Author |
Topic  |
agh39
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 21:12:55
|
Här är en annan sida om Behringer Feedback Destroyer, som behandlar inställningarna som inte är det lättaste enligt manualen har jag hört.
http://www.snapbug.ws/bfd.htm
MVH//agh39 |
 |
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2004/03/22 : 22:43:17
|
Bumlig bas kan bero på ett felaktigt Q-värde på bas+låda.
Elektronisk Q-värdes korr. borde göra susen också. |
Wizard |
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 23:03:20
|
Vissa subwoofers kan man väl ändra Q-värdet på. Men vad står det för egentligen? |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2004/03/23 : 23:51:56
|
crion,
kort sagt hur pass resonansbenägen basen är kring resonansfrekvensen (inte alls hela sanningen). Högt Q = lite effekt krävs för att sätta systemet i svängning - Cerwin Vega är ett bra exempel.
Även brantheten på själva på/av-rullningen bestäms utav Q-värdet, även i delningsfilter.
Kan ge en något utförligare förklaring om så önskas. 
EDIT (Litt svårt att veta vart den "tekniska nivån" ska ligga) |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2004/03/24 00:07:21 |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 08:48:51
|
För att vara en tråkmåns- Högtalarnas utsträckning (neråt)måste stå i pararitet med storleken på rummet, har man ett stort rum så är det inga problem men mindre rum tenderar till att gröta till det. Subbar fungerar till film, men till musik måste storleken på rummet avgöra hur djupt systemet ska få gå. Subbar fungerar givetvis till musik med. Jag hade tidigare högtalare som spelade ner till 25 Hz enligt tillverkaren=vissa problem (jag hörde dom inte då) men när jag provade andra högtalare visade det sig att det lät bättre med högtalare som rullar av vid ca 35 Hz. När jag sedan gick tillbaka till mina gamla högtalare gick det inte att lyssna på högtalarna med basmodulen inkopplad, fick använda den som stativ till topp-modulen och köra högtalaren som 2vägs-stativare. Sen blev det nya lådor. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 09:18:36
|
Adagio, det måste ju inte vara så! En Behringer EQ och typ två Svanå TQ45 så kan man få både djup och tajt bas i ett litet rum! Men visst, det ska till en del våld för att det ska bli bra... |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 10:55:14
|
Tja en Behringer ultracurve har plockats in men har inte än så länge hjälpt upp det hela. Som sagt var i rubriken Djupbas är ingen lek! Får fortsätta och mixtra en vacker dag spelar det kanske riktigt bra! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 11:46:37
|
Svejk, intressant! Jag har hos en bekant mekat en del med en ultracurve - han uppnådde fantastiska resultat tom utan basabsorbenter. Fö, såg att du spelar längs långsidan på rummet - jag tycker det är mycket enklare att uppnå bra resultat i basen med högtalarna längs kortsidan. Har du gjort något teoretisk utvärdering (typ cara eller den lilla gratisappletten som räknar ut teoretiskt bästa placeringen)? Jag har (har ju dock inte dipoler) placerat min högtalare jättenära den korta bakväggen och lyssningspositionen mitt i rummet. Detta ger en REJÄL resonans runt 70Hz (och alltså inte att fördra om man inte har absorbenter!) men i princip rakt i övrigt. Sedan har jag tunat mina TQ45 till just den resonansfrekvensen och uppnått mycket bra resultat. Dock överväger jag en Ultracurve för att tämja det sista som återstår av 70Hz resonansen (utan TQ45 >10db, med <10db och med behringer hoppas jag på <5db typ). |
 |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr

