HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att träna sina öron ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:37:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hur kommer det sig att vi alla "hör" så olika ?!

Visst, vi är alla unika individer med OLIKA anlag och kunskaper.

Ständigt hör man kommentarer att "Visst kommer du höra skillnad med den nya högtalarkabeln" eller "En nät kabel kan ju inte göra nån skillnad"

Låt mig tidigt klargöra att DETTA är INTE en tråd för nåt sånt.

Som så ofta så handlar det om hur man vänjer/tränar sina kropp.
(Det är inte så många som finner nöje i att springa Lidingöloppet otränad.)
Örat är ett känsligt sinne, som man bör vårda ömt. Öronproppar vid högljudda konserter och motorsport kan vara nåt att tänka på.

Personligen (Det kommer hela tiden vara MINA intryck som beskrivs) så har inte mina öron lyssnat på så många väljudande anläggningar (läs något dyrare).
Genom lyssning så bygger man upp sitt eget reference bibliotek i huvudet. Detta tar tid. Kanske är det en faktor som gör att många handlar grejer på Stormarknadskedjorna ?!

Mina ögon är vana med en enkel DVDspelare och en hembioförstärkare. Inget dyrt, inget speciellt.. Kort sagt, nästan lite mediokert.

Härom veckan lyssnade jag på nästan samma DVD/CD, uppbackad av en 2 kanlasförstäkare.
Nu helt plötsligt så fanns det en stereo upplösning som jag aldrig HAFT hemma hos mig.
Tror inte att rummet spelade så stor roll i detta fall.

Nå...
Hur tränar man upp sina öron?

Lyssnar och lyssnar skulle jag tro.

* ABF/Medborgarskolan brukar ha musikkurser - Där kan man få tips och idér om skivor och kanske ny vänner ?!

* KOlla om det finns några fler HIFIintresserat folk i din omgivning. Kanske läge att starta ett lyssningssällskap. Se AGS AGS - Audio Gruppen SydOst

* Det brukar annordnas lite lyssningstillfällen här och där i Sverige. Våga åk.
Krisinehamn, Uppsala

* Besök de HIFIbutker som finns i närheten, OFTA
De kan ofta ge tips och råd, ibland får man dock sila bort lite av försäljarsnacket.

* Mässor KAN ge lite input. Räkna inte med att det skall låta toppen, då det finns kringliggande faktorer som splelar roll.

/Z

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/03/23 17:01:57

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:57:28  Show Profile Send Terminator a Private Message
Men vad har ögon med saken att göra?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:03:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Att hitta stavfel [=)]

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:22:27  Show Profile Send svejk a Private Message
Gå på konserter gärna klassiska. Bor du som jag och trådförfattaren i en stad med musikhögskola, kolla upp examens konserter. Gratis oftast. Här i stan finns det säkerligen ca 30 stycken att välja på under våren. Kyrkokonserter är inte tokigt heller oxå oftast gratis.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:22:54  Show Profile Send NtR a Private Message
Lär dig spela ett instrument eller sjung för allt vad tygen håller. Bättre referens finns inte. Då kommer du också att märka att det mesta av de grejor som säljs är alltför ljusa och hårda i klangen, bara för att impa på kunden i butiken. Mer diskant upplevs nämligen som mer klarhet kortsiktigt.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:27:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är ett tips att sprida vidare Svejk. Alla examenskonseter som börjar snart. Dvs alla volkal/instrumentlärare skall ha avslutningskonseter. Detta är ett gyllene tillfälle att öva öronen och njuta.

Spelar piano för husbehov, men inte vet jag om det hjälper mig ?!

Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:28:18  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
NtR har en stor poäng att det hjälper om man själv utövar någon form av musik för att kunna känna igen när det låter "äkta" resp. "konstgjort". Jag har haft stor glädje och nytta av mitt musicerande i mitt hi-fi intresse. Och det bästa är att det kan kombineras!
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:31:25  Show Profile Send Per G a Private Message
Det här är intressant. Ibland undrar man ju hur personer kan uppfatta ett system på så olika sätt. Förklaringen är nog bl.a. som du redan nämnt den referens man har.
Har man ett system med (underdämpad) fet bas så kan man absolut tycka att ett system med väldämpad bas och kanske bra fungerande basabsorbenter låter tunnt i basen. I det här läget gäller det att lyssna en längre stund så att man vänjer sig och inser att man nu plötsligt hör alla finesser basisten gör och att resten av registret också blir tydligare när det inte döljs i "mullerbas".
Sedan har man ju läget med det jag kallar för imponatorljud, dvs först blir man mäkta imponerad i 5 minuter men sedan blir man rastlös och förstår inte varför. Har under årens lopp hört flera riktigt megadyra system som haft denna effekt på mig. För att undvika att diskussionen blir kring annat ska jag inte nämna några exempel.
Motsatsen finns i vissa system där imponatoreffekten är noll men för varje minut man lyssnar blir det bara bättre och bättre och man lyssnar gärna i timmar. Jag har hört en del relativt billiga system som jag tycker passar in i denna kategori.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:09:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Så sant "Zalve", träning och åter träning samt erfarenhet ger en erfarenhetsbas vid lyssning. Framförallt tror jag att möten med levande musik dvs. icke inspelad musik är viktiga för att ge en bra uppfattning av hur instrument och musik låter. Gratiskonserter är ju härvidlag lyssande tillfällen att att möta musik in natura.

