Author |
Topic  |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 08:56:18
|
Hej på er!
Jag har en Sony CDP-X5000 cd-spelare som irriterar mig lite. Den där toppmatatade söta spelaren med glaslock och skivpuck. Dom första 5 minuterna på varje cd-skiva den spelar uppstår små klick och puffljud ur högtalarna. Det spelar ingen roll om jag ansluter den analogt till förstärkaren eller digitalt via en separat DA-omvandlare. Jag lämnade in den för service hos min lokale elektronikreparatör som i sin tur skickade den till Sonys verkstad i Stockholm. Efter en månad fick jag tillbaka den med svaret att det inte var något fel på cd-spelaren, betala 230 kr för undersökningen tack! Kul att veta att det inte är något fel, men nu tror jag inte det är normalt att en Sony CD-spelare skall uppföra sig på detta sätt. Eftersom man i verkstaden mätt upp signalen och kollat dom analoga och digitala delarna utan att hitta något fel, så verkar det för mig som att spelaren har problem med att läsa av längst in på skivan. Vad katten ska jag göra? Är det någon annan som har erfarenhet av liknande problem?
|
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 09:07:30
|
Har haft detta problem med en billigare spelare men det var bara lite smuts på metallskenan som lasern löper på. Jag gjorde rent den och smörjde lite med en topps  Trodde inte att det var det felet heller, det lät väldigt konstigt i högtalarna. |
Palm |
 |
|
Björn-Ola

7950 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 14:09:56
|
Tack för svaret. Jag tycker det låter som jag har samma problem, fast i min spelare är det skivan som rör sig och laserpickupen är fast. Jag kan tänka mig att om skivorna är lite excentriska så får spelaren större svårigheter att läsa ju längre i in mot centrum den läser av, eftersom skivan då roterar snabbare. Eftersom cd-kivan avläses inifrån och ut så kan det vara anledningen till att fenomenet bara verkar uppträda i dom första spåren på skivan. Skall ta och testa detta. Fram med oljekannan alltså! |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 14:27:48
|
Jag hade ett spårningsproblem med en tidigare CD-spelare som var dyr. I detta fall berodde det på intorkad olja och smuts. Det är nog minst lika viktigt att torka rent som att olja in igen. Jag antar att man skall olja försiktigt så att man inte lägger ut nya dammfällor.
Hur mycket man nu kan göra utan att demontera. I mitt fall demonterades drivmekanismen på verkstad. Det är inte alltid lasern det är fel på.
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 15:20:51
|
Björn-Ola
har haft lillebroren CDP X3000 utan att ha haft dessa problem, borde ju vara ungefär samma problem annars |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 18:11:25
|
Har en xa-20es som börjar ha lite svårt att läsa in skivor när den är varm. Kan det vara samma transportproblem? Vem fixar sånt (i Stockholm)? Var vända sig utan att det kostar mer än spelaren? /undrar en john |
Hörlursfrilla! |
 |
|
staffann
Member

691 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 18:29:45
|
Björn-Ola: så ska det inte vara och jag hade inte heller accepterat det. Vet inte var du lämnade in den, men jag hade om möjligt demonstrerat fenomenet för butiken/reparatören där jag lämnar in spelaren. Om de kan styrka att det är ngt konstifikt med den så har Sony svårare att komma undan med att det inte är ngt fel. I alla fall om det är en seriös butik du lämnar in den till.
Notera att det inte är samma sak att det inte är fel på spelaren och att Sony inte hittar något fel!!
Summa summarum: stå på dig! Acceptera inte att betala en avgift bara för att felsökaren inte lyckats med sin uppgift! |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 19:12:35
|
Verkstaden har alltså mätt men inte lyssnat på det omtalade felet????  |
Bravo  |
 |
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 22:28:15
|
Björn-Ola åk tillbaka till affären där du lämnade in den och be dom göra ett nytt försök, ska givetvis vara kostnadsfritt  Kunden har alltid rätt som det hette förr  |
Palm |
 |
|
Björn-Ola

7950 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 08:52:07
|
Tack för svaren. Jag köpte den begagnad så jag har ingen butik att vända mig till utan endast ett företag som gör service på Sonys prylar. Så nu är jag alltså utlämnad till folks välvilja. Som service-organisationen är uppbyggd, så kan jag inte prata med någon service-tekniker, utan endast en person som tar emot spelaren över disken och knackar in ett ordernummer i datorn. Han verkade inte känna igen en cd-spelare ens om jag hade tryckt in den i nyllet på honom, utan såg mest förvirrad ut när jag beskrev problemet. Sedan konstaterar den lokale service-teknikern som alltså sitter onåbar långt inne i en skrubb, att det här är ett för krångligt problem, och skickar spelaren till Sonys verkstad i Stockholm, där någon tar emot den och delar ut den till serviceteknikerna där som jobbar på löpande band. Eftersom det är ett krångligt fel så flyttas nog spelaren hela tiden till en plats efter dom apparater som har enkla fel, tills någon för skam skull slänger ett öga på spelaren, mäter lite och sedan skickar tillbaka den. Det hela tog en månad! Sedan möter jag personen vid disken som räcker över apparaten och inte vet någonting, men gärna tar betalt, och det är alltså minst fem led mellan honom och personen som skulle ha tittat på apparaten. Så tror jag det går till. Frustrerande! Men självklart tänker jag inte ge mig. Ska jag tolka det här positivt, så kan det vara så att dom faktiskt konstaterat att det inte är något fel på elektroniken, utan att det är ett mekaniskt problem vid avläsningen. Det är väl det jag får be dem kolla upp.
Jag upplever att det är enklare med mindre företag. Min fjärrkontroll till min Advantage-förstärkare dog. Jag lämnade in den hos Hifi-Consult på fredagen. På tisdagen kom ett paket på posten med fjärrkontrollen där dom bytt hela innanmätet och knappar. 200 kr allt som allt. När min Advantage-förstärkare krånglade tidigare så skickade jag den med bussgods till Hifi-Consult. Den var tillbaka inom en vecka och den reparationen kostade mig inte ett öre, trots att jag inte längre hade någon garanti. Det kallar jag service, då var jag nöjd. Det är alltså inte säkert att det är en fördel att köpa av dom stora drakarna.
|
 |
|
Björn-Ola

7950 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 10:02:17
|
Jag får ta tillbaka det där jag skrev om Sonys service. Jag lyckades komma i kontakt med killen som servade cd-spelaren. Ingen skugga ska falla över honom, han har lagt ned en hel del jobb på att hitta något fel. Det hela får ses som ett utslag av min grundläggande pessimistiska människosyn. |
 |
|
|
Topic  |
|