Author |
Topic  |
|
Jadde
Member

1166 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 17:24:27
|
I brist på aktivitet bestämde jag mig idag för att ta en tur till Hifi-klubben, som kompis fick min förstärkare följa med, en Linn Majik. Väl på plats kollade jag in utbudet, och bestämde mig för att börja med något "billigt" så det blev ett par B&W 602s3 för 5.000kr (billigt och billigt...) Expediten kopplade vänligt in högtalarna till en NAD Silverline förstärkare och cd-spelare, jag lyssnade enbart på medhavda skivor som jag känner igen, jag började med Tindersticks "Simple Pleasure". Ljudet från 602:orna var väl sådär, lite burkigt, det släppte inte riktigt, lite gråa...
Bakom 602:orna stog det ett par B&W CM4:or för 13.000kr – jag frågade om jag fick lyssna på dessa istället, men expediten svarade bestämt "Nej, det går inte, dom kräver många Watt" (anledningen till det uttömmande svaret var att jag tidigare avslöjat att min förstärkare bara hade 33Watt) Varpå jag frågade honom igen och sa "vi kan väl i alla fall testa?" expediten gav sig och högtalarna byttes. In i NAD spelaren åkte Nick Cave "Boatmans Call" Första intrycket var att "så här ska det låta" - allt hängde ihop på ett trevligt sätt och dynamiken var fin, basen gick djupt och Nick Caves säregna röst presenterade på ett behagligt sätt. Jag berättade att det lät bra och expediten svarade "det kan låta bättre" jaha, tänkte jag, och det är väl klart att det kan.... Så jag frågade vilka alternativ som han ansåg skulle ge mer välljud, och genast började han prata om fler watt.. (suck) Efter lite grubblade kom han fram till att en NAD på 120Watt säkerligen skulle vara bättre, pris 7000kr. Han kopplade in den och med hög förväntan trycktes playknappen in. Första intrycket var något svagare bas, och lite plattare ljudbild, men jag tyckte ändå att de lät okej. Expediten sa direkt, hör du skillnaden? Jo det gjorde jag - till det sämre, fast det sa jag inte, utan bestämde mig för att packa ihop...
Varför ska vissa personer alltid låsa sig till watt-antalet? Watt och välljud går ju knappast hand i hand. Vill absolut inte säga att Linn är bäst, irreterar mig bara på dessa personer!
Isn't Linn a Naim?
|
Edited by - Jadde on 2002/09/18 20:21:19 |
|
Per100
Member

1543 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 17:36:02
|
Hifi klubbens personal är väl mer kända som råförsäljare än hifi-entusiaster som vill komma med konstruktiva lösningar som dessutom säljer. Synd, för hifi klubben har många bra produkter. /Per S
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 17:59:02
|
Fattar säljaren inte att Majiken kostar 12lök och den har bara 33watt då borde resten ha satsats på ljudkvalitén...sen är inte de där högtalarna så enorma så krämen borde räcka även om NAD spelar högre...
|
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 18:01:12
|
iofs skulle jag hellre biampat skiten med 2st LK100 och låtit konerna flyga in i väggen, men det är en annan femma
|
 |
|
Punk
Member

108 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 18:07:52
|
Var anställer HiFi Klubben sin personal.....
Det är ju inte första gången nåt sånt händer på HK
Måste man upppfylla vissa dumhetskriterier innan man får anställning 
Ska berätte en egen story om HiFi klubben (när den fanns i Gävle)
I min värld är det jag som bestämmer |
 |
|
dax
Member

644 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 19:57:25
|
Även om säljaren tyckte att att Nad'en lät sämre hade han aldrig sagt det till dig! Det är vad jag tror!
|
 |
|
Wingboot
Member

181 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 20:29:45
|
Silverline ger väl mer än 120 watt?
|
 |
|
Dan Brickman
Member

1179 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 21:12:55
|
Hifiklubben brukar sägas vara den felande länken mellan "riktiga" hifibutiker och Expert.
Maijiken är en sån där sjutusan till liten burk som brukar vinna vid en relativt snabb A/B jämförelse. Framför allt mot småtråkiga NAD (flåt flåt alla Naddare) men det är min högst personliga åsikt. Linnen är väl iofs inte det sista i att spela vackert heller men den svänger helt ok.
Nad och Rotel är två märken som sällan gör något fel men som inte direkt brukar glänsa heller.
"My mistress eyes is nothing like the sun |
 |
|
|
Topic  |
|