Bravo
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:18:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Hrm är det inte hjärnan man hör med. Örats olika organ är ju bara en passiv mottagare av ljudvågor. Med tillägget att vissa individer har bättre organ än andra.

Men det intressanta är ju ändå hur hjärnan bearbetar hörselintrycken. Om det går att träna hjärnan att bättre kunna behandla informationen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:16:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Givetvis är det hjärnan som behandlar informationen "brumel", att vi pratar om öronen är ju mera en beskrivning av vilket organ som primärt är inblandat. Vi skiljer ju på syn och hörselintryck av praktiska skäl. Hjärnan går ju att träna vilket inte öronen gör, deras förmåga försämras ju med åren, och då kommer ju erfarenheten till pass.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3983 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:21:12  Show Profile Send CC a Private Message
Hmm... Min hörsel (alltså öronen) har bara blivit sämre senaste tio åren (född -67) men ja har bara blivit allt kräsnare på min hemanläggning... Skulle vilja påstå att det är min hjärna som ställer kraven o blir allt mer krävande för att bli nöjd.. Mina stackas öron får slita hund för att hänga med

Så, att lyssna mycket på musik (både "live" & seriös hifi) är nog enda vägen för att utveckla "bra" hörsel...
Men... Så var det ju det där med ungar o fruar som kan komma in o kommentera ljudet! De har inte samma referenser men hör fasiken så mycket bättre än mig oftast Å de BRYR sig inte
Fast äldste pojken börjar förstås kommentera en del.. Kan bli dyrt längre fram
Bortskämnda ungar
Tja....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:13:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Träning är jättebra. Aukustiska konserter är mitt tips till alla (det har jag sagt många gånger) och för de flesta kommer det låta mycket långt från ljudet hemma. När man sedan blir lite van så började jag lyssna efter lite andra saker än vad man gjorde innan vilket gjorde att man börjar kolla på andra produkter än innan. Mellanregistret, fyllig grundklang och snabb mikro- & makrodynamik blev viktigare för mig.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:54:33  Show Profile Send matså a Private Message
Kanske är bra, men låt oss inte träna så att det går till överdrift. Tex "oj hör ni cymbalen att den har nummer 688?" Nej då går det till överdrift.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/24 :  11:13:36  Show Profile Send Bubben a Private Message
Titta in i ett par polaren öron och se att alla krummilurer inte ser identiska ut. Prova sedan att böja (dina egna) öronen lite olika när du lyssnar. Du kommer att märka att olika ljud får helt olika betoningar. Detta tror jag är en stor orsak till att människor uppfattar vissa ljud som hårda/kalla, medans andra tycker de låter naturligt.
Smaken är olika beroende på att kroppen är utformad på olika sätt...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3983 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:52:02  Show Profile Send CC a Private Message
de flesta utav oss är uppväxta med våra öron och har troligtvis lärt oss att prata, sjunga (eh, kanske inte jag då) osv med hjälp utav dessa utväxter.... Så naturliga ljud borde vi väl egentligen uppfatta ganska lika? O onaturliga ljud likaså? En skatas kraxande låter la lika för alla öron bortsett från vissa fågelälskande individer? O cymbal nr 688 (var det va?) ska väl låta lika för alla?

Eller?
Måste nog fundera över detta en stund...

Ber att få återkomma

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:59:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är klart att cymbalen skall låta lika hos alla, det är väl iaf målet. Sen älskar ju Matså att glida iväg filosofiskt.

Ett öra som har fått tagit del av många system kan sen "katalogisera" dessa intrck för senare användning. (NU snackar vi defenetivt om hjärnan. En DSP av klass)

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/24 :  13:48:18  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag är starkt tveksam till att cymbalen låter lika för alla. Hela diskusionen visar ju också att det inte är så, frågan värför blir genast ganska intresant...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:52:00  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, för att återgå en del till Zalves grundfråga här, så vete tusan om det inte är frågan om lång och trogen tjänst. Kombinerat med en viss "sett allt, hört allt, är så f-bannat trött på alltihop" -attityd. Innan man kommit dit hittar man nog inte något man gillar långsiktigt, tror jag. Jag utgår ju naturligtvis från mig själv, vem annars, men när jag hörde min första superanläggning så blev jag så överväldigad av alla detaljer och hur mycket jag gillade det att jag glömde musiken. Anläggningen bestod av Krell-elektronik och Apogee Diva, och det lät skit har jag senare kunnat konstatera. Ja, det var ju naturligtvis en utmärkt uppvisning av strängar, mikar, trumpinnar, mixerbord och studioteknikerns senaste effektburkar, men vad musikerna hade tänkt sig försvann liksom i visslandet och knattrandet. Huga.

När man senare, tyvärr långt senare och efter många dåliga affärer, hittar något man faktiskt trivs med i långa loppet blir man förvånad över att man oftast tagit ett steg bakåt kostnadsmässigt. Och att man köper mycket mer skivor. Och är dessutom livrädd för att byta en enda komponent.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:31:01  Show Profile Send Per G a Private Message
NtR,
Du talar om att nå sitt HiFi-Nirvana!
Tar lång tid och man hinner höra (köpa) mycket som inte håller i längden.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:27:55  Show Profile Send NtR a Private Message
Per G, så sant, så sant.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000