HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygge av dipolsubbar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  10:05:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och nu till min tredje och senaste nyck:
Jag bygger två stycken dipolsubbar. Såhär:
http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm
Synpunkter? Tips? Egna erfarenheter? Länkar?
Någon som hört dessa? http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?328

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/07/11 :  16:52:54  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej!
Har dessa basar själv och tycker att det är de bästa basar jag hört, oerhört detaljerat och nyanserat ljud. Om du funderar på att bygga dem så kan jag bara rekommendera dig att sätta igång

Har ej hört Beethoven Elite men har själv byggt Linkwitz Phoenix och dessa ska enligt Linkwitz själv låta "likadant" som Beethoven Elite.

Saxat från hans hemsida:
"The sound of the PHOENIX is directly comparable to the Audio Artistry Beethoven-Elite and Beethoven-Grand. Both are 4-way active systems, with additional drivers for the frequency range below 250 Hz, and intended for larger rooms and even higher playback levels, or lower non-linear distortion when at the same volume level as the PHOENIX. In all other aspects, like timbre, resolution, imaging and dynamics the three speakers are almost indistinguishable.

Är själv oerhört nöjd med ljudet, men du bör tänka på att de behöver rejält med utrymme framför bakvägg. Har själv bara ca en meter vilket är i minsta laget.

mvh Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:37:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har faktiskt byggt dom redan. Just nu håller jag på med filter och kompenseringselektronik. Jag vill använda rör för detta men det här med att räkna på filter är inte kul. Har byggt ett provisoriskt lågpassfilter 12 dB vid 80Hz, men ingen 6 dB kompensation ännu. Vad använder du för elektronik till detta? Var delar du och hur brant osv? Och så har jag bara ett Dynaco Mk3 slutsteg att driva med just nu och det är inte världens mest lämpade till det hela tror jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/30 00:57:25
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/07/11 :  20:59:11  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hejsan..
Jag har byggt helt enligt Linkwitz' schema som du hittar på hans hemsida. Det är delat med 12 dB vid 100 Hz. Till detta använder jag ett 80 watts The End Millenniumsteg. De är inte så effektkrävande som man kunde tro men mitt steg är nog i klenaste laget. Kan du inte använda dig av originalschemat med ic? Tror inte att du hör någon stor skillnad vid de frekvenserna. Du kan ju alltid använda rör till högpassfiltret, där tror jag det påverkar mer

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:26:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, det är nog riktigt. Jag är bättre kompis med rör bara. Vad har du för förstärkeri i övrigt? The End hela vägen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/07/11 :  21:56:43  Show Profile Send jonasz a Private Message
Japp, the End har det blivit men är ärligt talat inte nöjd med dem
Basstegen var ursprungligen the End mk3 och mellan/diskantstegen Milennium. Tyckte att det lät spretigt i toppen så jag testade att byta steg till mk3 i diskanten och vips så blev de övre registren betydligt renare/mjukare/behagligare. Har mejlat LCAudio om detta men har (som vanligt) inte fått något svar från dem.
Har blivit sugen på att testa gainkloner i de övre registren istället, de ska ju låta väldigt bra, speciellt i förhållande till satsad krona. Har dock aldrig hört någon själv...

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/11 :  22:28:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du har inte funderat på rör i mellan/diskanten?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2003/07/11 :  23:03:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
jonasz: Var håller du hus nånstans? Jag kanske kan ordna GC demo.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  07:06:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
UrSV: GC demo låter intressant. Det skulle intressera mig om det är i Göteborgsområdet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2003/07/12 :  08:19:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bernt Jansson: Sitter i Linköping.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  09:19:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jaha, det var lite långt. Har du något intresse för dipolsubbar också?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2003/07/12 :  10:10:48  Show Profile Send jonasz a Private Message
UrSv: Jag håller till i Kristinehamn (värmland). Har du byggt GC själv? Hur låter de jämfört med t ex Millennium?

Bernt: Har faktiskt lekt med tanken men inbillar mig att det blir dyrt

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/12 :  11:48:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
jonasz: Jo, det blir rätt så dyrt men jag tror det kan vara värt lite grann. Det jag har hört så långt gillar jag. Det beror ju på vilka element man har. Jag köpte några billiga tolvor bara för att experimentera och det låter långt bättre än jag trodde.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2003/07/13 :  17:43:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bernt Jansson: Lite för långt. Dipolsubbar är alltid intressant och GC är ju lite OT. Ursäkta.

jonasz: Har byggt dom sjäv som inverterad, offsetbalanserad enligt Thorstens senaste (dock före det prublicerades). Låter utmärkts men har inte jämfört med Millennium eftersom jag inte har tillgång till varken LC Audios eller Elektors variant vilken du nu menar. Jämfört med min Denon AVR-2800 står den sig lysande.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/13 :  20:48:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Någon som hört dessa? http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?328


Där är nån forum medlem som äger ett par har jag för mig.


