HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AMT -diskanter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:23:40  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Här finns det lite mer bilder och förklaringar på och om AMT

http://www.unitedhomeproducts.com/id101.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:53:00  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Vilken vacker syn! Men vad har du gjort??? Har du sågat sönder den i din iver att visa hela härligheten???

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/21 :  10:19:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sågat!!!! Nääää det är bara tygfronterna som är borttagna, men tweakad är den: bybee´s på AMT:n och dämpad med plastelina+ att jag tagit bort högtalarterminalerna och lött ihop kablarna

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:30:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
På köpenhamnsmässan visades ett par högtalare i glas med ett långt bandelement (+180cm?) i något som jag tror var en öppen baffel av glas. De såg rätt fräcka ut. Kommer inte ihåg vilket märke det var men tydligen var det en experimentmodell eller kommande produkt.

Ljudet var mycket bra tyckte jag vad gäller spridning och stereoperspektiv där sweet-spotten var gigantisk!! Desvärre var väl integrationen med dynamiskt baselement (under 225 Hz) inte den bästa men det kan också ha berott på det lilla rummets besvärliga akustik.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:21:53  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
LeoArietis: Var det dessa banddiskanter du menade?
Klicka på bilden för att visa större bild

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2004/03/21 22:51:08
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:20:06  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Sågat!!!! Nääää det är bara tygfronterna som är borttagna, men tweakad är den: bybee´s på AMT:n och dämpad med plastelina+ att jag tagit bort högtalarterminalerna och lött ihop kablarna

Sorry Räven, tyckte bara att AMT:n såg lite annorlunda ut en den som Ess kör med! Här kommer lite länkar på den...
http://www.essspeakers.com/ br / br / http://www.bsaudio.nl/ESS-luidsprekers/html/mt_ess_producten.html br /

Sebastian

Ps: Jag söker fortfarande någon hugad högtalarkostruktör som skulle kunna komma med lite förslag på en ny konstruktion till mina AMT 1a.! Tror du att det skulle vara svårt att bygga en "klon" på dina Kithara?

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/21 22:21:16
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:28:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Någonstans djupt ned i mina gömmor har jag en byggbeskrivning på Heil-diskanter, de går att göra själv men rätt pilligt verkar det vara.

Beskrivningen fanns i Audio Amateur (om jag kommer ihåg rätt) i slutet av sjuttiotalet eller nåt sånt och om ni söker kanske det finns någon som lagt ut det på Internet.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/22 :  08:28:06  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag tror inte det ska vara så svårt :)
Lådan kan man väl mäta upp och filtren sitter relativt lättillgängliga.

Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:28:16  Show Profile Send krang a Private Message
quote:
Avantagade diskanten är en ATM diskant och inte någon banddiskant

Ooops...Sorry
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:43:43  Show Profile Send mabron a Private Message
Okej…AMT diskanter.
Men det var lyssningsintryck på dessa jag var ute efter. Och då fabriksbyggda högtalare.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:49:47  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Tycker nog att du fick några! Men här kommer reprisen...
quote:
Ekpeng: ”Mina Klero använder sig av en AMT. Sagolikt ljud, låg distorsion, underbar klang och en smal sak för förstärkaren att driva! Saknas bara, för 3400kr styck! ”

Sebastian: ”Enligt min mening låter det fantastiskt bra om dessa diskanter! Har själv ett par Ess AMT 1a, som väger 5.5kg styck eller nåt sånt... En sak som är väldigt utmärkande att de går väldigt långt ner i registret, vilket gör att diskant och mellanregister "hänger ihop" på ett väldigt bra sätt och dessutom ger de en väldig 3d-känsla! Musiken upplevs som den skapas utanför, såväl som långt framför och bakom högtalarna på ett oerhört realistiskt sätt.”

Hsivp: ”Jag måste hålla med, förbannat bra helt enkelt på ALLA parametrar ”

X2000: ”Kan bara hålla med hsivp och SebastianG. AMT-diskanten (ADAM), banddiskant eller inte låter mkt bra. ”

Och ett intryck till från http://www.audiovector.com/
quote:
Lyd & Bilde 2002: “Actually, it is almost as if S6 Avantgarde does not have a treble driver at all! The notes might as well have been those of a real concert, so authentic is the sound. I have never before heard such resolution and weightlessness”.

“The soundstage feels as deep as the sky on a clear starry night”.
Lyd & Bilde 2002

Tycker absolut att du ska försöka lyssna själv, för det måste upplevas! Själv blev jag helt knäckt när jag hörde Ess med AMT, första gången på 70-talet. Fick ta lån på motsvarande 100.000 i dagens penningvärde för att köpa dom... Av dagens modernare konstruktioner har jag bara hört ADAM en kort stund på HiEnd i Stockholm. Lät mycket bra! Kan tänka mig dessa stativare nästa gång jag har råd att uppgradera... Audiovector och Elac borde inte heller vara svårt att hitta, i Stockholm finns de väl på Ljudmakarn och på Best Sound. Lycka till och glöm inte att berätta om dina intryck!

Sebastian

Flyfisherman
Go to Top of Page

Niclas_L
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:22:18  Show Profile Send Niclas_L a Private Message
Finns även lite intryck av ADAM A.R.T:s diskant här
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000