Någon som har erfarenhet av Ljudias filtmatta? Hade ev. tänkt lägga en under mattan i lyssningsrummet -- rekommendabelt? (Antar att mattan i första hand är tänkt för högtalarbygge.)
Blir troligtvis billigare att köpa filtmatta av nån mattläggare som sysslar med heltäckningsmattor (man lägger ibland filtmatta under den "riktiga" mattan.
Lyssningsrummet är på ca 35-40 m2 och jag skulle vilja dämpa framförallt de övre frekvenserna. Har f.n. en 210x310 stor matta på golvet som gör varken från eller till, och tänkte ev. testa att lägga något ljuddämpande material under.
Jag skulle nog satsa lite mer på väggarna.... Gardiner går att sätta upp och dom går ju att dra bort när man inte lyssnar, tror nog inte det gör så mycket att lägga nått ytterliggare under en matta.
Min erfarenhet är - som du själv märkt - att mattan gör ganska lite på totalen. Väggar och tak behöver också dämpas lite för att få bukt med mycket diskant. Bokhyllors "fyllning" måste stå huller om buller för att fungera något, gardiner, prylar, stora växter etc etc hlälper till. Räcker inte det måste mer seriösa saker till - dämpare och diffusorer (sök).
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.