Author |
Topic  |
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:02:59
|
http://www.wilsonaudio.com/products/xs/index.html
Wilson Audio´s XS subwoofer, rätt imponerande pjäs.

Mått i tum;

Data;
Subwoofers are for energy. For a subwoofer to create energy, it must move air. To move air cleanly, it must have a massive cabinet and powerful, linear driving elements. That’s why the XS subwoofer has two awe-inspiring 19" woofers mounted to over 700 lbs. of high-density cabinet material. That’s also why the XS is the last subwoofer you’ll ever need to buy.
Not only is the XS extremely powerful in a home theater, it is also up to Wilson Audio’s high standards of music reproduction. Its two matched aluminum ports ensure ultra high speed and efficiency, and having two woofers in each XS allows us to use smaller, faster moving systems. That means your XS will provide dynamic, deep, powerful bass. The XS is capable of 16 cycles at over 112 dB, and can fill even the largest rooms with stunning bass performance.
Simply stated, the XS is without equal. Nothing’s built like it, nothing sounds like it, and nothing unlocks your system’s potential with such raw power and energy. Of course, don’t just take our word for it. Use our dealer locator to experience the XS for yourself.
The XS subwoofer. It’s pure energy.
Woofer: 2 - 18 inch, 2 - front firing ports Frequency Response:16 Hz Sensitivity: 94 dB (2.83 volts at 1 meter) Nominal Impedance: 4 ohms Minimum Amplifier Power:100 Watts per channel Crossover Point: Music: 35 Hz Home Theater: 80 Hz
Height: 86.125 inches Width: 26.125 inches Depth: 27.75 inches Product Weight (approx.): 700 lbs
----------------------------
Det som sitter i, är Aura sounds Aura sub 18" och inte 19" som det står där, de säljs av flera tillverkade, bla. north creek, och några andra, det som skiljer är att det är olika membran, samt att det finns några PA modeller.
från början är detta en PA driver, kompressionsdriver med andra ord, och den hade ett FS på över 35hz om jag minns rätt.
Den som sitter i XS har ett FS värde på 14, som får betraktas som rätt lågt. även om nu inte FS är ALLT har jag lärt mig
De säger, vid 16hz kan den prestera 112db, hur är det möjligt? är det med inräknat room gain? för hur jag än räknar på 18" drivern så förstår jag inte hur det kan vara möjligt. hamnar runt 90..db
Den enda jag vet so har en sådan woofer, är Can Elgiz
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:42:14
|
P.P tycker sig inte behöva nämna inos burkar som klarar 140dB vid 18Hz med 4 st 15". Med 2st så klaras 134dB och vid 16Hz borde 133dB klaras... 112 dB med 18" är bara patetiskt! Det är ju en effektskillnad på 125ggr! 112dB borde även P.P's 2st 15" basar klara för mindre än 6kilopix! Trams! 
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:05:04
|
vilka PP´s basar?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:06:36
|
Anledningen an Ino basarna klarar 139 dB (i rum) vid 19 Hz är att basreflexavstämningen är så linjär och att elementen klarar att slå max även vid avstämning. Alltså när elementet pumpar på max vid avstämningen så rusar det 6-7 gånger mer luft genom porten, utan dist. De torde inte klara 139 dB strax över avstämningen, men jag är inte säker.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:10:49
|
jasså..
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:11:59
|
P.P har Audaxprylar! Goa saker med maffemagnet! De klarar tydligen 2kW utan problem. Mer effekt får dem inte att brinna upp utan bara elmentet att mekaniskt sönderdelas... Tapeterna trillar ner och papper flyger runt i rummet! P.P har tyvärr inte mer än 500W att tillgå 
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:14:02
|
Förresten,
jag undrar om det inte var dessa Wilson högtalare som jag såg från en båt i Brasilien. De stod utomhus och det dunkade tung technomusik i hela viken, som hördes lång lång väg. En lyxvilla bredvid var det.
Starkt lät det. Mycket starkt.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:14:30
|
Har Ino ngn. sida med bilder, info och priser på alla sina "produkter", el. finns det möjligen ngt. PDF-doc. att få tag i på ngt. sätt?
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:16:48
|
No_85
du får kontakta Ingvar på inoaudio@hotmail.com för katalog.
T
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:19:38
|
Hmm fel av mig tror jag.
Eftersom elementet minskar sin amplitud vid avstämningen kan man dra på mer effekt vid avstämningen. Det blir en akustiskt förstärkning runt 7 vid avstämningen. En oktav över avstämningen (40 Hz) behöver elementet pumpa 4 gånger mindre luft för att få samma SPL. Alltså borde det inte bli riktigt samma SPL vid 30-40 Hz som vid 19 Hz. Men jag kan ha fel.