2053 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 13:37:18
|
Kommer med en liten nybörjar fråga här: Har förstått att rummet, dess möblering och placering av högtalarna är väldigt viktig för att basen inte skall bli bumlig, men hur är det med lådkonstruktion, delningsfilter och vart man själv sätter delningen? Hur stor del av dessa saker bidrar med att basen blir bumlig vid en viss gräns? |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 14:02:13
|
Labbe
I det här fallet - inget alls. dvs det spelar inge roll hur bra högtalaren är om rummet inte är behandlat så är basen direkt beroende på rumsdimensionerna. Med akustikbehandling och noggrann palcering av högtalarna, kan betydligt jämnare bas trollas fram.
Bara för att göra saker och ting övertydligt. Basabsorbenter tar inte bort bas i rummet utan tar bort studsen av ljudvågen så att man får en jämnare bas i rummet. Jämnare bas=hörs mer=mer musik=mer gåshud.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 15:05:16
|
Det här med akustik och låga frekvenser är inte lätt att förstå. Att TQ45 absorbenterna jag har fungerar bra när dom är rätt injusterade det hörs klart och tydligt men hur det fungerar det vete f-n! Och jag måste ju säga att jag blir inte mycket klokare av vad som skrivits i denna tråd. Finns det några bra websidor man kan läsa? /Per |
You're nobody without a Naim
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 15:14:11
|
TQ45 är en s.k. Helmholtzresonator som fungerar som dämpare runt en viss frekvens beroende på hålarea, halslängd på hålet och volymen i lådan. Eftersom den dämpar väldigt smalbandigt så är den bäst om man har problem med krafig rumsresonans vid en viss frekvens. Den är mindre bra om man vill dämpa bas över ett brett frekvensområde. Det som är smart med TQ45 är just att det går att ställa in vid vilken frekvens den skall dämpa. Det brukar också gå att ändra på det verksamma frekvensomfånget och göra den bredare på bekostnad av hur mycket den dämpar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 16:51:10
|
Jag lyssnade till TacT RCS 2.2X demo på Köpenhamnsmässan och de hadde en fruktansvört bra bas på sin demo. De hadde dubbla Subbasar i varje hörna, och det var Dali högtalare som frontar. När det demades så kopplade de bort basen och spelade bara på frontaran jag kommer inteihåg hur högt delningsfrekvensen var satt till mellan bas/frontar, men när man lyssnade på bara frontarna utan bas så lät även de andra frekvensområderna underliga. Så basenfrekvenserna påverkar hur vi uppfattar helheten i ljudet. |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 20:33:57
|
Så basenfrekvenserna påverkar hur vi uppfattar helheten i ljudet.
Skriver jag under på. Lyckades under eftermiddagen få till min ultracurve riktigt vettigt. Det vart riktig botten i det hela, känns som alltihop står stadigare. Tänkte nyss ta mig en lyssning. När jag slår på skiten står det batteritorsk i fönstret på ultracurve. Min framlyssnade (ingen mätmick) EQ kurva är ett rakt streck. Ibland är hifi prylar rackarns billiga ! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
 |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 21:18:14
|
Någon som har någon kommentar/tips ang. min mätkurva på frontarna? Delningsfrekvensen i frontens subwoofer går vid 80Hz. Därunder kan jag justera tilt och nivå... Men är väl lite misstänksam mot Radioshack SPL mätarn, har ingen aning om vart eller hur den skiljer sig från referensmätare, men jag vet ATT den inte är linjär.. |
 |
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 21:32:43
|
Tack trädgårdsmästaren, du verkar vara en av dom som kan något inom det här området. Kanske du kan svara på litet funderingar jag har kring detta? - Bumligt ljud, kan det vara något annat än rumsresonanser eller möjligen en underdämpad högtalare med dålig baskontroll och kraftigt ojämn frekvensgång? - Man kan ju beräkna rumsresonanserna matematiskt men dom kan ju ändra sig med olika högtalare använda i samma rum. Har det bara med högtalarplaceringen att göra? Vore tacksamt att kunna bättra på sina kunskaper. /Per
|
|
 |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr

2053 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 22:10:06
|
Micke Y. Tackar, det förklarade en hel del. :) |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 10:18:15
|
Svejk, vilken batteriångest! Dock, när du återskapat din kurva - kan du inte skriva några rader om hur du upplever basen med/utan Behringer, och hur du uppfattar kvalitén på DA jämfört med din vanliga CD-spelare? |
 |
|
svejk
NA addikt

3505 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 10:38:22
|
Använder inte Behringer dac, det är en äldre ultracurve tror inte den har en chans mot min dpa dac som jag är mycket förtjust i. Den är kopplad mellan delningsfilter och slutsteget till basmodulerna. Mao använder jag bara EQ under 100 HZ Jag har höjt resp sänkt några frekvenser. Fick på så sätt bättre ordning på det hela men nöjd är jag inte än. Skall försöka flytta på basabsorbenter också, det är mycket nu! |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 10:45:19
|
Per G
Vill du veta varför basen blir som den blir så sök, jag och andra har förklarat massor med gånger och personligen börjar jag bli lite trött på att skriva samma förklaring om och om igen.
Morgan andersson har skrivit en bra grund för alla. http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 12:08:11
|
Svejk, du har alltså kopplat behringern analog in & analog ut innan slutsteget till basmodulerna? Nu är jag lite dum på det här och måste fråga nått jag funderat på - får man någon "fördröjning" i Behringern som orsakar nått fasfel i denna setup eller är tidsfördröjningen pga Behringerna försummbar? Eller kan du kompensera för detta i ditt delningsfilter? |
 |
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 12:24:29
|
Tack Micke, jag ska kolla och läsa. /Per |
|
 |
|
joakim99
Member

468 Posts |
|
crion
Member

503 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 20:26:40
|
Jag gjorde mätningen med den digitala och har inga kalibreringsfiler för den radioshack mätaren... |
 |
|
Topic  |
|