Author |
Topic  |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 21:11:09
|
Är på jakt efter en förstärkare till min Dynaudio 1.8mkII:or
Krav/Önskemål Den ska även fungera som slutsteg vid 5.1 lyssning så den bör ha PRE-IN för att hantera signalen från Hembiostärkaren.
Vad ska jag lyssna på? -Amplifix -mer ????
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 21:15:28
|
alltså du skall ha något som ger sjukt med watt (kanske man inte få rsäga så men så är det)
Dynaudio kräver sjuka watt för att låta riktigt bra !
//jonas
"#hififorum på dalnet" |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 22:19:42
|
På den gamla goda tiden brukade Tonkraft dema sina Dynaudio med Classé. Det funkade.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 22:41:34
|
quote: Originally posted by Timbre
På den gamla goda tiden brukade Tonkraft dema sina Dynaudio med Classé. Det funkade.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
kanske skall passa på att slå ett slag för rotel. deras stora integrerade eller ett av deras slutsteg. hamnar något billigare än amplifix men absolut inte sämre. utseendemässigt så har ju amplifixen övertag i form av volymvårtan!
sayonara |
 |
|
Hifitrollet
Member

251 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 06:45:27
|
quote: Originally posted by n00b
alltså du skall ha något som ger sjukt med watt (kanske man inte få rsäga så men så är det)
//jonas
"#hififorum på dalnet"
Helt fel, Det ända som Dynaudio kräver är riktiga watt. Mvh
|
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 08:30:36
|
Vilken prisklass hade du tänkt dig? Sim Audio's integrerade Moon I5 (pris cirka 35') och Moon I3 (pris cirka 22') har bägge en ingång som är avsedd att kopplas från pre-out på hembioförstärkare och inget annat, dvs den fungerar bara som slutsteg på denna ingång. Volymen styrs då av din hembioförstärkare. De ger inga megawatt men orkar driva det mesta utan problem tror jag.
http://www.simaudio.com/mooni5.htm http://www.simaudio.com/mooni3.htm
Linkan
|
 |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 08:33:59
|
quote: Originally posted by Hifitrollet
quote: Originally posted by n00b
//jonas
"#hififorum på dalnet"
Helt fel, Det ända som Dynaudio kräver är riktiga watt. Mvh
Nja... dom är ju gjorda för att få sjuka mängder watt
Där inte sagt att du ska köpa en PA sak och mangla in 2000watt.
Jag känner att min Musical fidelity X-A100R inte riktigt pallar
Den är på 2X75w enligt spec men har för mig att den lämnar 2X100 i testerna jag läst.... detta då i 8ohm iofs så dubblar den väl inte sin effekt när det sjunker i ohm, men den ger bra hela vägen...
//jonas
"#hififorum på dalnet" |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 08:34:03
|
vad kostar sims minsta slutsteg???
|
 |
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 08:43:16
|
ekman Jag tror att en ligger en bit över 40'
Linkan
|
 |
|
Stigge
Member

102 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 13:17:18
|
Ang prisnivån så går väll smärtgränsen vid ca 10 000:- Tanken är att jag ska kolla på något begagnat. Har sett att Amplifixen säljs för ca 10 000:-
Den eviga frågan om Watt dyker då alltid upp.... Nu är inte jag någon expert men är det inte strömstyrkan som är viktigare???? Kopplade nyligen ihop ett par Dynaudio 42:or med en NAD C300 (spec på 2*25W i 8ohm)och det lät fantastiskt bra för pengarna!!!! Om jag inte är helt ute och cyklar så är Naden väldigt strömstark??
Rotel- tål att funderas på. Finns även en liten tanke på en 5-kanalare från Rotel (RMB-1075) men då får ju Hembiostärkaren agera försteg (Sony TA-VA777ES) även för 2-kanaligt.
|
 |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 13:41:33
|
quote: Originally posted by Stigge
Ang prisnivån så går väll smärtgränsen vid ca 10 000:- Tanken är att jag ska kolla på något begagnat. Har sett att Amplifixen säljs för ca 10 000:-
Den eviga frågan om Watt dyker då alltid upp.... Nu är inte jag någon expert men är det inte strömstyrkan som är viktigare???? Kopplade nyligen ihop ett par Dynaudio 42:or med en NAD C300 (spec på 2*25W i 8ohm)och det lät fantastiskt bra för pengarna!!!! Om jag inte är helt ute och cyklar så är Naden väldigt strömstark??
Rotel- tål att funderas på. Finns även en liten tanke på en 5-kanalare från Rotel (RMB-1075) men då får ju Hembiostärkaren agera försteg (Sony TA-VA777ES) även för 2-kanaligt.
Enligt mitt förmenande ska du välja en förstärkare som har tillräckligt många watt för att spela så högt som du önskar. Att Dynaudio-högtalare gillar många watt tycker jag är ett märkligt uttalande, däremot är de väl en smula trögdrivna. Dessutom går de bra att spela högt med - vilket inte är samma sak som att "de gillar många watt".
I enlighet med någon tidigare postare tror jag att ett rotelsteg skulle passa bra.
Dynaudiohögtalare har ofta en ganska linjär impedanskurva, omän låg, så det här överdriven strömstyrka är nog heller inte av högsta vikt.
mvh, Jonas Persson
|
 |
|
|
Topic  |
|