T
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 07:53:21
|
Det ena är trams och PA, det andra är finkostymen på och sjung i kören nu gossar   eller är det på någon ståplatsläktare ?  
e re fest elle?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:16:40
|
Det ena? jo jahaajja 

|
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:35:12
|
gott folk, glöm inte hörnplaceringen!! Den ger 12-18dB extra eller nåt sånt... Bra att veta när man jämför olika siffror, är det frifält eller i rum?
markih |
 |
|
gromit
Member

731 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 12:57:58
|
quote: Originally posted by markih
gott folk, glöm inte hörnplaceringen!! Den ger 12-18dB extra eller nåt sånt... Bra att veta när man jämför olika siffror, är det frifält eller i rum?
Inos siffror gäller placering vid vägg, har jag för mig, dvs två ytor att få hjälp av. (golv (+6 dB) och vägg (+6 dB) => ca 12 dB förstärkning) Att man i realiteten ofta får ännu mer tryck kan ha att göra med hörnplacering och rummets akustik.
Och dessutom, bara för att ett system kan prestera ljudtryck över det vanliga innebär ju inte att det skulle vara ett PA-system! Jag har inte lyssnat och vill därför inte bedöma någon av de ovan omskrivna systemen...
"I'm nothing but a hound dog" |
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 13:16:07
|
quote: Originally posted by sladd
Det ena är trams och PA, det andra är finkostymen på och sjung i kören nu gossar   eller är det på någon ståplatsläktare ?  
e re fest elle?
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Nu är du fel ute, vare sig Wilsons eller Inos system kan anklagas för att vara "PA", det är båda alldeles för dyra för... visserligen är priset för Inos system säkerligen betydligt lägre, men det är högt jämfört med "bullerburkar för PA"!
Dessutom: rummet bidrag (varför skriver alla room gain?) vid 20 Hz är typiskt runt 18 dB. Att åstadkomma 120 dB vid 20 Hz i rum är alltså inte sååå svårt...
Sladd har ju själv en subwoofer som samarbetar med rummet tonkurvemässigt. Skulle inte kalla den för PA heller, trots två tolvor och massor med effekt...
mvh, Jonas Persson
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 13:36:22
|
varför skulle det ens vara PA, det är inga kompressionsdrivers vi talar om här, det kan man lätt avgöra genom att kolla på parametrarna för elementen.
wilson subben har juh två 8000:- pix 18" i sig. ino audio´s modifoerade tc sounds basar verkar dock vettigare än de 18" som sitter i XS.
sladd skojjade väl bara 
Edited by - Niklas Nord on 2002/09/18 13:36:54 |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 14:33:56
|
Thomas! Tack för infon om basportkapaciteten hos Ino Z-4. Jag har misstänkt att det är en stor "utväxling" i luftpumpsförmåga hos de portarna. Men tänk på att porten hjälper till över nästan en hel oktav och inte bara vid avstämningsfrekvensen. Därför tror jag att Z-4 klarar 139dB över hela sitt arbetsområde. Bara gissning dock!
markih |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 17:56:52
|
Klart jag skojade. Man blir bara så fundersam när samma personer som blixten slänger sig över subjektet och berättar om Inos överlägsna prestanda...
Från en båt på håll i den sydamerikanska kvällningen fanns något svart med två stora element i som nog var en.... dessutom.
Sorry, hjärnvurpa av kortlivat slag.
Minos fixar 10 Hz till 500 om man inte delar (vilket man gör) -3 dB vid dessa 10 Hz och i övrigt utlovas 113 dB. Rekommenderad placering ganska nära bakvägg, sidovägg eller i hörn beroende på hur ens rum är beskaffat.
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 18:35:32
|
quote: Originally posted by Thomas A
Anledningen att Ino basarna klarar 139 dB (i rum) vid 19 Hz är att basreflexavstämningen är så linjär och att elementen klarar att slå max även vid avstämning. Alltså när elementet pumpar på max vid avstämningen så rusar det 6-7 gånger mer luft genom porten, utan dist. De torde inte klara 139 dB strax över avstämningen, men jag är inte säker.
Jodå! De klarar 139 dB vid alla frekvenser upp till åtminstone 120 Hz. Membranutslagsmaximum ligger vid cirka 30 Hz (5 cm) och där bidrar portarna med ungefär samma pumpvolym som själva elementen. Ljudtrycket som kan uppnås vid 30 Hz motsvarar alltså 4 stycket 15"-basar med 10 cm slaglängd monterade i sluten låda, det vill säga mer än 139 dB i rum.