Här har du
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14728&SearchTerms=,Audio,Artistry,Beethoven,

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/07/13 20:50:20
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/13 :  21:40:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den anläggningen var inte kattskit precis...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/13 :  22:10:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har faktiskt funderat på att bygga en rejäl öppen-baffel-sub typ h-låda inte olik den gubben Linkwitz föreslår men utan att bränna alltför mycket kosing. Har ju lyssnat på Dvorak med sub som bygger på hans ideer men den hängde inte riktigt med när jag skulle testa den med bas typ komplicerad orgelpedal. Kan ha varit andra problem ex rummet men så länge det inte hände alltför mycket i basområdet lät det bra. Faktum är att den lät bättre utan sub.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/07/13 22:16:28
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/13 :  22:20:33  Show Profile Send Xover a Private Message
Går det att åstadkomma en dipolbas utan att behöva kompensera med elektronik jag vill ha en nätt konstruktion med två 8" hur kågt ner går den.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/13 :  22:29:42  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det , min gode Xover, beror helt och hållet på hur stor baffel du får plats med. men kombinationen nätt och bra basrespons går inte bra med dipol utan stora bafflar, eller en djup H-baffel, utan elektrisk kompensation på förstärkaren.

http://www.diysubwoofers.org/dipole

titta i tabellen en bit ner på sidan, fe är frekvensen då akustisk kortslutning börjar och frekvensresponsen faller med 6dB/oktav.

/rickard

I m only in it for the DIY

Edited by - rikkitikkitavi on 2003/07/13 22:30:58
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/14 :  08:33:59  Show Profile Send Xover a Private Message
Det finns någon som tänkt till då det gäller baffeln jag tror han heter Forsman någon som vet vad han gjort med baffeln till en dipolbas.Jag skall söka på nätet kanske det finns något där.Så där ja nu har jag hittat lite om Forsman och hans produkt helt genialiskt varför har ingen tänkt på detta förr.

När jag ändå var igång så hittade jag denna länk till en av hundratals kinesiska högtalartillvekare http://www.trncom.com/ finns det efterfrågan så är det bara att köra igång idag kan vem som helst göra en högtalare som låter utmärkt för små pengar, man blir lite rädd för den nya industritekniken som gör att man kan tillverka nästan vad som helst var som helst nästa steg är väl fabriker på månen.
Jag tror jag skall sluta med högtalare och audioelektronik kineserna gör ju ljudelektronik så man blir grön av avund dessutom billigt mycket billigt till och med.
Vad kan man göra istället? DIY vadå?

Edited by - Xover on 2003/07/14 09:18:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:23:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Forsman ja, honom och hans högtalare har jag läst om i en tidning som du inte gillar. (Jag ska viska till er andra så inte Xover hör: ...High Fidelity...)
Trncom, ganska stort sortiment. Elementen ser ut att vara välgjorda. Tack för länken!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/14 :  09:38:25  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag älskar förvisso inte HF men den var bättre förr och att jag läser dom på toaletten behöver ju inte betyda något annat än just det.
Åter till Forsman han har tydligen löst problemet med baffeln men slitsen är den nödvändig?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/14 :  10:01:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK då, jag bara retas. Jag håller med till viss del för jag är inte intresserad av hembio. Ser aldrig på TV - kanske för att jag har så kass TV.
Jag vet att HF gillade högtalarna i alla fall. Men han har väl inte upphävt naturlagarna, möjligtvis lurat dom. Jag måste sätta mig ner och läsa om hans teorier.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/14 :  13:49:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Hembio låter som hemglass och hemhjälp eller hemsljöd puke! Ja hembio blir allt större undrar just om dom som bygger villor och lägenheter planerar för folks nio högtalare plus subbas snart ryms man inte hemma man får hyra ett separat boende för hembioanläggningen nä jag skiter i hembio jag föredrar att gå på bortabio.
Forsmans idé om att vika baffeln runt panelen är ju helt makalös
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/14 :  15:15:01  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Undrar mig at ingen har nämnt detta linket:
http://www.diysubwoofers.org/dipole/design.htm

Jeg har anvennt dette lilla Excel program til beräkning av mina dipoler och det fungerar virkeligt bra.

Personligen vil jeg gärne forsöka at lave en åpen (inte foldet) dipol idet der opstår problemer över ca. 150-200 Hz när den foldes. Jeg önsker at dela ved 250-300 Hz.

Peerless XLS har ochså problemer med at gå högt så jeg har set efter alternativer. Monacor har deres stora 18" med +/- 12 mmm slaglängd och en Fs på 20 Hz. Den er dyr men ocså stor - väger 17 kg! En annen mulghet er 15" eller 18" från Engelske Dynamic Precision.

Engang dipol bas - altid dipolbas!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/14 :  18:12:16  Show Profile Send Xover a Private Message
Javisst är en dipolbas att föredra man slipper det flesta problem som är relaterade till lådan.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000