Author |
Topic  |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:37:41
|
... i ljudet om man bi-wirar från en högtalarterminal eller om man använder sig av två terminaler (om man nu har två stycken det vill säga).
Personliga erfarenheter?
"...metal is eternal, life is not" Urkraft Webzine : http://www.urkraft-webzine.net |
|
marcus
Ej medlem längre

344 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:45:54
|
Det enda jag vet är att metal fortfarande inte är bra, bi-wire eller ej. |
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:48:03
|
smaken är ju som baken, vilket är kanon... |
 |
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:52:30
|
Ja, jag tycker att det är skillnad. Högtalarna tar ett fastare grepp om musiken (klyscha?)Jag har provat fram och tillbaka och ljudet blir bättre enligt mina öron. |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:00:55
|
#85 tycker sig uppleva skillnad, även om marginell. Beror mkt. på h-talare och eget tycke, kan därför bara säga en sak; Testa! Behöver inte blir inte så dyrt. Köp t.ex. billig kabel á la Biltema el. dyl., testa sedan. Blir det bättre ljud med bi-wiring; Behåll kablar el. lägg på dyrare bi-wiring-kablar. Annars; Använd vanliga/gamla kablarna el. köp nya single-wire.
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:53:30
|
på tal om biwiring så har varken JM Lab utopia eller dynaudio evidence biwiringmöjlighet..
|
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:14:44
|
Jag kan inte höra nån direkt skillnad på om jag kopplar på två terminaler eller på en. Däremot hörs det oftast stor skillnad om jag kör Bi-wire eller Single-wire. Bi-wire kopplingen ger alltid mer lugn i ljudet och mer detaljer.
Angående Dynaudio så rekommenderade dom tidigare att man använde Bi-wire kabel även till deras single-wire anslutning. D v s använda "dubbla" kablar. Det skulle ge ungefär samma resultat som riktig Bi-wire och därför har dom bara en anslutning på sina högtalare. På mina tidigare Audience 50 blev det också bättre ljud med dubbla kablar.
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:19:43
|
quote: Originally posted by Stefan007
Jag kan inte höra nån direkt skillnad på om jag kopplar på två terminaler eller på en. Däremot hörs det oftast stor skillnad om jag kör Bi-wire eller Single-wire. Bi-wire kopplingen ger alltid mer lugn i ljudet och mer detaljer.
Angående Dynaudio så rekommenderade dom tidigare att man använde Bi-wire kabel även till deras single-wire anslutning. D v s använda "dubbla" kablar. Det skulle ge ungefär samma resultat som riktig Bi-wire och därför har dom bara en anslutning på sina högtalare. På mina tidigare Audience 50 blev det också bättre ljud med dubbla kablar.
nu hajjar jag noll..menar du att det blir bättre att köra t.ex två 2kvmm kablar istället för en på 4kvmm???? jag trodde själva vitsen var att man separerade signalen så långt som möjligt??
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:24:20
|
quote: Originally posted by drgreen
quote: Originally posted by Stefan007
nu hajjar jag noll..menar du att det blir bättre att köra t.ex två 2kvmm kablar istället för en på 4kvmm???? jag trodde själva vitsen var att man separerade signalen så långt som möjligt??
För min del så blev skillnaden som "natt och dag"men det har troligtvis till mycket stor del med hur pass bra delningsfiltret i högtalaren är. MvhKristofer
|
 |
|
drgreen

