HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstegets förstärkning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:42:56  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Hej!
Blir inte klok på det här med nivån på förstegets förstärkning. Jag har nu fått nivån sänkt några snäpp på min förförstärkare. Jag tycker att det blir lättare att finjustera ljudet på låga nivåer då, men påverkar detta ljudet i någon negativ bemärkelse? Det blir ju en lägre signal in till slutsteget som då måste ta i mer för att nå upp till samma ljudnivå som innan, eller?? Eller har jag fel? Det kanske är så att signalen som nu kommer från försteget är "renare" eftersom den inte har så hög förstärkning och då inte har något brus eller någon distorsion med sig?? Kan någon hjälpa mig att bena upp det här problemet?

Basmuller

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:21:21  Show Profile Send hjort a Private Message
Det är nog väldigt olika. En del slutsteg låter bättre när de får jobba lite mer.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:50:33  Show Profile Send eliot a Private Message
Om det var korrekt anpassning från början så brukar det verka lite orkeslöst, dvs lite mindre kraft och dynamik men det kan uppvägas av att blir mindre slabang och mer finlir - smaken är som baken

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:01:31  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Hur justerar man det
Lämnar man in det eller kan man justera det själv om man skruvar lite?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:43:18  Show Profile Send eliot a Private Message
Du måste nog ändra värdet på ett motstånd på kretskortet....gå in på DIY avdelningen. Om man har tillgång till kopplingsschema är det enkelt att se vad man skall göra

Det har funnits apparater som varit felkonstruerade så att man var tvungen att ändra utsignalen - en sådan apparat var Wadia (6 eller 860) som gav hela 4 volt ut och det gjorde att man förlorade bitar när man använde den digitala volympotten. På senare modeller hade de en trimpotentiometer där man själv kunde skruva lite så att anpassningen stämde

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:37:52  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
det kan vara fruktansvärd skillnad på förstärkningen i olika försteg... där finns allt mellan 0,6,8 och 12dB vilket kan ge ganska svårkontrollerad volymsättning, det blir till att DIY:a lite 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:15:25  Show Profile Send eliot a Private Message
I våra dagar utan phonodel så är ett försteg i princip en omkopplare med volympotentiometer och det finns därför både passiva som är just detta eller aktiva försteg som innehåller en förstärkare. En CD-spelare liksom alla andra källor skall ge 1V. Eftersom även slutsteget skall leverera max utgångssignal vid 1 V så skulle försteget lämpligtvis ha en förstärkning på 1 när volympotten står på max
Detta motsvarar 0dB, 6dB är en förstärkningsfaktor på 2 och 12dB är en förstärkning 4 gånger, dvs 1V in i försteget ger 4V ut vilket betyder att man lyssnar med volympotten lågt nere vid normala lyssningsförhållande....

Winston Churchill

Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2004/03/21 :  00:15:37  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Knepiga saker tydligen! Så länge man själv tycker att det låter bra så är det okey skulle man kanske kunna säga då!?

Basmuller
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/21 :  00:49:29  Show Profile Send eliot a Private Message
Det skulle vara enkelt om alla höll sig till standarden

Winston Churchill

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/21 :  08:09:04  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hakar väl på frågeställaren eftersom jag ska gå över till för/slut och inte har så mycket koll...Pinsamt okunnig...
quote:
Det blir ju en lägre signal in till slutsteget som då måste ta i mer för att nå upp till samma ljudnivå som innan, eller??
Jobbar inte slutsteg alltid på samma nivå? Att ljudnivån ändras trodde jag var en ren förstegsmojängelijäng. Kanske finns det olika.

Över till frågan: Finns det riktvärden för utgångsstyrka resp gain som passar ihop?

Edited by - bjarne on 2004/03/21 08:09:32
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/21 :  08:28:56  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Resultatet blir bättre, du kan använda mer av den linjära delen av volym potten det finns ju fall där höger och vänster kanal inte följs åt vid låga nivåer ,och så brusar det mindre i försteget.

Det här förstår jag inte alls?
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Det blir ju en lägre signal in till slutsteget som då måste ta i mer för att nå upp till samma ljudnivå som innan, eller??
--------------------------------------------------------------------------------

Om du spelar lika högt som förut, så har du ju samma nivå in i slutsteget, du får ju bara vrida på mer volym för att nå dit. Slutsteget har ju konstant förstärkning det förstärker ju den inkommande signalen 0 volt tyst(nästan) X volt full effekt.
X volt är den ingångs känslighet som står specad i manualen t.e.x 2volt, min GamuT DMX200 har stälbar ingångskänslighet så mellan 0.775 och 3,9 volt är de möjligheter jag har.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:00:18  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Tack alla för de initierade inläggen. Tror faktiskt att jag har blivit lite klokare.

Basmuller
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:24:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förstärkningen brukar normalt ligga på 15 dB. Slutsteg brukar ha en ytterligare förstärkning på strax under 30 dB.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:36:44  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag tror att jag har 18 dB förstärkning på mitt försteg.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000