Vid avstämningen dock, rör sig membranen bara sisådär 7 mm p-p vid 4000 W totalt in i systemet (men portarna pumpar då i gengäld motsvarande 250 mm p-p hos membranet, vilket betyder att de med sin mindre area än elementen pumpar nästan 1000 mm p-p, alltså nästan en meters luftslaglängd! Då är det dock precis på gränsen till att luften i porten laminerar... De krävs rejäla portar för sådana hära ultraljudtryckskapabla system, en area om 730 cm2 närmare bestämt.
Vid avstämningsfrekvensen pumpar portarna 6-7 ggr mer än vad elementens membran pumpar som mest (30 Hz) ÖVER resonansen, men jämför man med hur mycket elementen pumpar VID resonans så är kvoten snarare 30 ggr eller något sådant.
Vh, Ing. Öhman |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 19:11:52
|
Ok tack Ingvar,
jag trodde från start att slaglängden låg nära max vid avstämningen; i sådant fall torde max SPL bli mindre vid 30 Hz.
Men så var det icke alltså! Tänk så fel man kan ha. 
T
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 20:16:10
|
NN: "varför skulle det ens vara PA, det är inga kompressionsdrivers vi talar om här, det kan man lätt avgöra genom att kolla på parametrarna för elementen."
Vad menas med "kompressiondrivers" och hur kollar man det genom parametrarna?
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 21:26:00
|
P.P skulle bara nämna ett mail P.P fick idag från en snubbe med lagom stora bashorn. De klarade av vid mätning 130dB (för ett stereopar) vid 19Hz och utan att att det var de två 15" elementen som satte begränsningen... Skulle P.P spekulera så var det snarare effektstegen på 200W som satte gränsen.
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 21:48:56
|
Celef, du vet likaväl som jag, att det skulle för mig bli lite svårt att förklara
quote: Originally posted by celef
NN: "varför skulle det ens vara PA, det är inga kompressionsdrivers vi talar om här, det kan man lätt avgöra genom att kolla på parametrarna för elementen."
Vad menas med "kompressiondrivers" och hur kollar man det genom parametrarna?
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 22:23:51
|
NN: Jag tror du kan, allt är av intresse för kan INGET om detta!
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 10:59:14
|
quote: Originally posted by Ing. Öhman
quote: Originally posted by Thomas A
Anledningen att Ino basarna klarar 139 dB (i rum) vid 19 Hz är att basreflexavstämningen är så linjär och att elementen klarar att slå max även vid avstämning. Alltså när elementet pumpar på max vid avstämningen så rusar det 6-7 gånger mer luft genom porten, utan dist. De torde inte klara 139 dB strax över avstämningen, men jag är inte säker.
Jodå! De klarar 139 dB vid alla frekvenser upp till åtminstone 120 Hz. Membranutslagsmaximum ligger vid cirka 30 Hz (5 cm) och där bidrar portarna med ungefär samma pumpvolym som själva elementen. Ljudtrycket som kan uppnås vid 30 Hz motsvarar alltså 4 stycket 15"-basar med 10 cm slaglängd monterade i sluten låda, det vill säga mer än 139 dB i rum.
Vid avstämningen dock, rör sig membranen bara sisådär 7 mm p-p vid 4000 W totalt in i systemet (men portarna pumpar då i gengäld motsvarande 250 mm p-p hos membranet, vilket betyder att de med sin mindre area än elementen pumpar nästan 1000 mm p-p, alltså nästan en meters luftslaglängd! Då är det dock precis på gränsen till att luften i porten laminerar... De krävs rejäla portar för sådana hära ultraljudtryckskapabla system, en area om 730 cm2 närmare bestämt.
Vid avstämningsfrekvensen pumpar portarna 6-7 ggr mer än vad elementens membran pumpar som mest (30 Hz) ÖVER resonansen, men jämför man med hur mycket elementen pumpar VID resonans så är kvoten snarare 30 ggr eller något sådant.
Vh, Ing. Öhman
Men inte har väl pZ-x en portdiameter om ca 30 cm, utan snarare är väl portarna rejält fasade, och flänsade på insidan (alltså att porten mynnar vid en platta även på insidan av kabinettet)?
Vilket är förresten det amerikanska basmodulsystemet som spelar ikapp med pZ-2?
mvh, Jonas Persson
|
 |
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 11:26:40
|
CELEF,
ett PA element har ett QTS som är mindre än ett "hifi -element" då även QES, och QMS blir automatiskt lägre.. Högre FS värde såklart, och ett mycket högre känslighet.
Sedan är varken XS eller InoAudio någon HORNKONTRUKTION somkännetecknar en PA låda.
sladd skojade ju också så..
 |
|
Topic  |
|