946 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:35:11
|
bra delningsfilter onödigt med biwire då eller?
|
 |
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 13:59:23
|
Ja, det var faktiskt Dynaudio som rekommenderade dubbla kablar och detta angavs ofta i samband med tester på Dynaudios högtalare i bl a H&M tidigare. Tror dock att Bi-wire alltid måste vara bättre än en sådan lösning men Dynaudio håller fast vid sitt single-wire koncept än idag.
|
 |
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:17:52
|
Enligt min erfarenhet så blir det oftast bättre att köra en bra kabel istället för två lite sämre. Själv brukar jag föredra att koppla en bra kabel snett över terminalen t.ex. en till diskant + och en till bas - och sedan se till att länkarna mellan terminalerna är av bra kvalitet.
Men det kan vara väldigt beroende på högtalarna. En del högtalare t.ex. SF Guarneri skall det t.ex. vara mer eller mindre nödvändigt att biwira för bästa resultat.
Men pröva själv istället för att lyssna på andra.
/H Martin |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:33:21
|
Hittade följande förklaring på Audioquests hemsida. Nu är ju de givetvis partiska och vill sälja så mycket kabel som möjligt. Kan vara intressant läsning ändå. Jag tycker att H Martin har en intressant teori angående pris/meter. Är en läng av en dubbelt så dyr kabel bättre än två längder av den billiga. I mitt fall var det så. Biwiring var definitivt bättre. Kablarna var dessutom av samma märke.
Biwiring: Many of today's speakers can be biwired. This type of speaker has one input for the woofer and a separate input for the upper frequency ranges. This often leads to the question "is biwiring so important that I should spend twice as much on cable?" Maybe it is worth spending twice as much on cable in general, but that's a separate question. Biwiring is a way to save money, to get higher performance for the same price. The biwiring question is not about how much money to spend, but about how to get the most performance for one's money. Biwiring is done in order to substantially reduce the distortion caused by speaker cable. In a biwire set-up the cable feeding the higher ranges no longer has to handle the large magnetic fields caused by the high current needed to produce bass. The bass fundamentals are not affected by biwiring, but the treble signal now travels a less distorted path. A little like the difference between swimming through waves versus through smooth water. The bass will sound better because bass difinition is in the midrange and higher. It is worthwhile to take advantage of the benefits of biwiring when the speaker manufacturer has gone to the extra expense of including this capability. At the very least, please connect a single set of speaker cables to the treble input, and then use even a modest cable like AQ F-14 to jump down to the woofer. Please replace the jumpers supplied by the speaker manufacturer. These are self sabotage, by the speaker manufacturer and by any listener who uses them. Just like better electronics do not come with poor interconnect cables, it is best to pretend your fine speakers did not come with stamped metal jumpers. When biwiring, the two cables used must either be identical, or have essentially identical designs. If the cables have different inductance or capacitance, they will cause different amounts of phase shift. The integrity and coherence of the speaker will be compromised.
|
 |
|
millenniumking
Member

985 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 17:42:52
|
En del hade uppfattat min fråga rätt, andra inte...
När jag bi-wirar så hör jag en tydlig förbättring av ljudkvaliteten. Ett fastare grepp på basen och ett lugnare ljud som någon påpekade. Så bi-wiring är en självklarhet, i alla fall vad gäller mina högtalare.
Det jag undrade nu var om jag ska använda mig av båda terminalerna på förstärkaren (speaker a + speaker b) eller att bi-wira bara med t.ex. speaker a terminalerna. Just nu använder jag bara speaker a: två kopplingar till plus, två till minus på förstärkaren).
Kan det finnas någon fördel att använda både a + b terminalerna? Förutom det så uppenbara faktumet att man då kan få in dubbelt så tjocka kablar. Lite svårt ibland att pula in två i samma lilla hål 
"...metal is eternal, life is not" Urkraft Webzine : http://www.urkraft-webzine.net |
 |
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 19:28:06
|
OK, nu förstår jag vad du menade.
Jag har testat detta på två förstärkare med dubbla utgångar och i båda fallen blev det bättre bas och mer dynamik i ljudet. Denna ena förstärkaren hade dock switchade b-utgångar (jag gissar på att det var orsaken), vilket gjorde att om man kopplade diskanterna (två-vägshögtalare) till b-utgången blev den lite "råare".
Anledningen till förbättringen var förmodligen att jag på den tiden använde vanlig 2 mm^2 kabel direkt in i förstärkaren vilket borde medföra att kontaktenytan och kontakttrycket blev bättre eftersom inte kontakterna svalde 4 mm^2 utan bara knappt 2 mm^2. Det skulle vara intressant att pröva om man använder spadar istället, om skillnaden skulle minska eller försvinna.
/H Martin |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 21:22:53
|
biwire är en nödvändighet för biamp och då börjar vi snacka ljudförbättring
|
 |
|