men som stöds av min processor. Den förhöjer upplevelsen ytterligare även vid musiklyssning. Världen är inte tvådimensionell. Det är en upplevelse när triangel plinget på Tubular Bells svävar omkring ovenför en. Faktum är att det låter så pass bra att jag använder den till allt utom puristisk två kanal i direktläge (c:a 50 % av CD-skivorna). Jag lovar att takkanalen kommer att komma stort. Så bra är det.
Men prova Tubular Bells - Mike Oldfield
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.