HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver gamla element spelas in?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/18 :  09:01:13  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har kommit över 8 st bredbandselement som är väl kanske 20 år gamla, troligen mer... Min fråga är om de, som nya element, behöver spelas in igen. Kanske behöver mjukas upp lite efter många år i stillhet.

De satt fyra o fyra i ett par Philipshögtalare och är 8"are. Det finns något nummer bakpå elementet men chansen att få reda på några värden om dem bedömmer jag som mkt begränsade.

Finns det någon ungefärlig volym dessa kan trivas i om man sätter elementet ett o ett i varsin låda?

Hur låter de då? Jag har bara provat dessa fasttejpade i en liten plasthink (?!) än så länge, men med tanke på ålder och "låda" så låter de förvånansvärt bra och har potential att kunna spela sval bakgrundsmusik i matsalen o biblioteket hemma.

Tack på förhand för tips på något av det ovanstående


mvh Stice...

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:26:20  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Har elementen används tidigare så behöver du ej spela in dom.


Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:45:04  Show Profile Send kjb a Private Message
Jag har läst i Highfidelity för ett antal år sedan att man kan använda paraffinolja på hårdnade gummikanter på äldre högtalare och det hjälpte avsevärt. Gummit smörjs in i omgångar tills det inte suger längre. hårda kanter måste vara insmorda länge för att oljan skall absorberas. Detta gör att gummit mjukas upp och återfår sin ursprungliga "rörlighet".
Framförallt bättre bas utlovas i artikeln.
Nu vet jag inte om dina element har gummikanter men annars så kan det ju vara en ide att prova.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/03/18 :  15:31:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
japp, men det går fortare om dom en gång varit inspelade.

Mät upp T&S-värdena så kan du räkna ut en ny låda. Finns många sidor som berättar hur du ska gå tillväga.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/03/18 :  20:02:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kan dela med mig om ett gammalt trick för mjukgörare till gummi, glycerin finns på apoteket och skall som kjb skriver smörjas på flera gånger.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/19 :  09:19:56  Show Profile Send stice a Private Message
Tack för svaren!!

Jag ska prova med att smörja in dem med antingen paraffinolja eller glycerin. Det kan säkerligen inte skada. Jag har lite svårt att mäta upp T&S-värdena, pga obefintlig utrustning för detta. Men MDF till dessa lådor, som förhoppningsvis skall bli relativt små, är ju inte så dyr.

Trial and Error, here I come!!

Ska försöka lägga upp bilder på mina försök att gå den smala vägen fram till det perfekta ljudet...


mvh Stice...
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:22:10  Show Profile Send Gus a Private Message
"Jag ska prova med att smörja in dem med antingen paraffinolja eller glycerin. Det kan säkerligen inte skada. "
---------------------------------------
O.B.S.det ska vara syrafri paraffinolja.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000