HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspännare eller ej, samt VTA/HTA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AMöller
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:04:57  Show Profile Send AMöller a Private Message
Jag har precis meckat på en Grado RS på skivspelaren efter nästan 10 månaders stillestånd och funderar såklart på hur allt egentligen ska ställas in. Nu har jag märkt att skivan lätt blir lite parabolisk när jag lägger på "skivspännaren" vilket får till följd att pickupens lutning relativt skivan (HTA?) varierar - i det här fallet avviker mer och mer från ideala 90 grader ju längre ut man kommer. Å andra sidan har jag tidigare märkt att det kan ha sina fördelar att belasta skivan något. Någon som har något klokt råd? Vad bör prioriteras?

Och sen var det här med lutningen på andra hållet - VTA. Trots att jag sänkt armen maximalt så får jag knappt pickupen att ligga parallellt med skivan (såsom Grado rekommenderar) och med en extra, tunn, skivmatta blir det precis parallellt och diskanten upplevs som mer kontrollerad. (Men parabolproblemet ökar med mjukare underlag :( ) Marginalerna ligger alltså lite åt fel håll för ideal VTA. Hur ska VTA påverka ljudet? Nålslitage? Kloka råd?

TAcksam för råd

/A

Maplenoll Athena / SME III-S / Soundsmith Carmen -> Wägner RIAA
Densen B-200+, B-410, NAD 4100, 6100
Dynaudio Audience 52

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:21:44  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
VTA (och SRA , stylus rake angle dvs nålspetsens lutning)) påverkar den tonala balansen , minskar du VTA/SRA får du en mörkare klang och ökar du får du en ljusare, precis som ditt experiment med en matta visar. Ett problem är också att vinylens tjocklek varierar från skiva till skiva, så har man inte en arm med snabbjustering "on the fly" av VTA så får man helt enkelt kompromissa med en inställning som funkar bra med de flesta skivor. Kan man inte sänka armen i bakändan tillräckligt kan man justera med mellanlägg mellan pickup och skal, något jag måste göra på min Thorens 166 med vissa pickuper. Mellanlägg av teflon har jag hört talas om som ett tweak, men har aldrig provat själv. Jag gjorde mellanlägg i hårdplast till min Thorens.

När det gäller den horisontella lutningen (brukar kallas azimuth) har jag inget bra svar på hur man kan lösa problemet, men samma sak torde väl gälla där att man får försöka hitta någon
kompromiss. Variabel azimuth som justerar automatiskt på en tonarm skulle säkert bli kostsamt , undrar om det finns ö h t... Kanske en nållagrad (unipivot) arm är bättre på detta?
Tycker personligen det är för bökigt rent praktiskt med skivspännare, även om det säkert har en positiv inverkan på ljudet och speciellt med skeva plattor.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:13:06  Show Profile Send Per a Private Message
skivspännare funkar ju fint. man får mer kontroll på ljudet men håller med om att de är bökiga att använda. en tung puck är mer praktisk. bara att lyfta av och på. paraboliska skivor är givetvis ett problem i förstone för azimuth. vad man kan göra är att se till att man har en helt slät matta under skivan. då trycks skivan ut jämt. man kan också prova med en bricka runt skivtappen. med en rätt tillverkad skivklämma eller vikt skall det funka bra för att släta ut skivan.
unipivot armar är känsliga för ojämnheter i skivorna. eftersom de bara har en lagringspunkt kan ojämna (eller paraboliska) skivor medföra att tonarmen vinglar.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:37:10  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, har själv en rega p25, kanske skulle det vara idé att investera i en skivpuck eller skivspännare, vad rekommenderar ni för märken/fabrikat och var får man tag på dem?

mvh
micke
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:19:04  Show Profile Send NtR a Private Message
Å andra sidan påverkar en tung puck fjäderupphängningen i spelaren, om man nu inte har fast plint förstås. Men släpp neurosen lite, ställ in allt så gott det går och njut. Rak och fin montering av PU och arm och vips, så var det inte så viktigt med puckar och klämmor.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:31:24  Show Profile Send Per a Private Message
micke 76 rekommenderar jag att gå till pitch. de har en i rostfritt som ser skitsnygg ut på rega spelare. väger 400g vilket är helt ok för funktion och lager.

fast har man en grammofonkombo som har tillräckligt hög upplösning kan det vara av vikt!! vad har du grammfon NtR? en del grammofoner är väldigt kinkiga en del inte.
Go to Top of Page

AMöller
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/24 :  00:06:02  Show Profile Send AMöller a Private Message
Tackar för synpunkterna. Eftersom skivtallriken har en 1 mm djup urgröpning, i gjutningen, med en diameter motsvarande den ospelbara delen av en skiva (etikett + ~4 cm) så är det kanske inte så konstigt att skivan antar en parabolisk form med lite vikt i mitten speciellt om det blir både en och två mattor på tallriken. Kanke skulle man försöka med en bricka i mitten på tallriken så som Per förslår. Pucken trycker ju bara som en ring längst ut så då skulle skivan istället bli svagt konvex - vilket förmodligen gör den i princip plan.

/A

Maplenoll Athena / SME III-S / Soundsmith Carmen -> Wägner RIAA
Densen B-200+, B-410, NAD 4100, 6100
Dynaudio Audience 52

Edited by - AMöller on 2004/03/24 00:08:45
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:37:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Per!

Jag har en LP12. Den är snäll och vänlig mot mig. Tillsammans med Shure VST-V låter den kanon, och lätt som tusan att få allt rakt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000